هاست سایت یکی از عواملی است که به طور غیر مستقیم بر روی سئو سلیت تأثیر بسیار زیادی میگذارد واین به دلیل اهمیت و تأثیر‌گذاری سرعت سایت و مدت زمان down شدن سایت در بهینه‌سازی موتور‌های جستجو است. یک هاست ضعیف و غیر استاندارد موجب پایین آمدن رتبه وب سایت و در نتیجه از دست دادن کاربران سایت شما شود.

در مقالات قبلی در مورد مزایا و تکنیک‌های بهینه‌سازی سایت صحبت شد برای آشنایی با بحث سئو پیشنهاد میکنیم این مقالات را مطالعه کنید.

هاست چیست؟

هاست محیطی مجازی برروی سرور برای وب سایت شما میباشد. بر روی یک سرور بسته به عواملی مانند قدرت پردازنده، فضای سرور  و میزان استفاده سایت‌ها از سرور ممکن است بین ۱ تا ۱۰۰ و یا حتی تعداد بیشتری سایت بر روی یک سرور قرار داشته باشد.

به طور کلی هاست به دو دسته هاست لینوکسی و هاست ویندوز تقسیم میشود. سایت‌هایی که به زبان php نوشته میشوند به هاست لینوکسی نیاز دارد و سایت‌هایی که به زبان asp نوشته میشوند به هاست ویندوز نیاز دارند.

اکنون پس از آشنایی با هاست به بررسی تأثیر هاست بر سئو و پارمتر‌های مؤثر بر روی یک هاست خوب میپردازیم.

 حتما بخوانید

انتخاب کلمه کلیدی مناسب در سئو سایت

پارامتر‌های مهم در انتخاب هاست:

سرعت:

سرعت سرور یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر سرعت سایت شما تأثیر دارد. این سرعت به عوامل متعددی بستگی دارد. در سرعت علاوه بر داشتن ram  و   cpu قوی باید عواملی مانند پهنای باند سرور و ترافیک سایت‌ها را هم در نظر داشته باشند. برای اطلاعات بیشتر در مورد عوامل مؤثر بر سرعت سایت و سرور مقاله عوامل مؤثر در افزایش سرعت سایت را مطالعه کنید.

موقعیت مکانی:

یکی دیگر از عواملی که بر هاست شما تأثیر دارد موقعیت مکانی هاست است. در انتخاب هاست به موقعیت مکانی بازدیکنندگان توجه زیادی داشته باشید.

برای انتخاب هاست موقعیت مکانی کاربران و بازدیدکنندگان وب سایت را تعیین کنید و نزدیک‌ترین سرور به آن‌ها را انتخاب کنید تا بازدیدکنندگان با سرعت بالاتری بتوانند سایت شما را بازدید کنند. مثلاً اگر کاربران سایت شما غالبا ایرانی هستند از سرور ایرانی استفاده نمایید. مثلا شرکت طراحی سایت اصفهان به دلیل اینکه بیشتر کاربران ایرانی هستند از هاست ایرانی استفاده میکنیم.

انتخاب هاست

آپ تایم:

آپ تایم به معنای توانایی سرور در اداره وب سایت‌ها است. یعنی این که سرور بتواند سایت شما را همیشه در حالت در دسترس و اجرا نگه دارد. اگر سرور نتواند این وظیفه خود را به درستی انجام دهد باعث از دست رفتن کاربران شما میشود.

آپ تایم سرور اصولاً به صورت ماهیانه حساب میشود و باید ۷۲۰ ساعت سرور شما در ماه در دسترس باشد. اگر بنا به دلایل فنی یا سخت‌افزاری سرور چند ساعت در ماه از دسترس خارج شود آپ تایم سایت از ۱۰۰درصد کم‌تر میشود. معمولاً آپ تایم ۹۹ درصد قابل قبول است. آپ تایم کم‌تر از ۹۸ درصد نشنان دهنده ضعیف بودن سرور است.

ip سایت:

هاست ممکن است اشتراکی باشد یا اختصاصی. در هاست اشتراکی تعداد زیادی سایت از یک ip استفاده میکنند. در این حالت‌گر یک سایت اسپم شود و در لیست سیاه گوگل قرار بگیرد سایت شما  نیز در لیست سیاه گوگل قرار میگیرد و از اعتبار آن کاسته میشود.

ما در این مقاله به بررسی مهم‌ترین پارامتر‌های مؤثر بر هاست پرداختیم. اکنون پس از آشنایی با این پارامتر‌ها وضعیت سرور خود را بررسی کنید و از ابتدای کار طبق اصول کار کنید. هاست بر روی سو تأثیر غیر مستقیم دارد و اگر از هاست مناسب استفاده نکنید هیچ گاه نزد گوگل اعتبار خوبی کسب نمیکنید.

 حتما بخوانید

چگونه در صفحه اول گوگل قرار بگیریم

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *