یکی از مهم‌ترین مسائل برای ورود به دنیای طراحی وب سایت آشنایی با زبان جاوا اسکریپت میباشد. جاوا اسکریپت از مهم‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی حوزه‌ی وب محسوب میشود. این زبان اولین بار با اسم LiveScript و توسط شرکت نت اسکیپ معرفی و سپس به جاوا اسکریپت تغییر نام داد.

زبان جاوا اسکریپت

دلایل یادگیری جاوا اسکریپت:

یکی از ارکان اولیه برای ورود به دنیای برنامه‌نویسی و خصوصاً برنامه‌نویسی وب، یادگیری جاوا اسکریپت است. اگر بخواهیم به‌طور کلی صحبت کنیم، جاوا اسکریپت کارش افزودن منطق به فضای اچ‌تی‌ام‌ال است. در واقع با کمک اچ‌تی‌ام‌ال و سی‌اس‌اس به‌تنهایی، نمیتوان یک صفحه‌ی وب کامل داشت. مثلاً فرض کنید که میخواهید با کلیک روی یک دکمه، محتویات جدیدی در صفحه اچ تی‌ام ال نمایش دهید یا یک سری از المنتهای صفحه را حذف یا اضافه کنید.  این کار‌ها به کمک HTML CSS قابل پیاده‌سازی نیستند. اینجا است که جاوا اسکریپت پا به میدان میگذارد و بار منطقی و اجرایی بسیاری از کار‌های وب را بر دوش میکشد.

جاوا اسکریپت زبان فرانت‌اند:

به‌طور کلی برنامه‌نویسی وب به دو بخش کلی تقسیم میشود. فرانت‌اند (FrontEnd) و بکند (Backend). فرانت‌اند به هر آن چیزی گفته میشود که توسط کاربر دیده میشود. بکند نیز به هر آن چیزی که در سمت سروراست گفته میشود. جاوا اسکریپت اصولاً یک زبان سمت کاربر یا فرانت‌اند است که بار منطقی فرآیند‌های سمت وب را بر عهده میگیرد. البته با به وجود آمدن زبان NodeJS امکان نوشتن سرویس‌های وب سمت سرور با جاوا اسکریپت نیز وجود دارد.

کتابخانه معروف جاوا اسکریپت:

یکی از مزایای جاوا اسکریپت، فریم‌ورک‌ها و کتابخانه‌هایی است که بر پایه این زبان شکل گرفته‌اند. کتابخانه هر زبان برنامه‌نویسی، در واقع مجموعه‌ای از دستورات آن زبان است که در قالب خلاصه و آماده برای استفاده قرار میگیرد. یکی از مشهورترین و نام‌آشناترین کتابخانه‌های جاوا اسکریپت،  Jquery است. جی‌کوئِری (Jquery) در واقع مجموعه‌ای از دستورات پیچیده‌ی جاوا اسکریپت است که به‌صورت بسیار ساده و آسان در اختیار همه قرار دارد. از مزیت‌های جی‌کوئِری برای مثال این است که برای یک کار اگر باید ده خط کد جاوا اسکریپت بنویسید، با استفاده از یک متد یک خطی جی‌کوئِری میتوانید همان کار را با کیفیت و دقت بالا انجام دهید.

برای اینکه بیشتر از پیش به یادگیری جاوا اسکریپت علاقمند شوید، میخواهیم به شما بگوییم که این روز‌ها  جاوا اسکریپت، تنها یک زبان برنامه‌نویسی برای طراحی سایت و افزودن مقداری انیمیشن و حرکت و منطق به وب‌سایت‌ها نیست. فریم‌ورک‌ها و ابزار‌های بسیار زیادی با کمک این زبان توسعه داده شده‌اند که با کمک آن‌ها میتوان از اپلیکیشن‌های موبایل گرفته تا سیستم‌های پیچیده را پیاده‌سازی کرد. ابزار‌هایی مثل ReactJS شرکت فیس بوک یا Angular JS شرکت گوگل از جمله‌ی این ابزار‌ها هستند.

ابزار موردنیاز برای اجرای زبان جاوا اسکریپت:

به‌صورت کلی برای اجرای کد‌های جاوا اسکریپت، هیچ ابزار خاصی نیاز نیست. در واقع بر خلاف زبان‌های دیگر که نیاز به یک کامپایلر برای اجرای کد‌ها دارند، جاوا اسکریپت روی مرورگر‌های اینترنت اجرا میشود. برای نوشتن کد‌ها نیز یک ادیتور متن ساده مانند نوت پد پیش‌فرض ویندوز کار شما را راه میاندازد؛ اما برای راحتی کار و بهتر یاد گرفتن توصیه میکنیم از IDE (محیط‌ها و نرم‌افزار‌های کدنویسی و توسعه) مناسب استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما،  Visual Studio Code ماکرؤسافت یا نرم افزار ++NotePad است.

پیش زمینه‌های لازم برا یادگیری زبان جاوا اسکریپت:

برای یادگیری جاوا اسکریپت نیاز نیست حتماً برنامه‌نویس کارکشته‌ای باشید؛ اما باید با زبان‌های طراحی وب پایه همچون HTML و CSS آشنایی اندکی داشته باشید. این را هم به خاطر داشته باشید که جاوا اسکریپت زبان برنامه‌نویسی است و بر خلاف اچ‌تی‌ام‌ال و سی‌اس‌اس که زبان نشانه‌گذاری هستند، کمی بیشتر شما را درگیر «برنامه‌نویسی» میکند، به همین خاطر ممکن است برای یادگیری آن کمی به صبر و حوصله و تمرین بیشتری نیاز داشته باشید.

اگر آماده هستید، بیاید اولین خط از کد‌های جاوا اسکریپت را امتحان کنیم.  برای شروع دوره ابتدا یک صفحه اچ‌تی‌ام‌ال ساده ایجاد میکنیم.

کدهای جاوا اسکریپت

قبل از بسته شدن تگ body، یک تگ مخصوص باز میکنیم که امکان اجرای کدهای جاوا اسکریپت را برای ما فراهم کند. این تگ جدید <script>script> نام دارد.

کار این تگ چیست؟‌

این تگ به شما اجازه میدهد کدهای جاوا اسکریپت را در صفحه اچ‌تی‌ام‌ال بنویسید.

تگ script

حال میخواهیم به‌محض اینکه این صفحه‌ی خالی باز شد، یک پیغام هشدار  ()alert برای کاربر باز شود و به او جمله‌ی «خوش‌آمدید» را اعلام کند. برای این کار بین تگ script که پیش‌تر باز کردید، عبارت(“سلام به اولین جلسه از آموزش جاوا اسکریپت خوش آمدید”)alert را بنویسید

نمایش جمله در جاوا اسکریپتحال صفحه‌ی اچ‌تی‌ام‌ال خود را ذخیره و آن را یک بار رفرش کنید. خواهید دید که به محض بارگذاری صفحه، پیغام نوشته‌شده توسط شما در قالب یک پنجره‌ی «alert» نمایش داده خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *