امروزه و با توجه به رقابتی که در جذب مشتری، بین سایت‌های مختلف به وجود آمده است، شناخت شخصیت مشتریان از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. زمانی که صحبت از پرسونای مشتری میشود در حقیقت به دنبال شناخت شخصیت مخاطبان خود هستیم. مخاطبان همان مشتریان بالقوه‌ای هستند که قرار است با آگاهی از کسب و کار شما در نهایت به مشتریان بالفعل شما تبدیل شوند.

کسب و کار
Business people shaking hands together

زمانی که شما بخواهید پرسونای مشتریان خود را خلق کنید، میتوانید از شخصیت‌شناسی مشتریان قبلی خود استفاده کنید تا متوجه شوید که محصولات، خدمات و سرویس‌های خود را برای چه دسته‌ای از افراد آماده میکنید. یکی از جنبه‌های مهم در بازاریابی اینترنتی، بازاریابی محتوا میباشد که در این روش شما محتوای مناسب را نه برای موتور‌های جستجو بلکه برای کاربران خود تولید میکنید. تهیه پرسونا به شما دید و نگرشی میدهد که شما بتوانید با پیش فرضیات ذهنی خود، تصویری از مخاطبان خود بسازید.

وقتی شما در برنامه بازاریابی محتوای خود بتوانید محتوای خوبی را ایجاد کنید تا بدان وسیله سرنخ‌های مناسب ایجاد گردد و متعاقباً این سرنخ‌ها به مشتری تبدیل و در نهایت به فروش منجر میشود. پرسونا‌های مختلف شخصیت‌های مختلفی هستند که برای نشان دادن انواع مخاطبان مورد استفاده قرار میگیرند.

در حقیقت بین خواسته‌هایی که مشتریان از شما دارند و محصولات و سرویس‌هایی که شما ارائه میدهید یک نقطه مشترک وجود دارد و آن نقطه مشترک همان مزیتی است که شما به عنوان مزیت رقابتی در برابر بقیه رقبا، برای مشتریان خود ایجاد میکنید.

 حتما بخوانید

کسب و کار اینترنتی خانگی چیست؟

اما ببینیم یک پرسونا چگونه ایجاد میشود؟

بهترین روش برای ایجاد پرسونای مخاطب، تحقیق درباره مخاطب است. اطلاعات اولیه‌ای که در مورد پرسونا بدست میآورید، فرضیات ذهنی شما درباره مخاطبان میباشد و این فرضیات لزوماً واقعیت‌ها نیستند. زمانی که شما تحقیقات عملی برای شناخت پرسونای مشتری به دست میآورید در حقیقت با واقعیات عملی درباره مشتری روبرو هستید. گا‌هاً مشاهده شده است که به دست آوردن پرسونای مشتری عملی زمان بر و خسته‌کننده برای مدیران است اما باید بدانید اگر قرار است محصولی منطبق با نیاز‌های مشتریان به دست‌آورید باید برای ایجاد پرسونای مشتری عجله نکنید و درباره ساخت پرسونای مشتریان بایستی صبور باشید.

بعد از اینکه درباره تیپ شخصیتی مشتریان فعلی خود تحقیق کردید بایستی سؤالاتی از مشتریان فعلی پرسیده شود تا شناخت پرسونای شما تکمیل گردد.

تیپ شخصیتی مشتریان

برخی سوالات مهم که باید در مورد ایجاد پرسونا از خود بپرسید:

مخاطب شما کیست، مخاطب شما در چه رنج سن و سالی قرار دارد، چه شغلی دارد، چه میزان درآمدی دارد، روش‌های خرید محصولات مورد نیازش چگونه است، چه نوع خدماتی استفاده میکند، چه نوع کالایی میخرد، برای چه کسانی خرید انجام میدهد، از چه کانال‌هایی برای خرید استفاده میکند، از چه رسانه‌هایی استفاده میکند، از چه شبکه‌های اجتماعی استفاده میکند، به دنبال چه نوع اطلاعاتی میگردد و سؤالاتی از این قبیل که باعث میگردد ایجاد پرسونای شما به صورت کامل انجام گیرد.

شاید برخی مواقع نیاز نباشد که برخی از این اطلاعات مستقیماً به همین شکل از مخاطبان پرسیده شود اما سعی کنید مدل سؤالاتی که قرار از مخاطبان سؤال شود به گونه‌ای باشد که در جواب این سؤالات، سؤالات عمیق‌تر دیگه‌ای نیز بتوانیم ایجاد کنیم. چرا که شاید افراد نتواند باور‌ها، احساسات خود را در قالب پاسخ به این سؤالات ارائه کنند.

گفتیم که نقطه آغاز پرسونای مخاطبان شما، همین مشتریان فعلی شما هستند چرا که آن‌ها از محصولات و خدمات شما استفاده کرده‌اند و خود این اشخاص میتوانند نمونه بارزی از پرسونای مخاطبان بعدب شما باشند.

تا میتوانید حالت‌های مختلفی از پرسونا‌های مشتریان خود به دست‌آورید و تمام فرضیات و انواع و حالات مختلف را در نظر بگیرید. قرار است شما در مرحله بعدی این فرصیات را با واقعیت مطابقت دهید.

پرسوناهای مشتریان

به این نکته  دقت کنید که بررسی کنید تا چه اندازه فرضیاتی که شما در نظر گرفته‌اید با واقعیاتی که از مشتریان خود دریافت میکنید مطابقت دارد. شاید از نظر خودتان شما تعهدات خوبی پس از ارائه سرویس به مشتریان دارید ولی در نظر مشتریان شما کسب و کار و سازمان متعهدی نیستید.

برخی از مواردی که مد نظر مشتریان شماست، کار‌هایی است که آن‌ها از شما میخواهند و انتظار دارند سازمان شما آن‌ها را انجام دهد. اما برخی دیگر از منظر شما دردسر‌هایی است که مخاطبان میتوانند برای شما داشته باشند.
پرسونا‌هایی که شما برای مشتریان خود به وجود میآورید میتواند به صورت B2B یا به صورت B2C باشد که بسته به مدل مشتریان تعیین میگردد.

درک این نکته مهم است که ایجاد پرسونای مناسب برای سازمان و کسب و کار شما در اینترنت باعث به وجود آمدن استراتژی مناسبی برای بازاریابی محتوایی و با بازاریابی جاذبه‌ای شما خواهد بود. موضوعی که میتواند در مراحل بعدی در روند بهینه‌سازی رسانه‌های ارتباطی شما از جمله سایت و…. اهمیت به سزایی داشته باشد.
در مطالب بعدی سعی میکنیم به توضیح طبقه‌بندی مشتریان و ایجاد ارزش برای آن‌ها برای جذب هر چه بیشتر آن‌ها در روند بازاریابی اینترنتی بپردازیم.

 حتما بخوانید

تبلیغات آنلاین در مقابل تبلیغات آفلاین

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *