راهنمای تحلیل و آنالیز اینستاگرام

استفاده از تحلیل و آنالیز اینستاگرام، میتواند تأثیر زیادی در بهبود عملکرد‌تان در شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام داشته باشد.

امروزه اغلب افراد پیج‌های بسیاری در اینستاگرام راه‌اندازی کرده‌اند اما کمتر کسی به فکر تحلیل و آنالیز پیج خود میباشد.

شما باید بتوانید علاوه بر اینکه پیج خود را از نظر کمیتی در حد خوبی نگهدارید، پارامتر‌های کیفیتی پیج خود را نیز همیشه چک و در حال بررسی تک تک آن‌ها باشید. پس همانطور که در راه‌اندازی کسب و کار‌های سنتی باید هم پارامتر کمیت و هم پارامتر کیفیت در نظر گرفته شود، در راه‌اندازی مدیریت پیج اینستاگرام نیز بعنوان کسب و کار مجازی، باید کمیت و کیفیت در کنار یکدیگر به درستی بررسی گردد. این امر منجر میشود تا شما بهتر بتوانید از این شبکه‌ی پرسود جهانی کسب درآمد داشته باشید. در این مقاله سعی داریم روش‌های مختلف آنالیز اینستاگرام را برای شما توضیح دهیم.

بخش اول در تحلیل و آنالیز اینستاگرام

همانطور که میدانید امروزه افراد بسیاری در سراسر دنیا از شبکه‌های اجتماعی استفاده میکنند. اینستاگرام یکی از این شبکه‌های اجتماعی میباشد که بیش از ۱۵ میلیون کاربر داشته و بسیاری از آن‌ها از اینستاگرام بعنوان شعبه‌ای مجازی از کسب و کار خود استفاده میکنند. اگر شما نتوانید تحلیل و آنالیز اینستاگرام را انجام دهید مسلماً در زمینه‌ی بازاریابی موفق نخواهید شد و شکست میخورید. پس بشدت از این به بعد به فکر تحلیل پیج خود در بازه‌هایی از زمان باشید.

از چه طریق میخواهید به این مسأله پی ببرید که استراتژی مورد استفاده‌ی شما خوب پیش میرود؟ از چه طریقی میتوانید عملکرد خودتان را در اینستاگرام مورد بررسی قرار دهید؟ و چطور میخواهید محتوایی که در اینستاگرام قرار میدهید را از نظر کمیتی بهبود ببخشید؟

پاسخ همه این سؤالات را میتوانید با تحلیل و آنالیز اینستاگرام بدست‌آورید.

زمانی که شما با ابزار تحلیل و آنالیز اینستاگرام آشنا شوید قادر خواهید بود عملکرد خودتان را در این شبکه اجتماعی مورد بررسی قرار دهید و اطلاعات لازم را بدست خواهید آورد. شما میتوانید در این مطلب با تمام معیار‌های اندازه‌گیری یا متریک‌ها آشنا شده و از آن‌ها برای ارتقا بخشیدن به برنامه‌های اینستاگرامی و همچنین بازاریابی در این شبکه‌ی اجتماعی استفاده  کنید. همه این موارد و آموزش‌ها بدون هزینه هستند.

تحلیل و آنالیز اینستاگرام
انواع معیار‌های اندازه‌گیری و پارامتر‌ها و insights برای تحلیل و آنالیز اینستاگرام

تحلیل پروفایل و مشخصات عمومی خود در اینستاگرام

Follower count: منظور از این پارامتر یعنی تعداد افرادی که صفحه اینستاگرام شما را دنبال میکنند.

Impressions: منظور تعداد دفعاتی است که دنبال‌کننده‌های شما پست‌هایتان را در تمام مراحل دیده‌اند.

Reach: منظور تعداد نفراتی است که هر کدام از پست‌های شما را بازدید کرده باشند.

Profile views: منظور از این پارامتر تعداد کاربرانی است که از پروفایل شما بازدید کرده‌اند.

Website clicks: در بایو پیج خود میتوانید لینک سایت خود را قرار دهید. حال اگر هر فردی روی لینک سایت شما کلیک کند و از سایت شما بازدید کند، آمار بازدید و کلیک وی در این پارامتر دخیره خواهد شد.

Call clicks / Email clicks: همچینین شما میتوانید آدرس‌ایمیل خود و شماره تماس خود را در بایو پیج قرار دهید. در این پارامتر هم میتوانید تعداد دفعاتی که افراد آدرس‌ایمیل شما را کلیک کرده یا شماره تماس شما را کلیک کرده‌اند را، مشاهده کنید.

Posts: منظور از این پارامتر پست‌ها و تعداد پست‌هایی است که شما در پیج خود تا به حال قرار داده‌اید.

Mentions: افراد در اینستاگرام میتوانند در زمانی که محتوای خود را تولید میکنند، از نام کاربری شما در محتوای تولید شده نیز استفاده کنند و به نوعی شما را متذکر یا منشن کنند. در این پارامتر شما میتوانید تمام پست‌هایی را مشاهده کنید که نام کاربری شما در محتوای آن پست به کار برده شده است و شما را منشن کرده‌اند.

Branded hashtags: هر شخص در اینستاگرام میتواند هشتگ‌های خاص و منحصر به فردی برای خود داشته باشد یعنی از این هشتگ‌ها استفاده‌ی بیشتری در پست‌ها کرده باشد و تعداد دفعات زیادی از آن‌ها استفاده کرده باشد. در این پارامتر شما میتوانید پست‌هایی را مشاهده کنید که از هشتگ‌های شما بعنوان هشتگ‌های پرتکرار، استفاده میکنند.

مخاطبین و مشخصات عمومی در تحلیل و آنالیز اینستاگرام

Gender: این پارامتر تعداد دنبال‌کنندگان شما رو از نظر جنسیتی بررسی میکند و به شما نشان میدهد چه تعداد از دنبال‌کنندگان شما از آقایان و چه تعداد از خانم‌ها میباشند.

Age: در این پارامتر شما میتوانید تعداد دنبال‌کنندگان پیج خود را بر اساس رده سنی آن‌ها مشاهده کنید که این افراد میتوانند به عنوان مثال در رده‌های سنی زیر قرار گرفته باشند: (۱۳-۱۷)، (۱۸- ۲۴)، (۲۵- ۳۴)، (۴۴- ۳۵)

Top locations: در این پارامتر شما میتوانید نام ۵ کشور که بیشترین تعداد فالوور شما را دارند را مشاهده کنید. به زبانی دیگر یعنی در پیج شما رد این ۵ کشور بیشترین تعداد دنبال‌کننده را دارا میباشد.

Followers – Days: دنبال‌کنندگان پیج شما در روز‌های مختلفی از هفته در پیج شما فعالیت دارند. توسط این پارامتر میتوانید متوجه شوید که دنبال‌کنندگان پیج، در چه روز‌هایی بیشترین فعالیت را در پیج شما داشته‌اند.

عکس‌ها و ویدیو‌ها و تمام پست‌های اینستاگرام:

Impressions: عدد کل دفعاتی است که پشت شما توسط کاربران اینستاگرام مشاهده شده است.

Likes: این عدد تعداد لایک‌هایی است که شما در ازای هر پست منتشر شده در اینستاگرام دریافت میکنید.

Comments: عدد بیانگر تعداد کامنتهایی است که برای پست شما از سوی کاربران ارسال شده است.

Saved: در اینستاگرام افراد میتوانند پست‌های شما در صورتی که برایشان مفید باشد ذخیره نمایند تا در آینده بتواندد به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشند. این عدد نشانگر تعداد نفراتی است که پست‌های شما را ذخیره کرده‌اند.

Engagement: در صورتی که هر فرد پست شما لایک کند و یا برای پست شما کامنت بگذارد و یا اینکه پست شما ذخیره کند، عدد درگیری یا همان انگیجمنت افزوده خواهد شد. پس این پارامتر تعداد افرادی که با پیج شما درگیر و به لفظی تعامل داشته‌اند را نشان میدهد.

Views: عددی است که به شما تعداد تمام بازدید‌های کاربران از ویدئو‌های شما را نمایش میدهد.

تحلیل و آنالیز اینستاگرام و استوری‌های اینستا:

Impressions: زمانی که یک عکس یا یک ویدئو در استوری‌های شما بازدید شود و توسط کاربری مشاهده گردد این عدد افزایش مییابد.

Reach: این عدد تعداد کل کاربرانی را نشان میدهد که عکس‌ها یا ویدئو‌های شما را در استوری‌ها مشاهده کرده‌اند. در مقایسه با آیتم قبلی، این عدد مربوط به تعداد کاربران میباشد در حالیکه آیتم Impression به تعداد دفعات بازدید مربوط میشود و ربطی به تعداد خود کاربران ندارد.

Exits: زمانی که یک کاربر در حال تماشای استوری‌های شما باشد و از آن‌های خارج شود به این عدد اضافه میگردد و این عدد تعداد دفعاتی را نمایش میدهد که کاربران از استوری‌های شما خارج شده‌اند.

Replies: تعداد پیام‌هایی است که افراد در واکنش به استوری‌های شما از خود نشان داده‌اند.

People insights: در این قسمت شما میتواند تمام افرادی که از استوری‌های شما دیدن کرده‌اند را مشاهده کنید و به سادگی بر روی نام کاربری آن‌ها کلیک کرده و وارد پیج آن‌ها شوید و از پیج آن‌ها بازدید داشته باشید.

راهنمای آنالیز اینستاگرام

تحلیل و آنالیز اینستاگرام پخش لایو:

Live viewers at any given time: این قسمت مشخصات افرادی را به شما نمایش میدهد که تمام لایو‌های شما را مشاهده کرده‌اند.

Viewers: این قسمت لیست کاربرانی را نشان میدهد که فقط قسمتی از لایو شما را مشاهده کرده‌اند.

این نکته را در نظر داشته باشید که در حال حاضر تحلیل و آنالیز ویدئوی لایو امکان‌پذیر نیست و شما زمانی که در حال برگزاری لایو میباشید باید در انتهای آن تمام آمار و ارقام بازدید کاربران را یادداشت نماید و در بازه‌های زماین مختلف آن‌ها را در کنار هم تحلیل کنید.

به این مسأله توجه داشته باشید که، تحلیل و آنالیز اینستاگرام برای ویدیو لایو شما در حال حاضر مقدور نیست. باید پس از انتشار لایو خودتان تمام اعداد و ارقام را یادداشت نمایید، و یا اسکرین شات از آن‌ها بگیرید.

تحلیل و آنالیز اینستاگرام پخش لایو

سطح دوم و محاسبه ی تمام معیارهای عملکردی آن

در حالی که اینستاگرام پارامتر‌هایی را برای تحلیل و آنالیز در اختیار شما قرار داده است، شما خودتان نیز میتوانید برخی از این آمار و اعداد را یادداشت و به صورت دستی به محاسبه و آنالیز پیج خود بپردازید. حال باید این نتایج بدست آمده را در بازه‌های زمانی مختلف در کنار یکدیگر گذاشته و به مقایسه‌ی آن‌ها بپردازید. با این وجود اینستاگرام پارامتر‌هایی را نیز برای این نوع مقایسه در اختیار شما قرار داده است تا این کار برای شما راحت‌تر انجام گیرد.

برخی از ابزار که به صورت خودکار این وظیفه را برای شما انجام میدهند بیان میکنیم:

Growth (رشد):

این پارامتر برای شما نشان دهنده تغییرات است. یعنی تغییراتی که در جهت افزایش یا کاهش در پیج شما رخ میدهد توسط این پارامتر نمایش داده میشود. به عنوان مثال شما توسط این گزینه میتوانید متوجه شوید که در طول زمان، پیج شما چه تعداد رشد فالوور یا چه تعداد کاهش فالوور داشته است.

(دوم و اول زمان در متریک)/(اول زمان متریک)

برای مثال: رشد در تمام مراحل را برای شما بیان میکند از قبیل: تعداد بازدید‌ها، فالوور‌ها، مشارکت، رسیدن استوری و پست به دست کاربر، ‌ایمیل و شماره تلفن، پاسخ به استوری یا پست، کلیک بر روی وب سایت شما.

Rate (نرخ):

این دسته از پارامتر‌ها بر اساس نرخ تعیین میشوند. یعنی نسبت ۲ پارامتر بر یکدیگر. به عنوان مثال نرخ مشارکت دنبال‌کنندگان شما در لایک کردن پست، یا ذخیره کردن یک پست و یا حتی کامنتا گذاشتن برای یک پست

(عمومی مشارکت متریک)/(فالوور‌ها تعداد)

مثال برای این مسأله: تمام نرخ‌های سایت اینستا گرامی شما از قبیل: مشارک، ویدیو، بازدید، تکمیل، خروج و…

در تحلیل و آنالیز اینستاگرام نرخ تکمیل برای کاربرانی که استوری شما را دیده‌اند به کار میرود.

Average (میانگین):

این پارامتر یکی از متریک‌های کلی و تخمینی است که برای سنجش پست‌های آپلود شده توسط شما در اینستاگرام به کار میرود.

(زمانی بازه هر در متریک نمودن جمع)/(زمان این در‌ها پست انتشار)

نکته: عموماً تعداد پست‌ها در مخرج قرار میگیرد. اما فاصله‌ی زمانی برای آن میتوان مشخص نمود مثلاً یک روز یا یک ماه و یا یک هفته‌ی خاص در ماه.

مثال برای این مسأله:

دریافت میانگین از تمام موارد اینستاگرامی شما میباشد مثل: پست، کامنت، مشارکت، ویدیو و…

برترین‌های تحلیل و آنالیز اینستاگرام

در این قسمت اینستاگرام برای شما ابزاری مهیا کرده است که شما میتوانید بهترین و پربازدید‌ترین پست‌هایتان را مشاهده کنید. نکته مهمی که در این قسمت مشاهده میکنید، آیتمی است که اینستاگرام به شما اطلاع میدهد که مجدداً از پست‌هایی که بیشتریم بازدید را داشته‌اند در جهت افزایش کیفیت پیج استفاده کنید. برخی از آیتم‌هایی که در این قسمت مشاهده مینمایید عبارت است از برترین کامنتها، یا مثلاً برترین پست‌ها.

تا بدین قسمت سعی کردیم شما را در جهت بررسی و آنالیز پیج اینستاگرام خود، راهنمایی کنیم که بتوانید هر چه بیشتر پارامتر‌های کیفیتی پیج خود را زیر نظر بگیرید و روز به روز آن‌ها را بهبود دهید.
قطعاً در کنار تمام پلن‌ها و برنامه‌هایی که جهت تولید محتوا باید در نظر داشته باشید، باید پلن‌هایی نیز در جهت تحلیل محتوا در نظر بگیرید. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم هم باید پارامتر کمیت در پیج خود را زیر نظر داشته باشید هم پارامتر کیفیت و این ۲ عامل جدای از یکدیگر نبوده و مکمل یکدیگر میباشند که باعث میشود پیج اینستاگرام شما در طول زمان رشد‌های به مراتب بالاتری را نسبت به پیج‌های رقیب و مشابه در اینستاگرام داشته باشد.
امیدواریم که خواندن این مقاله برای شما مفید و مؤثر واقع شده باشد و توانسته باشیم قدم مثبتی را در جهت افزایش کیفیتی پیج شما در اینستاگرام برداشته باشیم. سعی بر آن داریم در مقالات بعدی توضیحات بیشتری راجع به آنالیز اینستاگرام به شما بدهیم.

 حتما بخوانید استراتژی‌های بازاریابی محتوایی در اینستاگرام با ۱۰ راهکار

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *