برای ساخت یک وب سایت علاوه بر نام دامنه وب سایت که آدرس و نشانی وب سایت شما در شبکه جهانی اینترنت میباشد به فضایی برای ذخیره‌سازی اطلاعات نیاز دارید به این فضای ذخیره‌سازی هاست گفته میشود. انواع هاست بر اساس کاربرد دارای انواع گوناگونی میباشد. ما در این مقاله شما را با مفهوم هاست و انواع هاست آشنا میکنیم پس تا آخر مقاله همراه ما باشید.

 

بررسی انواع هاست

 

در مقاله‌های قبلی در مورد عوامل مؤثر و چگونگی انتخاب نام دامنه برای طراحی سایت و همچنین اثر آن بروی سئو سایت اصفهان صحبت کرده ایم پیشنهاد میکنیم قبل از شروع به خواندن این مقاله را مطالعه کنید.

هاست چیست؟

هاست فضای ذخیره‌سازی اطلاعات است. هاست قسمتی از سرور است که به ازای مبلغی در اختیار شما قرار میگیرد. هاست به طور ۲۴ ساعته در دسترس است. شما اطلاعات مربوط به سایت خود را داخل هاست قرار میدهید و کاربران متصل به اینترنت میتوانند در هر کجای جهان با زدن نام دامنه شما به این اطلاعات به صورت شبانه روزی دسترسی پیدا کنند. شاید شما بگویید که من این اطلاعات را در سیستم کامپیوتر خود ذخیره میکنم، این کار غیر ممکن است چون سرور با کامپیوتر بسیار تفاوت دارد سرور دارای سخت‌افزار بسیار قدرتمند و پهنای اینترنت بالا میباشد و اما کامپیوتر دارای سخت‌افزار ضعیف و اینترنت محدود است. همچنین همانطور که گفتیم سرور باید به صورت ۲۴ ساعته به برق و اینترنت متصل باشد تا کاربران در هر ساعت شبانه روز به آن دسترسی داشته باشند که این کار برای کامپیوتر خانگی غیر ممکن است. بر روی یک سرور تعداد زیادی سایت قرار میگیرد که این تعداد به عواملی مانندقدرت پردازنده، قدرت رم، و میزان فضای سرور بستگی دارد که در ادامه مطلب هر کدام از این عوامل را بررسی خواهیم کرد.

 

 حتما بخوانید

انتخاب نام سایت بر چه اساسی باشد؟

 

بیایید فضای یک وب سایت را به یک بوتیک لباس تشبیه کنیم.
ابتدا شما نام بوتیک خود را انتخاب میکنید و مجوز لازم را میگیرید. (خرید و انتخاب نام دامنه)
در مرحله بعد شما یک مغازه در قسمتی از یک خیابان یا پاساژ را اجاره میکنید (اجاره هاست)
سپس اجناس مربوط را در مغازه خود میچینید (ذخیره اطلاعات) و در آخر مشتریان به مغازه شما مراجعه و لباس‌های شما را خریداری میکنند. (دسترسی کاربران به اطلاعات سایت شما)

ویژگی های هاست

ویژگی‌های یک هاست؟

هنگام انتخاب یک هاست باید ویژگی‌های آن را که به طور کلی به دو دسته ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقسیم میشوند.

در ابتدا به معرفی ویژگی‌های سخت‌افزاری میپردازیم:

۱- فضای هاست:

فضای هاست مثل حجم کارت حافظه گوشی میباشد. فضایی که میتوانید اطلاعات خود را روی آن ذخیره کنید. فضای هاست به عوامل زیادی مانند داینامیک یا استاتیک بودن سایت بستگی دارد. به طور معمول برای سایت‌ها از فضای ۵۰MB تا ۱۰۰۰۰MB استفاده میشود.

۲- پهنای باند:

پهنای باید ترافیک وب سایت شما را مشخص میکند. این ترافیک مشخص میکند که چند نفر به طور همزمان میتوانند از وب سایت شما استفاده کنند. این پهنای باند به دو عامل میزان بازدید روزانه و حجم اطلاعات سایت بستکی دارد.

هاست


3-کنترل پنل:

کنترل پنل محیط مدیریت هاست شما میباشد. اکثر شرکت‌های ارائه دهنده سرور از پنل cpanel به عنوان پنل مدیریت استفاده میکنند. بعد از خرید هاست برای دسترسی به محیط کنترل پنل و مدیریت به شما نام کاربری و پسورد داده میشود تا بتوانید فعالیت‌های مثل فعالیت‌های زیر را انجام دهید:

مدیریت حساب کاربری
مشاهده میزان حجم مصرفی و حجم باقی مانده
میزان مصرف پهنای باند
مدیریت مراکز داده (database)
افزودن دامنه به هاست
نصب سیستم مدیریت محتوا

۴-امکان افزودن دامین اضافی:

به معنای امکان افزودن بیش از یک دامنه به هاست. بیشتر کاربرا طراحی سایت خواستار دامنه با پسوند‌های متافوت مثل .ir و .com برای وب سایت خود هستند. این ویژگی اجازه میدهد که برای بتوانید روی یک هاست چند دامنه داشته باشید.

۵-آپ تایم :

سرور باید به صورت ۲۴ ساعته و بدون قطعی به فعالیت خود ادامه دهد اما ممکن است که به دلایلی قطع شود. آپ تایم مقدار اتصال را به شما میگوید معمولاً آپ تایم به صورت در صد بیان میشود. مثلاً اگر آپ تایم ۹۹. ۹۹% به این معنا میباشد که شرکت ارائه دهنده سوریس در هر سال یک ساعت قطعی دارد.

۶-امکان بک آپ‌گیری:

از هاست‌هایی استفاده نمایید که بک آپ‌گیری به طور منظم و روزانه دارند. ممکن است شرکت ارائه دهنده سرور با مشکلی روبه رو شود و اطلاعات شما از دست برود یا این که د رهنگام به روز‌رسانی و  کدنویسی سایت با مشکل مواجه شوید بک آپ گرفته شده کمک بسیاری به شما خواهد کرد.
ویژگی‌های نرم‌افزاری هاست: سرور‌ها مانند یک سیستم کامپیوتری هستند پس برای استفاده نیاز به سیستم عامل دارند. سیستم عامل سرور‌ها به دو دسته سیستم عامل ویندوز و سیستم عامل لینوکس تقسیم میشوند.

مقایسه و بررسی هاست ویندوز و هاست لینوکس:

همانطور که قبلاً گفتیم سرور‌ها مانند لپ تاپ هستند. پس آن‌ها هم دارای سیستم عامل هستند. سیستم عامل هاست به طور کلی به دو دسته سیستم عامل لینوکس و ویندوز تقسیم میشود. هر کدام از این سیستم عامل‌ها دارای ویژگی‌های مخصوص به خود میباشند و نمیتوان گفت که کدام یک از دیگری بهتر است. شما باید با توجه به نوع وب سایت خود بهترین نوع سرور را انتخاب کنید. در این جای مقاله ما قصد داریم که این دو سیستم عامل را از برخی جنبه‌ها با هم مقایسه نماییم.

زبان برنامه‌نویسی:

هاست ویندوز از زبان برنامه‌نویسی asp و net پشتیبانی میکند. در صورتی که هاست لینوکس زبان php را پشتیبانی میکند.

بررسی هاست

سیستم مدیریت محتوا:

از آن جایی که بیشتر سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس و جوملا به زبان php نوشته شده‌اند پس اکثریت از سیستم عامل لینوکس استفاده میکنند.

سرعت:

سرعت هاست بیشتر به عوامل سخت‌افزاری بستگی دارد و نوع سیستم عامل تأثیر زیادی نمیگذارد. اما چون هاست لینوکس از ابزار‌های زیادی برای بهینه‌سازی استفاده میکند میتوان گفت که سرعت این نوع هاست از ویندوز بیشتر است. دقیقاً همین سایت برای داشتن سئو بهتر در سئو سایت اصفهان روی هاست لینوکس میباشد.

بررسی انواع هاست:

هاست دارای انواع گوناگونی است که در اینجا ما به بررسی برخی از انواع هاست میپردازیم.

هاست اشتراکی:

هاست اشتراکی یعنی اشتراک هاست بین چند سایت. در این روش حافظه سرور بین چند سایت تقسیم میشود و به طور اشتراکی از سرور استفاده میکنند. این نوع هاست بسیار مقرون به صرفه میباشد.

هاست اختصاصی:

هاست اختصاصی برای یک سایت یک هاست در نظر گرفته میشود. این نوع هاست برای سایت‌هایی که دارای بازدید و مخاطب بالا و همچنین اطلاعات با حجم بالا هستند مناسب است. هاست اختصاصی از نطر امنیت، دارای امنیت بسیار بالایی میباشد.

هاست

هاست مجازی:

این نوع هاست بین هاست اختصاصی و هاست اشتراکی است. در این روش یک سرور واحد از طریق نرم‌افزار‌های مجازی به چند سرور مجازی تقسیم میشود.

هاست ابری:

این نوع هاست آخرین فناوری ارائه شده در زمینه هاستینگ میباشد. در این روش چند سرور در حال کردن هستند. اگر یکی دچار اختلال شود سرور دیگری در دسترس است. در روش هاست ابری down time یک سایت به صفر میرسد.

هاست رایگان:

این روش هاست بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و شرکت‌های ارائه دهنده هاست بیشتر برای تبلیغ از آن‌ها استفاده میکنند. این نوع هاست دارای محدودیت‌های بسیاری از جمله فضای پهنای باند و امنیت میباشند.

 حتما بخوانید

دامین آتوریتی و پیج آتوریتی چیست؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *