با توجه به مقاله‌های قبلی و مباحث مطرح شده افزایش سرعت سایت یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین موارد در بازاریابی اینترنتی به حساب میآید و سعی بر این بوده است که در این مقاله نکات ریز‌تری را مطرح کنیم به دلیل اینکه که میتوان جز پارامتر‌های مهم در سئو سایت میباشد.

 با توجه به آمار های  و گزارش‌های موجود با یک ثانیه تأخیر درصد بازدید و ترافیک سایت شما به کلی تغییر خواهد کرد به همین دلیل سرعت لود یک وب سایت به  یکی از پارامتر های  اصلی در زمینه موفقیت در سئو سایت  و فروش شما  تبدیل شده است. در سال‌های پیش با توجه به سرعت پایین اینترنت این فاکتور زیاد مهم نبود ولی در حال حاضر با توجه به اعلام رسمی گوگل پارامتر سرعت سایت جز پارامتر‌های اصلی سئو سایت به حساب میآید. بدلیل اینکه وقتی کاربر جستجو انجام میدهد در لحظه چند سایت را باز میکند و کافیه سایت شما با تأخیر لود شود کاربر صفحه شما را  بسته  و سایت رقیب شما را باز میکند و فقط با چند ثانیه تأخیر در بازاریابی اینترنتی خود شکست بزرگی را متحمل شده‌اید. قبل از شروع به خواندن این مقاله پیشنهاد میکنیم مقاله مربوط به عوامل مؤثر بر بهینه‌سازی وب سایت را مطالعه نمایید.

سرعت استاندارد یک سایت چقدر است ؟

با توجه به استاندار‌ها بهینه‌سازی سایت‌ها سرعت بارگذاری یک سایت بین ۱ تا ۳ ثانیه میباشد و اگر در این بازه سایت شما لود شود شما امتیاز یکی از فاکتور‌های مهم سئو سایت را گرفته‌اید و در نتیجه بازدید‌کنندگان و ترافیک بهتری را وب سایت خواهد داشت، اگر سایت شما بین ۳ تا ۷ ثانیه لود شود باز هم شما جز استاندار‌های سرعت سایت محسوب میشوید و با‌یه تفاوت که بازدید‌کنندگان کمتری نسبت به گروه اول خواهید داشت  و اما اگر سایت شما بین ۷ تا ۱۰ ثانیه لود شود سرعت بارگذاری سایت شما دچار مشکل است و در آینده با مشکلات زیادی روبرو میشوید و احتمالاً اگر این مورد را برطرف نکنید سایت شما بازدید‌کنندگان خود را از دست خواهد و در نتیجه ترافیک کمتری سایت شما خواهد داشت.

در ادامه این مقاله مطالبی را عنوان میکنیم که افزایش سرعت سرعت سایت شما بهبود یابد و همچنین دلایل مهم بودن  افزایش سرعت سایت را در زمینه‌های مختلف بیان میکنیم. در مقالات قبلی به طور مختصر در مورد عوامل مؤثر بر سرعت سایت صحبت کرده‌ایم اما در این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل با این روش‌ها آشنا نماییم.

 حتما بخوانید

عوامل موثر بر افزایش سرعت سایت

انتخاب cms مناسب برای وب سایت (مدیریت محتوا)

یکی از نقاط قوی یک سایت سیستم cms یا مدیریت محتوا آن سایت میباشد که چقدر دست مدیر سایت در تغییرات و محتوا‌گذاری آن سایت باز میباشد. سیستم مدیریت محتوا‌های موجود  که جدیدا هم زیاد شده ولی با توجه به امکانات و آسان بودن و همچنین باز بودن کد‌های آن‌ها مثل مدیریت محتوا مثل وردپرس (WordPress)، دروپال (Drupal)، جوملا (Joomla) که شاید در بیشتر موارد پارامتر مثل هم داشته باشند ولی باز هم برتری نسبی نسبت به هم داشته باشند که کاربر را به استفاده از این مدیریت محتوا ترقیب میکند. در بعضی از شرکت‌ها مثل شرکت رایسان از CMS ‌های اختصاصی برای نوشتن وب سایت‌های خود استفاده میکنند.

 انتخاب هاست مناسب 

دومین موردی که بعد از انتخاب مدیریت محتوا باید برای افزایش سرعت سایت به آن بپردازیم انتخاب هاست قوی و کارآمد است. شاید مسئه‌ای باید که بیشتر مدیران سایت‌ها به آن توجه زیادی نمیکنند و و بدنبال ارزان‌ترین سرویس هاست برای سایت هستند ولی در انتخاب هاست به غیر از انتخاب شرکت سرویس دهنده با توجه به نوع وب سایت به هاست اشتراکی یا اختصاصی، مشخصات سرور، هاست‌های ابری و پلن‌های مختلف انتخاب هاست، باید توجه لازم را انجام داد. در صورتی که در اولین گام خود این مورد را نادیده بگیرند و با بدون تحقیق و بررسی هاست سایت را انتخاب کنند شاید با شکستی روبرو خواهند شد و نتیجه لازم را نخواهند گرفت پس بنابراین برای پرداخت کردن پول کمتری آینده سایت خود را به خطر نیاندازید (قبلا در مورد تأثیر هاست بر سئو سایت به طور کامل توضیح داده‌ایم)

فعال‌سازی کش مرورگر (Browser Caching)

فعال‌سازی قابلیت کش مرورگر‌ها، میتواند به مقدار  زیادی سرعت لود سایت شما برای کاربران را بیشتر کند. کش  به پروسه ذخیره‌سازی اطلاعات موجود در وب‌سایت شما از جمله فایل‌های چندرسانه‌ای، عکس‌ها، فایل‌های مربوط به قالب و کدنویسی آن (فایل‌های CSS، JavaScript و اسناد HTML) در مرورگر کاربران گفته میشود.
در این حالت، فایل‌های سایت شما فقط برای بار اول نیاز به بارگذاری شدن و ذخیره‌سازی دارند. برای دفعات بعد نیازی به دانلود مجدد فایل‌ها نیست. به همین دلیل کاربران در دفعات بعدی مراجعه به سایت، با سرعت چندین برابر بیشتر آن سایت را به صورت کامل باز میکنند. اگرچه امروزه بیشتر مرورگر‌های این قابلیت را به صورت خودکار اعمال میکنند، اما شما باید از این مورد اطمینان پیدا کنید. برخی از سایت‌ها دسترسی‌های لازم برای چنین کاری را به مرورگر‌ها نمیدهند. شما باید از این مسأله اطمینان حاصل کنید و در صورتی که قابلیت کش سایت فعال نبود با توجه به مدیریت محتوا استفاده شده اگر کدنویسی شده بود با اعمال کردن کد مورد نظر و اگر از مدیریت محتوا‌های آماده استفاده شده بود افزونه مورد نیاز را با توجه به آن نصب نموده و این قابیلت فعال مینمایید.

فعال‌سازی Gzip Compression

همانطور که میدانید فرایند فشرده‌سازی فایل‌ها در سیستم بدین صورت بود که فایل‌ها را برای کاهش حجم فشرده میکردند با پسوند‌های مختلف مثل زیپ، قابلیت Gzip Compression هم از همین متد استفاده میکند. در واقع شما با کمک این قابلیت، میتوانید برخی از فایل‌های موجود در هاست و وب‌سایت خود را بهینه و فشرده کنید تا با این کار حجم نهایی وب‌سایت کاهش پیدا کند.

عملکرد اصلی این سیستم شامل فایل‌های اصلی کدنویسی قالب یک سایت است. Gzip Compression مواردی همچون فایل‌های CSS یا HTML را به روشی نوین بهینه‌سازی میکند. از جمله اقداماتی که در Gzip Compression برای این نوع فایل‌ها صورت میگیرد، حذف فضا‌های خالی بین کد‌ها و کد‌های بدون استفاده است. این تغییرات اغلب در فایل‌های استایل یک قالب، صورت میگیرد تا بتوان از طریق آن حجم نهایی آن صفحه یا صفحات را به مقدار محسوسی کاهش داد. نتایج و آمار نشان میدهند استفاده از این قابلیت میتواند تا ۷۰% حجم یک صفحه را کاهش دهد! این مقدار باعث میشود تا سرعت بارگذاری سایت شما بهبود مناسبی پیدا کند.

استفاده از قابلیت Expires Headers

Expires Headers قابلیتی است که به مرورگر‌ها اجازه میدهد تا نسخه کش شده از یک صفحه را، به جای هر بار بارگذاری مجدد نمایش دهند. این قابلیت ویژگی‌های خیلی زیادی مثل کاهش مدت زمان ارتباط با سرور، کاهش مدت زمان بارگذاری صفحات سایت و کاهش استفاده از پهنای باند سرور میباشد. اگر بخواهیم بیشتر توضیح دهیم  مرورگر‌ها برای نمایش و بارگذاری یک صفحه از یک سایت، درخواست‌هایی به سرور ارسال میکنند. وقتی اولین باری که یک سایت در یک مرورگر به صورت کامل بارگذاری شد، اطلاعات تکمیلی آن در قسمت کش مرورگر آن ذخیره میشود. این قابلیت به مرورگر‌ها این امکان را میدهد تا زمانی که آن‌ها وارد یک سایت شدند، به جای اینکه شروع به ارسال درخواست و بارگذاری تک تک بخش‌های سایت کنند، همان نسخه ذخیره شده و دست نخورده‌ای که از قبل در حافظه موقت خود ذخیره کرده‌اند را نمایش دهند. تنها نکته‌ای که این قابلیت را با قابلیت Browser Caching متفاوت میکند، امکان تعیین فرمت فایل‌ها و مدت زمان ذخیره‌شدن آن‌ها است. با استفاده از چنین قابلیتی، تعداد درخواست‌های به شدت کاهش مییابد و همین مسأله در نهایت به نفع سایت شما خواهد بود؛ چرا که منابع سایت و پهنای باند سرور شما کمتر از قبل مورد استفاده قرار گرفته و در نتیجه سرعت سایت شما بهبود پیدا میکند.

فشرده‌سازی فایل های JavaScript و CSS

از دیگر پارامتر های افزایش سرعت یک سایت فشرده‌سازی فایل‌های جاوا اسکریپت و css میباشد . منظور ما از فشرده سازی کم حجم کردن این فایل‌ها نیست ؛ بلکه ادغام کردن چندین فایل در یک فایل است . این فرآیند Minify نامیده میشود. همانطور که میدانید یک وب‌سایت شامل صدها فایل گوناگون است که بسیاری از آنها ممکن است فایل‌های JavaScript و CSS باشند. شما میتوانید کدهای اصلی این فایل‌ها را جمع آوری کرده و همگی آنها را در یک فایل ذخیره کنید. در این حالت به مقدار قابل‌ توجهی فایل‌های اضافی را از سرور حذف کرده و سایت را سبک‌تر میکنید. چنین اقدامی باعث میشود تا درخواست‌های مرورگرها برای خواندن اطلاعات هر فایل کاهش یافته و در نتیجه سرعت بارگذاری سایت افزایش پیدا کند. این فرآیند کار خیلی ساده ای نیست و پیشنهاد میکنیم این کار را به یک متخصص طراحی وب واگذار کنید. با این حال برای این کار ابزارهای گوناگونی عرضه شده است. به عنوان مثال برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس افزونه‌هایی  وجود دارد که این موارد را برطرف میکند.

لود عکس‌ها و مطالبی که در مرحله اول دیده میشود

قابلیت عالی که چند سالیست اضافه شده است، امکان استفاده از افزونه‌هایی برای بهینه‌سازی تصاویر به سبکی جدید است .مثلا در راستای این ویژگی افزونه‌هایی با عنوان LazyLoad منتشر شده‌اند که با فرآیندی جالب، باعث بهبود سرعت سایت و بارگذاری تصاویر آن میشوند. در حال حاضر بسیاری از سایت‌های که اطلاعات صفحه اصلی زیادی دارند و شاید با مشکل لود تمام صفحه روبرو خواهند شد از این قابلیت برای افزایش سرعت سایت استفاده میکنند.
روش کار این پلاگین به این صورت است که در صورت نصب و فعال بودن آن، مرورگرها فقط تصاویری از یک سایت را بارگذاری میکنند که در محدوده دیدشان وجود دارد. به عبارت ساده‌تر شما وقتی وارد یک سایتی که این قابلیت در آن فعال است میشوید، فقط تصاویری را میبینید که در کادر مرورگر شما دیده میشوند، و زمانی که شما سایت را به قسمت‌های پائین‌تر اسکرول کنید، تصاویر بعدی به نوبت بارگذاری و همراه با افکت ظاهر میشوند. استفاده از این سیستم کمک شایانی به کاهش تعداد آیتم‌های در حال دانلود برای مرورگرها میکند و همین موضوع باعث میشود تا سایت شما با سرعت بیشتری لود شود.

بهینه‌سازی تصاویر موجود در وب‌سایت

با توجه به این که امروزه سایت‌ها بسیار زیاد  از عکس‌ها استفاده میکنند حجم بالایی از پهنای باند یک وب‌سایت را اشغال میکنند و در کل شاید کاربران برای لود عکس‌ها با مشکل روبرو بشوند با توجه به این مورد از بهینه‌سازی تصاویر استفاده میکنیم. در صورتی که از این مورد استفاده نکنید و اعمال نکنید با کاهش چشم‌گیر سرعت بارگذاری سایت روبرو میشویم. از همین رو بهینه‌سازی تصاویر یکی از اصلی‌ترین اقدامات هر وب‌مستری برای افزایش سرعت سایت است.

حذف بخش‌های اضافی سایت

با استفاده از سایت Pingdom میتوانید اسکریپت‌های خارجی سایت خود را شناسایی کنید و ببینید که کدام یک از آن‌ها بیشتر از دیگر بخش‌های سایت نیاز به زمان دارد تا به صورت کامل بارگذاری شود. سپس میتوانید مواردی که غیر ضروری هستند را بشناسید و آن‌ها را حذف کنید.
از دیگر موارد مشابه در همین زمینه، لینک‌های از کار افتاده یا لینک‌های شکسته هستند که حضورشان هیچ توجیهی در یک سایت ندارد. چنین لینک‌هایی که با صفحات ۴۰۴(مقاله مربوط به خطای ۴۰۴ چیست رابخوانید) نیز شناخته میشوند، باید در اسرع وقت حذف و یا به صفحات دیگر ریدایرکت شوند. این مسأله ثابت شده است که باقی ماندن لینک‌های از کار افتاده در افت سرعت یک سایت تأثیر زیادی میگذارند.

بهینه‌سازی دیتابیس

بهینه‌سازی دیتابیس یک سایت از دیگر راه‌های افزایش سرعت سایت است. این نوع بهینه‌سازی‌ها باید به صورت مستمر و در زمان‌های مشخص (برای مثال ماهی یک الی دو بار) انجام شود. به ویژه اگر شما از CMS‌های سنگین استفاده میکنید.
از دلایلی که حتماً باید به این مسأله توجه کرد این است که اطلاعات خیلی زیادی از بخش‌های مختلف یک سایت مثل اطلاعات ذخیره شده توسط افزونه‌ها، لاگ‌ها و اطلاعات آمار و ارقام، بخش نظرات کاربران و ده‌ها قسمت متفاوت دیگر در دیتابیس ذخیره میشوند. اگر به صورت مستمر این اطلاعات را بهینه‌سازی نکنیم، حجم زیادی از فضای هاست و پهنای باند سایت ما اشغال شده و در نتیجه سایت سنگین میشود و به دنبال آن بارگذاری آن بیش از پیش به طول میانجامد. بنابراین برای اینکه با افت سرعت سایت رو به رو نشویم، باید هر از گاهی اقدام به پاکسازی و بهینه‌سازی پایگاه داده‌ها کنیم. اما خیلی توجه کنید که قبل از هر باری که تصمیم به انجام این کار گرفتید، یک بک آپ از تمام اطلاعات روی هاست تهیه کنید. چرا که خیلی وقت‌ها ممکن است عملیات پاکسازی دیتابیس منجر به حذف برخی فایل‌های ضروری شود. در صورتی که این قبیل فایل‌ها حذف شوند، ممکن است سایت با اختلالات زیادی رو به رو شده و یا حتی به طور کل از دسترس خارج شود.

 حتما بخوانید

تاثیر هاست بر سئو سایت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *