یکی از مواردی که حتماً شما در سایت‌ها و انجمنهای آی تی مشاهده کرده‌اید و برای شما نیز آشنا میباشد مقایسه کردن دو سیستم عامل اندروید و آی او اس یا تفاوت اندروید و آی او اس (تفاوت android و ios) است و اینکه واقعاً تفاوت سیستم عامل اندروید و آی او اس در طراحی اپلیکیشن موبایل چیست؟ اگر بتوانیم با خصوصیات هر سیستم عامل بصورت جداگانه آشنا شویم و از ویژگی‌ها و کاربرد‌های هر سیستم عامل کاملاً مطلع گردیم، شاید بتوانیم به درک خوبی از تفاوت سیستم عامل اندروید و آی او اس دست پیدا کنیم. در این مقاله از سلسله مقاله‌های وبلاگ رایسان، میخواهیم شما را در ۸ دقیقه به درک نسبی و کلیات تفاوت بین این دو سیستم عامل برسانیم. پس با ما تا آخر این مقاله همراه باشید.

 حتما بخوانید

بررسی و مقایسه نرم افزارهای native ,hybrid و web app

سیستم عامل اندروید و آی او اس چه تفاوت‌هایی دارند؟

هر گاه صحبت از تفاوت‌های سیستم عامل اندروید و آی اوس اس به میان میآید، قطعاً کاربران هر یک از این سیستم عامل‌ها از سیستم عامل مورد نظر خود حمایت کرده و احساس برتری نسبت به سیستم عامل دیگر دارد.
باید به این نکته دقت نماییم که هر یک از سیستم عامل‌های اندروید و آی او اس، برتری خاصی نسبت به یکدیگر ندارند و هر دوی آن‌ها جوابگوی نیاز‌ها و انتظارات کاربران میباشند اما مقایسه‌ی این دو سیستم عامل بیشتر از منظر نقاط ضعف و نقاط قوت این دو باید مورد بررسی واقع شود. قطعاً نباید این مورد را منکر شویم که هر دوی این سیستم عامل‌ها از بهترین و با کیفیت‌ترین سیستم عامل‌های حال حاضر در دنیا هستند که در طول سال‌های گذشته رقابت شدیدی را با یگدیگر داشته‌اند. اما همیشه رقابت داشتن هم بد نیست و در حقیقت با به وجود آمدن رقابت بین سرویس دهنده‌ها، مصرف‌کننده یا همان سرویس گیرنده بهترین سود و مزیت‌ها را بدست میآورد.
برای اینکه به درک درستی از تفاوت بین این 2 سیستم عامل دست پیدا کنیم باید ابتدا به تعریف مفهوم سیستم عامل بپردازیم و مشخص کنیم دقیقاً سیستم عامل چیست و چه جایگاهی در این انتخاب دارد؟ سپس بایستی تفاوت‌ها و پارامتر‌های این مقایسه را از جهات و زوایای مختلفی مورد بررسی قرار دهیم تا این مقایسه، یک مقایسه‌ی آگاهانه باشد.

 

تفاوت android و ios

سیستم عامل چیست

سیستم عامل در اصل حکم نرم‌افزاری را دارد که توسط تولید‌کننده گوشی موبایل یا هر دستگاه هوشمند دیگری، بر روی آن قرار میگیرد و نصب میشود تا مصرف‌کننده نهایی یا همان کاربر بتواند از آن گوشی یا دستگاه هوشمند استفاده کند. پس در حقیقت هر دستگاه هوشمندی بدون داشتن سیستم عامل، کاربردی برای کاربر ندارد و برای او غیر قابل استفاده است.
مورد دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم این است که اپل نام برند و کارخانه‌ای است که بر روی گوشی‌های هوشمندی که تولید و به بازار ارائه میدهد، سیستم عامل آی او اس IOS نصب میکند در حالیکه اندروید سیستم عاملی است که بر روی گوش‌های هوشمند بسیاری از برند‌ها و تولید‌کنندگان موجود در بازار استفاده میشود. پس اینکه بعضی مواقع در جملات و کلام کاربران گوشی اپل یا آیفون با گوشی اندروید در مقابل یکدیگر قرار میگیرند صحیح نبوده و بلکه بایستی سیستم عامل آی او اس در مقابل سیستم عامل اندروید قرار بگیرد.

 

تفاوت اندروید و آی او اس

بررسی تفاوت‌های اندروید و آی او اس

تفاوت اندروید و آی او اس از نظر تجربه کاربری:

زمانی که یک کاربر با تاچ کردن آیتم‌های موجود در گوشی هوشمند فرمانی را صادر میکند، این فرمان توسط رابط کاربری یا همان GUI ترجمه شده و به سیستم عامل ارسال میشود تا سیستم عامل بتواند درخواست کاربر را به منبع سخت‌افزاری مربوطه تخصیص دهد. پس مهمترین چیزی که در یک گوشی هوشمند، کاربر را به خود جذب میکند رابط کاربری میباشد و تولید‌کنندگان باید هنر خود را در تولید رابط کاربری آسان و جذاب برای کاربران به خرج دهند تا هر چه بیشتر بتوانند آن‌ها را مجذوب رابط کاربری کنند.
سیستم عامل آی او اس از همان ابتدای تولید با یک رابط کاربری جذاب و روان و در عین حال ساده به بازار ارائه شد. در طول سال‌های بعدی نیز با هر نسخه جدیدی از این سیستم عامل که ارائه می‌شد، تغییرات آنچنان زیاد و چشم‌گیری در رابط کاربری آن بوجود نمیآمد و در هرنسخه جدید تنها تغییرات جزیی در سیستم عامل و رابط کاربری اعمال میشد تا از نظر کاربر نیز اینگونه تلقی گردد که تولید‌کننده در تلاش برای بهبود رابط کاربری و استفاده‌ی راحت کاربران از آن میباشد.
ولی این قضیه در مورد سیستم عامل‌های اندروید از همان ابتدا هم متفاوت بود. هر کدام از تولید‌کنندگان و برند‌های تولید گوشی‌های هوشمند، پوسته گرافیکی خاص خود را برای رابط کاربری ترجیح میدادند و هر کدام سعی بر آن دارند تا تغییرات خوبی را در نسخه‌های جدید‌تر خود داشته باشند تا کاربران بتوانند راحت‌تر از دستگاه استفاده کنند. اما خب بسیاری مواقع کاربران تغییرات سریع و پی در پی و ساختاری را پذیرا نیستند و زیاد استقبال نمیکنند.

 

 حتما بخوانید

مزایای طراحی اپلیکیشن برای کسب و کارها 

فرق اندروید و آی او اس از نظر شخصی‌سازی رابط کاربری:

اخیراً مشاهده کرده‌ایم که آی او اس در نسخه‌های اخیر خود تلاش بسیاری در ارائه تغییراتی داشته است تا کاربران بتوانند شخصی‌سازی رابط را بر اساس کاربرد‌ها و برنامه‌های خود داشته باشند. علی رغم مشاهده‌ی این تلاش‌ها، سیستم عامل اندروید از همان ابتدا طوری در ذهن کاربران نقش بسته است که محبوبیت بیشتری در بین کاربرانی که دوست دارند مدام ظاهر دستگاه خود را تغییر بدهند، داشته است. این قابلیت در برند‌هایی مانند سامسونگ و شیائومی که امکان ساخت و تغییر تم کل سیستم را فراهم کرده‌اند، بیشتر به چشم خورده و جذابیت بیشتری را ارائه کرده‌اند.

تفاوت اندروید و آی او اس از دیدگاه ارتباط و تعامل با بقیه پلت فرم‌ها

یکی از قابلیت‌هایی که بشدت در سیستم عامل آی او اس حس میگردد ارتباط بین پلت فرم‌های مختلف تولید شده توسط این سیستم عامل میباشد. فرض کنید شما قصد دارید چندین دستگاه هوشمند مانند تلفن همراه، لپتاپ، ساعت هوشمند و.. را مدیریت کنید پس ارتباط میان این سخت‌افزار‌ها بسیار برای شما پر اهمیت میشود. در دستگاه‌های که توسط اپل ساخته شده‌اند، این ارتباط با کیفیت بسیار بالایی فراهم شده است تا کاربر بتواند مدیریت اطلاعات خود را بر روی تمامی پلت فرم‌ها به نحو احسن انجام دهد. اما این مورد در سیستم عامل اندروید به شکل قابل توجهی مدیریت نشده است. برای مثال در بحث انتقال فایل به کامپیوتر یا لپ تاپ، آیفون با مک بوک‌ها بهترین حالت و ترکیب ممکن برای جابجایی فایل‌ها میباشند اما اگر یک لپ تاپ ویندوز موجود باشد، علیرغم اینکه به هر حال این انتقال امکان‌پذیر است اما مجبورید برای انتقال، نرم‌افزاری که اپل برای این منظور در نظر گرفته است را نصب کنید.

فرق android و ios از نظر اپلیکیشن‌ها

از دیدگاه اپلیکیشن‌هایی که کاربران با آن‌ها کار میکنند، در نهایت تفاوت آنچنان زیادی بین اندروید و آی او اس وجود ندارد. اما تفاوت مهمی که بین این دو سیستم عامل وجود دارد بیشتر مختص به کاربران ایرانی میباشد. چرا که امکان نصب برنام‌های خارج از فروشگاه مهیا نیست. ضمن اینکه اغلب اپلیکیشن‌های مهم و ضرروی ایرانی از درگاه پرداخت‌های داخلی استفاده میکنند که این مورد توسط اپ استور پشتیبانی نمیگردد. به همین منظور بسیاری از اپلیکیشن‌های ایرانی برای حل این مورد خدمات و سرویس‌های خود را در قالب وب اپلیکیشن‌ها ارائه میدهند. همچنین سیستم عامل آی او اس در حال حاضر اجازه نصب اپلیکیشن‌ها را از منابع دیگر غیر از فروشگاه خود به کاربران نمیدهد. علاوه بر این مورد به دلیل وجود طیف زیادی از گوشی‌های هوشمند اندروید که توسط برند‌های مختلف تولید گردیده‌اند و قیمت‌های اقتصادی و مقرون به صرفه‌تری که توسط این تولید‌کنندگان ارائه شده است، برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان ایرانی را مجاب کرده است تا تمرکز بیشتری برای تولید اپلیکیشن اندروید نسبت به اپلیکیشن‌های آی او اس داشته باشند. بنابراین مشخص است که تنوع اپلیکیشن‌های فارسی در اندروید به مراتب بالاتر از اپلیکیشن‌های آ‌ی او اس میباشد.
در این مقاله سعی کردیم تا حد امکان به بیان تفاوت‌های بین سیستم عامل اندروید و سیستم عامل آی او اس بپردازیم و اطلاعات مفیدی را به شما انتقال دهیم تا در زمان خرید گوشی‌های اپل که دارای سیستم عامل آی او اس بوده و یا گوشی‌هایی که سیستم عامل اندروید دارند، آگاهی لازم را داشته باشید. تصمیم‌گیری نهایی برای انتخاب هر یک از این دو در آخرین مرحله به خود شخص، انتظارات و دیدگاه‌های شخص او بستگی دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *