شبکه ها‌ی کامپیوتری و اینترنت دارای پروتکل‌های مختلفی هستند که هرکدام وظیفه خاصی را به عهده دارد. http یکی از این پروتکل هاست که وظیفه انتقال اطلاعات بین سرویس دهنده و سرویس گیرنده را به عهده دارد. اگر شما اهل گشت و‌گذار در اینترنت باشید به طور قطع این آدرس را در نوار مرور‌گر خود دیده‌اید و بار‌ها برایتان سؤال پیش آمده است که این آدرس چیست و چه وظیفه‌ای را به عهده دارد. ما در این مقاله قصد داریم که شما را به طور کامل با این پروتکل آشنا نماییم. بد نیست قبل از این که به سراغ پروتکل http برویم شما را با انواع داده آشنا کنیم. 

بررسی https


این پروتکل را شما باید در موقع طراحی سایت خود در نظر بگیرید چرا که صد در صد روی سئو سایت خود تأثیرگذار است چه در سئو محلی مثل سئو سایت در اصفهان  یا شیراز، مشهد و چه در سئو کلی سایت.  داده‌هایی که در اینترنت انتقال داده میشوند به دو دسته داده‌های امن و داده‌های غیر امن تقسیم میگردند. داده‌های غیر امن داده‌های عمومی هستند که برای انتقال آن‌ها نیاز و حساسیت و امنیت وجود ندارد. اما داده‌های امن داده‌هایی مثل شماره کارت پول، شماره موبایل و… میباشد که انتقال این اطلاعات نیاز به حفاظت دارد و اگر محافظت نشود ممکن است مشکلاتی را برای کاربر به همراه داشته باشد.

حال بعد ار آشنایی شما با داده‌ها به سراغ تعریف و آشنایی با https  میرویم.

 حتما بخوانید

ترافیک وب سایت چیست؟

https چیست؟


http مخفف کلمه (Hyper text transfer Protocol) برای انتقال اطلاعات بین سرور و کلاینت استفاده میشود. انتقال اطلاعات به این صورت خلاصه میشود که هر وب سایت دارای تعدادی سرور است که اطلاعات و خدمات را در اختیار کاربر قرار میدهد و راه ارتباطی و اتصال بین سرور و کلاینت توسط پروتکل http (یا پروتکل انتقال ابر متن است.) در مسیر http هیچ حساسیت و امنیتی وجود ندارد و اطلاعات در دسترس تمام افراد قرار میگیرد. اگر اطلاعات و داده نیاز به امنیت داشته باشد. از پروتکل https یا پروتکل انتقال امن ابر متن استفاده میشود. s در آخر httpd به شما نشان میدهد که تمام ارتباطات و انتقالات بین سرور و مروگر کدگذاری شده است. 

پیتر اکرسل این دو پروتکل را این گونه توصیف میکند که اگر از پروتکل http استفاده کنید اطلاعات از لوله‌های شفاف عبور میکنند و هرکس قادر به دیدن آن‌ها میباشد. اما در اتصال اطلاعات با https تمام لوله‌ها مات و در هستند و فقط افراد در ابتدا و انتهای لوله میتوانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند و آن‌ها را مشاهده کنند. 

نحوه نمایش این پروتکل به این صورت است که در کنار آن‌ها آیکون قفل نمایش داده میشود. مثلاً https://raysan.ir که در کنار آن قفل نمایش داده شده است.

https

استقبال از https: 

استفاده از https در سال‌های اخیر به دلیل امنیت و حفاظت از هویت و حریم شخصی افراد در سال‌های اخیر شتاب بسیاری به خود گرفته است و مدیران وب سایت‌ها برای امنیت بیشتر ترجیح میدهند که از  https  استفاده کنند. 

روش کار پروتکل https چگونه است؟ 


https از دو پروتکل ssl و tls که دارای ساختار نامقتقارن و دو کلید خصوصی و عمومی هستند استفاده میکنند. روش کار را با مثالی برای شما توضیح میدهیم. فرض کنید شما یک صندوق دارید که شخص اول صندوق را برای شخص دوم میفرستد. این صندوق دارای دو قفل است. یک قفل که با کلید عمومی باز میشود و یک قفل که با کلید خصوصی باز میشود. وقتی در مسیر انتقال در صندوق با کلید عمومی باز شود اطلاعات بهم ریخته میبیند اما اگر شخص دوم که کلید خصوصی را دارد در صندوق را باز کند تمام اطلاعات به درستی دریافت میشود. روش کار https هم به همین طریق است. هنگامی که مرورگر برای انتقال اطلاعات درخواست ارتباط https میکند گواهی نامه ssl از سمت وب سایت ارسال میشود و انتقال اطلاعات به صورت کدگذاری شده و رمز‌گذاری شده بین سرور و مرورگر رد و بدل میشود. پس چون این تبادل اطلاعات به صورت رشته‌ای از کد‌ها و کارکتر‌ها میباشد و نیاز به کلید خصوصی دارد هکر‌ها نمیتوانند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند و انتقال اطلاعات امن است. 

ssl

مزایای استفاده از https: 

امنیت اطلاعات: 

مهم‌ترین مزیت https که در مورد آن صحبت شد امنیت اطلاعات است. این را در نظر بگیرید که امنیت برای همه وب سایت‌ها حتی سایت‌های کوچک هم تأثیر مثبت دارد و آن‌ها هم میتوانند از https استفاده کنند. در ضمن امنیت باعث بهبود رتبه وب سایت شما نیز میشود. 

دسترسی بهتر به اطلاعات: 


اگر وب سایت شما http باشد و از پروتکل https دریافت اطلاعات بکند در این انتقال اطلاعات داده‌های حساس از بین ‌میروند و در Direct نمایش داده میشوند. اما اگر از پروتکل https استفاده کنید ذخیره و دریافت اطلاعات به صورت امن انجام میشود. اگر شما از https استفاده کنید در دریافت اطلاعات از http نیز با مشکلی روبه رو نمیشوید. 

تاثیر https در سئو سایت:

تأثیر http در سئو سایت به صورت عینی و دقیق قابل تشخیص نیست اما این نکته را در نظر بگیرید که خود گوگل اعلام کرده است که استفاده از https به عنوان یک مزیت در رتبه‌بندی وب سایت‌ها به حساب میآید.

در کنار این مزایا میتوان به این مزیت نیز اشاره کرد که کاربر در این وب سایت‌ها با اطمینان بیشتری خرید میکند و افزایش کاربر و نرخ کلیک باعث افزایش خرید و همچنین بهبود رتبه وب سایت شما نیز میشود. 

معایب استفاده از https:

پروتکل https در کنار تمام مزیت‌هایی که برای شما دارد معایبی را نیز به همراه دارد در زیز به برخی از مهترین معایب https اشاره میکنیم. 

احتمال رخ دادن اشتباه زیاد است:

در هنگام انتقال اطلاعات و سایت از http به https حساسیت زیادی وجود دارد و ممکن است تمام اطلاعات و جزییات انتقال داده نشود و اشتباه رخ بدهد. احتمال رخ دادن این مشکلات هرچه قدر هم کم باشد اما وجود دارد. 

کاهش سرعت:

https به دلیل مسائل امنیتی و انتقال اطلاعات اضافه‌تر نسبت http سرعت کم‌تری دارد و سرعت وب سایت شما را کاهش میدهد. برای آشنایی بیشتربا عوامل مؤثر بر سرعت سایت پیشنهاد میکنیم مقاله عوامل مؤثر در افزایش سرعت سایت را بخوانید. 

ssl

افزایش هزینه:

سالانه باید برای دریافت گواهینامه ssl هزینه‌ای را پرداخت نمایید که این هزینه میتواند تأثیر منفی به همراه داشته باشد.

استفاده از https هر روز در حال بیشتر شدن است و بیشتر وب سایت‌های معتبر از این پروتکل استفاده میکنند. این پیشرفت آنقدر زیاد است که احتمال میرود در سال‌های اخیر دیگر هیچ سایتی از  http  استفاده نکند. همچنین گوگل اعلام نکرده است که بزودی کنار وب سایت‌هایی که از این پروتکل استفاده نمیکنند علامت Not Secure را برای ناامن بودن  قرار میدهد.

در این مقاله ما به صورت کامل به بررسی پروتکل https و مزایا و معایب https پرداختیم. ‌امیدورایم که این مقاله بتواند به سؤالات شما در این زمینه پاسخ بدهد.  

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *