تحلیل عملکرد در اینستاگرام

راهنمای تحلیل و آنالیز اینستاگرام

استفاده از تحلیل و آنالیز اینستاگرام ، میتواند تاثیر زیادی در بهبود عملکرد تان در شبکه ی اجتماعی اینستاگرام داشته باشد .
امروزه اغلب افراد پیج های بسیاری در اینستاگرام راه اندازی کرده اند اما کمتر کسی به فکر تحلیل و آنالیز پیج خود می باشد .
شما باید بتوانید علا.ه بر اینکه پیج خود را از نظر کمیتی در حد خوبی نگهدارید ، پارامترهای کیفیتی پیج خود را نیز همیشه چک و در حال بررسی تک تک آن ها باشید . پس همانطور که در راه اندازی کسب و کارهای سنتی باید هم پارامتر کمیت و هم پارامتر کیفیت در نظر گرفته شود ، در راه اندازی مدیریت پیج اینستاگرام نیز بعنوان کسب و کار مجازی ، باید کمیت و کیفیت در کنار یکدیگر به درستی بررسی گردد . این امر منجر می شود تا شما بهتر بتوانید از این شبکه ی پرسود جهانی کسب درآمد داشته باشید. در این مقاله سعی داریم روش های مختلف آنالیز اینستاگرام را برای شما توضیح دهیم .

بخش اول در تحلیل و آنالیز اینستاگرام

 

همانطور که میدانید امروزه افراد بسیاری در سراسر دنیا از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. اینستاگرام یکی از این شبکه های اجتماعی می باشد که بیش از 15 میلیون کاربر داشته و بسیاری از آن ها از اینستاگرام بعنوان شعبه ای مجازی از کسب و کار خود استفاده می کنند . اگر شما نتوانید تحلیل و آنالیز اینستاگرام را انجام دهید مسلما در زمینه ی بازاریابی موفق نخواهید شد و شکست میخورید. پس بشدت از این به بعد به فکر تحلیل پیج خود در بازه هایی از زمان باشید .

از چه طریق می خواهید به این مسئله پی ببرید که استراتژی مورد استفاده ی شما خوب پیش می رود؟ از چه طریقی می توانید عملکرد خودتان را در اینستاگرام مورد بررسی قرار دهید؟ و چطور می خواهید محتوایی که در اینستاگرام قرار می دهید را از نظر کمیتی بهبود ببخشید؟

پاسخ همه این سوالات را می توانید با تحلیل و آنالیز اینستاگرام بدست آورید.

زمانی که شما با ابزار تحلیل و آنالیز اینستاگرام آشنا شوید قادر خواهید بود عملکرد خودتان را در این شبکه اجتماعی مورد بررسی قرار دهید و اطلاعات لازم را بدست خواهید آورد. شما می توانید در این مطلب با تمام معیارهای اندازه گیری یا متریک ها آشنا شده و از آنها برای ارتقا بخشیدن به برنامه های اینستاگرامی و همچنین بازاریابی در این شبکه ی اجتماعی استفاده  کنید . همه این موارد و آموزش ها بدون هزینه هستند.

تحلیل و آنالیز اینستاگرام
انواع معیارهای اندازه گیری و پارامتر ها و insights برای تحلیل و آنالیز اینستاگرام

 

تحلیل پروفایل و مشخصات عمومی خود در اینستاگرام

 

Follower count : منظور از این پارامتر یعنی تعداد افرادی که صفحه اینستاگرام شما را دنبال می کنند.

Impressions : منظور تعداد دفعاتی است که دنبال کننده های شما پست هایتان را در تمام مراحل دیده اند .

: Reach منظور تعداد نفراتی است که هر کدام از پست های شما را بازدید کرده باشند.

Profile views : منظور از این پارامتر تعداد کاربرانی است که از پروفایل شما بازدید کرده اند.

Website clicks: در بایو پیج خود می توانید لینک سایت خود را قرار دهید . حال اگر هر فردی روی لینک سایت شما کلیک کند و از سایت شما بازدید کند ، آمار بازدید و کلیک وی در این پارامتر دخیره خواهد شد .

Call clicks / Email clicks : همچینین شما می توانید آدرس ایمیل خود و شماره تماس خود را در بایو پیج قرار دهید . در این پارامتر هم می توانید تعداد دفعاتی که افراد آدرس ایمیل شما را کیلیک کرده یا شماره تماس شما را کلیک کرده اند را ، مشاهده کنید .

Posts : منظور از این پارامتر پست ها و تعداد پست هایی است که شما در پیج خود تا به حال قرار داده اید .

Mentions : افراد در اینستاگرام می توانند در زمانی که محتوای خود را تولید می کنند ، از نام کاربری شما در محتوای تولید شده نیز استفاده کنند و به نوعی شما را متذکر یا منشن کنند . در این پارامتر شما می توانید تمام پست هایی را مشاهده کنید که نام کاربری شما در محتوای آن پست به کار برده شده است و شما را منشن کرده اند .

Branded hashtags : هر شخص در اینستاگرام می تواند هشتگ های خاص و منحصر به فردی برای خود داشته باشد یعنی از این هشتگ ها استفاده ی بیشتری در پست ها کرده باشد و تعداد دفعات زیادی از آن ها استفاده کرده باشد. در این پارامتر شما می توانید پست هایی را مشاهده کنید که از هشتگ های شما بعنوان هشتگ های پرتکرار ، استفاده می کنند .

 

مخاطبین و مشخصات عمومی در تحلیل و آنالیز اینستاگرام

 

Gender : این پارامتر تعداد دنبال کنندگان شما رو از نظر جنسیتی بررسی میکند و به شما نشان می دهد چه تعداد از دنبال کنندگان شما از آقایان و چه تعداد از خانم ها می باشند .

Age : در این پارامتر شما می توانید تعداد دنبال کنندگان پیج خود را بر اساس رده سنی آن ها مشاهده کنید که این افراد می توانند به عنوان مثال در رده های سنی زیر قرار گرفته باشند : ( 13-17)، ( 18- 24)، (25- 34)، ( 44- 35)

Top locations : در این پارامتر شما می توانید نام 5 کشور که بیشترین تعداد فالوور شما را دارند را مشاهده کنید . به زبانی دیگر یعنی در پیج شما رد این 5 کشور بیشترین تعداد دنبال کننده را دارا می باشد

Followers – Days: دنبال کنندگان پیج شما در روزهای مختلفی از هفته در پیج شما فعالیت دارند . توسط این پارامتر می توانید متوجه شوید که دنبال کنندگان پیج ، در چه روزهایی بیشترین فعالیت را در پیج شما داشته اند .

 

عکس ها و ویدیوها و تمام پست های اینستاگرام :

 

Impressions : عدد کل دفعاتی است که پشت شما توسط کاربران اینستاگرام مشاهده شده است .

Likes : این عدد تعداد لایک هایی است که شما در ازای هر پست منتشر شده در اینستاگرام دریافت می کنید .

Comments : عدد بیانگر تعداد کامنت هایی است که برای پست شما ز سوی کاربران ارسال شده است .

Saved : در اینستاگرام افراد می توانند پست های شما در صورتی که برایشان مفید باشد ذخیره نمایند تا در آینده بتواندد به راحتی به آن ها دسترسی داشته باشند . این عدد نشانگر تعداد نفراتی است که پست های شما را ذخیره کرده اند .

Engagement : در صورتی که هر فرد پست شما لایک کند و یا برای پست شما کامنت بگذارد و یا اینکه پست شما ذخیره کند ، عدد درگیری یا همان انگیجمنت افزوده خواهد شد . پس این پارامتر تعداد افرادی که با پیج شما درگیر و به لفظی تعامل داشته اند را نشان می دهد .

Views : عددی است که به شما تعداد تمام بازدیدهای کاربران از ویدئو های شما را نمایش می دهد .

 

تحلیل و آنالیز اینستاگرام و استوری های اینستا :

 

Impressions : زمانی که یک عکس یا یک ویدئو در استوری های شما بازدید شود و توسط کاربری مشاهده گردد این عدد افزایش می یابد .

Reach : این عدد تعداد کل کاربرانی را نشان می دهد که عکس ها یا ویدئو های شما را در استوری ها مشاهده کرده اند . در مقایسه با آیتم قبلی ، این عدد مربوط به تعداد کاربران میباشد در حالیکه آیتم Impression به تعداد دفعات بازدید مربوط می شود و ربطی به تعداد خود کاربران ندارد .

Exits : زمانی که یک کاربر در حال تماشای استوری های شما باشد و از آن های خارج شود به این عدد اضافه می گردد و این عدد تعداد دفعاتی را نمایش می دهد که کاربران از استوری های شما خارج شده اند .

Replies : تعداد پیام هایی است که افراد در واکنش به استوری های شما از خود نشان داده اند .

People insights : در این قسمت شما می تواند تمام افرادی که از استوری های شما دیدن کرده اند را مشاهده کنید و به سادگی بر روی نام کاربری آن ها کلیک کرده و وارد پیج آن ها شوید و از پیج آن ها بازدید داشته باشید .

 

راهنمای آنالیز اینستاگرام

تحلیل و آنالیز اینستاگرام و استوری های اینستا

– Impressions: : زمانی که یک عکس یا یک ویدئو در استوری های شما بازدید شود و توسط کاربری مشاهده گردد این عدد افزایش می یابد .
– Reach: این عدد تعداد کل کاربرانی را نشان می دهد که عکس ها یا ویدئو های شما را در استوری ها مشاهده کرده اند . در مقایسه با آیتم قبلی ، این عدد مربوط به تعداد کاربران میباشد در حالیکه آیتم Impression به تعداد دفعات بازدید مربوط می شود و ربطی به تعداد خود کاربران ندارد .
– Exits: زمانی که یک کاربر در حال تماشای استوری های شما باشد و از آن های خارج شود به این عدد اضافه می گردد و این عدد تعداد دفعاتی را نمایش می دهد که کاربران از استوری های شما خارج شده اند .
– Replies: تعداد پیام هایی است که افراد در واکنش به استوری های شما از خود نشان داده اند .
– People insights: : در این قسمت شما می تواند تمام افرادی که از استوری های شما دیدن کرده اند را مشاهده کنید و به سادگی بر روی نام کاربری آن ها کلیک کرده و وارد پیج آن ها شوید و از پیج آن ها بازدید داشته باشید .

 

تحلیل و آنالیز اینستاگرام پخش لایو

– Live viewers at any given time: : این قسمت مشخصات افرادی را به شما نمایش می دهد که تمام لایوهای شما را مشاهده کرده اند .

Viewers: این قسمت لیست کاربرانی را نشان مید هد که فقط قسمتی از لایو شما را مشاهده کرده اند .
این نکته را در نظر داشته باشید که در حال حاضر تحلیل و آنالیز ویدئوی لایو امکان پذیر نیست و شما زمانی که در حال برگزاری لایو می باشید باید در انتهای آن تمام آمار و ارقام بازدید کاربران را یادداشت نمایدد و در بازه های زماین مختلف آن ها را در کنار هم تحلیل کنید .

به این مسئله توجه داشته باشید که، تحلیل و آنالیز اینستاگرام برای ویدیو لایو شما در حال حاضر مقدور نیست. باید پس از انتشار لایو خودتان تمام اعداد و ارقام را یادداشت نمایید، و یا اسکرین شات از آنها بگیرید.

 

تحلیل و آنالیز اینستاگرام پخش لایو

سطح دوم و محاسبه ی تمام معیارهای عملکردی ان

در حالی که اینستاگرام پارامترهایی را برای تحلیل و آنالیز در اختیار شما قرار داده است ، شما خودتان نیز می توانید برخی از این آمار و اعداد را یادداشت و به صورت دستی به محاسبه و آنالیز پیج خود بپردازید . حال باید این نتایج بدست آمده را در بازه های زمانی مختلف در کنار یکدیگر گذاشته و به مقایسه ی آن ها بپردازید . با این وجود اینستاگرام پارامترهایی را نیز برای این نوع مقایسه در اختیار شما قرار داده است تا این کار برای شما راحت تر انجام گیرد .

 

برخی از ابزار که به صورت خودکار این وظیفه را برای شما انجام می دهند بیان می کنیم:

 Growth (رشد):

این پارامتر برای شما نشان دهنده تغییرات است . یعنی تغییراتی که در جهت افزایش یا کاهش در پیج شما رخ می دهد توسط این پارامتر نمایش داده می شود . به عنوان مثال شما توسط این گزینه می توانید متوجه شوید که در طول زمان ، پیج شما چه تعداد رشد فالوور یا چه تعداد کاهش فالوور داشته است .

 

(دوم و اول زمان در متریک)/(اول زمان متریک)

برای مثال: رشد در تمام مراحل را برای شما بیان می کند از قبیل : تعداد بازدیدها، فالوورها، مشارکت، رسیدن استوری و پست به دست کاربر، ایمیل و شماره تلفن، پاسخ به استوری یا پست، کلیک بر روی وب سایت شما.

 

 Rate (نرخ):

این دسته از پارامترها بر اساس نرخ تعیین می شوند . یعنی نسبت 2 پارامتر بر یکدیگر . به عنوان مثال نرخ مشارکت دنبال کنندگان شما در لایک کردن پست ، یا ذخیره کردن یک پست و یا حتی کامنتا گذاشتن برای یک پست .

 

(عمومی مشارکت متریک)/(فالوورها تعداد)

مثال برای این مسئله: تمام نرخ های سایت اینستا گرامی شما از قبیل: مشارک، ویدیو، بازدید، تکمیل، خروج و…
در تحلیل و آنالیز اینستاگرام نرخ تکمیل برای کاربرانی که استوری شما را دیده اند به کار می رود.

 

Average (میانگین ):

این پارامتر یکی از متریک های کلی و تخمینی است که برای سنجش پست های آپلود شده توسط شما در اینستاگرام به کار می رود .

 

(زمانی بازه هر در متریک نمودن جمع)/(زمان این در ها پست انتشار)

 

نکته: عموما تعداد پست ها در مخرج قرار می گیرد. اما فاصله ی زمانی برای آن می توان مشخص نمود مثلا یک روز یا یک ماه و یا یک هفته ی خاص در ماه.

مثال برای این مسئله:

دریافت میانگین از تمام موارد اینستاگرامی شما می باشد مثل: پست، کامنت، مشارکت، ویدیو و…

 

برترین های تحلیل و آنالیز اینستاگرام

در این قسمت اینستاگرام برای شما ابزاری مهیا کرده است که شما می توانید بهترین و پربازدید ترین پست هایتان را مشاهده کنید . نکته مهمی که در این قسمت مشاهده می کنید ، آیتمی است که اینستاگرام به شما اطلاع می دهد که مجددا از پست هایی که بیشتریم بازدید را داشته اند در جهت افزایش کیفیت پیج استفاده کنید . برخی از آیتم هایی که در این قسمت مشاهده می نمایید عبارت است از برترین کامنت ها ، یا مثلا برترین پست ها .

تا بدین قسمت سعی کردیم شما را در جهت بررسی و آنالیز پیج اینستاگرام خود ، راهنمایی کنیم که بتوانید هر چه بیشتر پارامترهای کیفیتی پیج خود را زیر نظر بگیرید و روز به روز آن ها را بهبود دهید .
قطعا در کنار تمام پلن ها و برنامه هایی که جهت تولید محتوا باید در نظر داشته باشید ، باید پلن هایی نیز در جهت تحلیل محتوا در نظر بگیرید . همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم هم باید پارامتر کمیت در پیج خود را زیر نظر داشته باشید هم پارامتر کیفیت و این 2 عامل جدای از یکدیگر نبوده و مکمل یکدیگر می باشند که باعث می شود پیج اینستاگرام شما در طول زمان رشد های به مراتب بالاتری را نسبت به پیج های رقیب و مشابه در اینستاگرام داشته باشد .
امیدواریم که خواندن این مقاله برای شما مفید و موثر واقع شده باشد و توانسته باشیم قدم مثبتی را در جهت افزایش کیفیتی پیج شما در اینستاگرام برداشته باشیم . سعی بر آن داریم در مقالات بعدی توضیحات بیشتری راجع به آنالیز اینستاگرام به شما بدهیم .

 حتما بخوانید

استراتژی های بازاریابی محتوایی در اینستاگرام با ۱۰ راهکار 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خانهپنل smsواتس اپتماس