به طور خلاصه، تگ کنونیکال Canonical یک شیوه‌ی شناسایی برای گوگل است که به گوگل کمک میکند تا بهترین مطالب و محتوا‌ها را تشخیص دهد، و در بین انبوه مطالب مشابه، بهترین محتوا را متمایز کند. اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم، هنگامی که تگ کنونیکال / Canonical (Rel=Canonical) در صفحه‌ای قرار بگیرد، این صفحه برای گوگل با اهمیت‌تر خواهد بود و در نتیجه، چنین صفحه‌ای توسط گوگل در نتایج جستجو ایندکس خواهد شد.

حالتی از یک فروشگاه اینترنتی را در نظر بگیرید که در آن، کالا‌ها بر اساس یک سری معیار مانند گران‌ترین، ارزان‌ترین، حروف الفبا، نام برند و بسیاری موارد دیگر، دسته‌بندی شده باشند، با این حال، مهم‌ترین دسته‌ای که در نتایج جستجو ظاهر خواهد شد دسته‌ی پر فروش‌ترین کالا‌ها خواهد بود.

بنابراین در این حالت صفحه‌هایی داریم که اگر چه از نظر آدرس متفاوت هستند، اما از نظر محتوا بسیار شبیه به هم‌اند پس ممکن است موتور‌های جستجو، صفحه وب مورد نظر را به درستی تشخیص ندهند و به جای آدرس درست، آدرس دیگری را ایندکس کنند. در چنین مواقعی چاره کار چیست؟

در چنین شرایطی، به کار بردن تگ Canonical بهترین راه حل، برای نشان دادن برتری یک آدرس نسبت به سایر آدرس‌ها است، در این حال، آدرس‌های دیگر از صفحه نتایج جستجوی گوگل حذف میشوند و صفحه‌ی با دسته‌بندی پرفروش‌ترین‌، تنها صفحه‌ای است که در لیست نتایج جستجو ایندکس خواهد شد. اگر درباره تگ کنونیکال و روش استفاده از آن علاقه‌مند هستید، ادامه این مقاله را دنبال کنید.

 حتما بخوانید

amp چیست و چه تاثیری بر سئوی سایت دارد

اهمیت تگ Canonical و استفاده از آن در صفحه‌های وب

احتمالاً بار‌ها این سؤال به ذهنتان آمده است که چرا یک مدیر سایت، در وب سایتش باید صفحه‌های تکراری ایجاد کرده باشد؟ از این ذهنیت به این نتیجه میرسید که انتشار محتوای کپی، غیر اورجینال و تکراری، موضوع مهم و نگران‌کننده‌ای باشد؛ زیرا در زمان انتشار محتوا میتوان دقت بیشتری به کار برد تا از این اشتباه، اجتناب شود. با این حال، این یک حقیقت است که یکی از نگرانی‌های وب مستر‌ها، همین محتوا‌های مشابه و کپی و تکراری هستند که در بیشتر مواقع به یک معضل جدی تبدیل میشود.

اهمیت تگ Canonical

البته این ذهنیت اشتباه نسبت به محتوا‌های مشابه، به این دلیل است که ما یک دیدگاه بصری نسبت به وب سایت‌ها داریم. اما دیدگاه موتور‌های جستجو، با دیدگاه ما بسیار متفاوت است؛ زیرا وب سایت‌ها برای موتور جستجو، تنها با آدرس URL آن‌ها قابل شناسایی است. برای روشن شدن موضوع، این حالت را در نظر بگیرید که دسترسی موتور جستجو به صفحه اصلی وب سایت، با همه  آدرس‌های زیر امکان‌پذیر است:

http://www.example.com
https://www.example.com
http://example.com
http://example.com/index. php
http://example.com/index. php؟ refer=twitter

شاید همه این آدرس‌های URL در نظر انسان، یکسان باشند چون همه به یک صفحه اشاره میکنند، اما خزنده‌های موتور‌های جستجو، این URL‌ها را، جداگانه، و به عنوان صفحه وب متفاوتی در نظر میگیرند. و نتیجه این خواهد بود که در این جا، ۵ صفحه متفاوت اما با محتوای یکسان و مطالب تکراری داریم! البته، این همه‌ی مشکل نیست.

در شرایطی که میزان مطالب تکراری در وب سایت از حدی بیشتر میشود، از نظر سئو سایت، مشکلات جدی برای وب سایت ایجاد میشود و مستقیماً سبب تضعیف رتبه وب سایت نیز میشود. اما خوشبختانه این مشکل، امروزه راه حل ساده و مفیدی دارد: در حال حاضر، سیستم مدیریت محتوای وب سایت‌ها، تگ کانونیکال را به صورت خود کار در صفحه‌هایی که محتوای تکراری دارند، قرار میدهند. با این راه حل، میتوان بدون نگرانی، محتوای مشابه ایجاد کرد.

تگ کانونیکال

کاربرد تگ Canonical در صفحه‌های وب

محل درستِ قرار گرفتن تگ Canonical در صفحه‌ی وب، در بخش ابتدایی یا در اصطلاح، head صفحه است. در این صورت، موتور جستجوی گوگل، سایر تگ‌ها در بادی یا بدنه‌ی کد، را در نظر نمیگیرد. البته چون در بعضی از سایت‌ها، ویرایش کدِ بادی توسط کاربران امکان‌پذیر است، این قسمت از کار کمی امنیتی میشود. به این صورت که قرار دادن تگ کنونیکال در بادی توسط برخی افراد، میتواند مشکل ساز شود. پس باید چاره‌ای برای کانونی کردن صفحه‌های سایت‌اندیشید.

برای این کار کد زیر کابرد خواهد داشت:

در کد بالا، اول لینک صفحه‌ی سایت وارد میشود و سپس کد rel=”canonical” قرار میگیرد و در انتهای آن، href و در ادامه‌ی آن آدرس URL صفحه‌ی وب جدید نوشته میشود.

برای استفاده از تگ Canonical چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

برای استفاده از تگ Canonical توجه به نکات زیر توصیه میشود:

میتوان تگ Canonical را به صورت خود ارجاعی self-referential نیز استفاده کرد: این بدین معنی است که در صفحه‌ای که اصلی است و بقیه صفحه‌های کپی به آن ارجاع داده میشوند، نیز تگ Canonical میتواند استفاده شود؛ به صورتی که این صفحه اصلی نیز به خودش ارجاع داده شود. قرار دادن تگ Canonical به صورت خود ارجاعی توصیه میشود.

استفاده از تگ Canonical در صفحه اصلی وب سایت توصیه میشود: از آن جا که یکی از مشکلات رایج وب‌سایت‌ها، وجود محتوای تکراری در صفحه اصلی است و با توجه به این نکته که کاربران با آدرس‌های URL مختلفی به صفحه اصلی وب سایت وارد میشوند، برای این که از انتشار محتوای کپی و مشکلات مربوط به آن و در نهایت، کاهش رتبه صفحه سایت جلوگیری شود، بهتر است از تگ Canonical در طراحی سایت اصفهان استفاده شود.

سیگنال مبهم ارسال نکنید: احتمال این که موتور جستجو، تگ‌های دارای سیگنال مبهم را در نظر نگیرند، وجود دارد. بنابراین، باید از استفاده تگ Canonical و ارجاع به صفحه‌ای که خودش به صفحه اول ارجاع داده شده است اجتناب کرد. به صورت مشابه، همچنین نباید تگ کنونیکال را در یک صفحه استفاده کرد و آن صفحه را به صفحه دومی ارجاع داد که به خود به صفحه اول ریدایرکت شده است. در هر یک از این دو حالت، یک سیگنال مبهم به موتور‌های جستجو ارسال خواهد شد و در این صورت، چون موتور جستجو، صفحه اصلی را تشخیص نمیدهد، پس تگ Canonical را کلاً در نظر نمیگیرد. همچنین استفاده زنجیره‌ای (یعنی حالتی که صفحه اول به دوم و صفحه دوم به سوم ارجاع داده شود) از تگ Canonical نیز توصیه نمیشود. به طور کلی بهتر است که یک سیگنال ساده و مشخص ارسال شود تا از بروز خطای احتمالی موتور جستجو جلوگیری شود.

حتی اگر صفحه‌هایی وجود دارند که تکراری نیستند اما مشابه‌اند (مثلاً برای صفحات دسته‌بندی محصولات فروشگاه‌های اینترنتی)، بهتر است از تگ Canonical استفاده شود. یاد‌آوری این نکته ضروری است که ممکن است نسخه‌های غیر کانونی در نتایج جستجو ایندکس نشوند و از طرف دیگر، چنان چه تفاوت صفحات با یکدیگر زیاد باشد، احتمالاً تگ Canonical توسط موتور جستجو در نظر گرفته نخواهند شد.

ارجاع به صفحات خارجی نیز با استفاده از تگ Canonical امکان‌پذیر است: اگر چندین وب سایت را همزمان مدیریت میکنید و مطالب نه لزوماً تکراری بلکه مشابهی را منتشر میکنید، با استفاده از تگ Canonical میتوان چندین وب سایت را کنترل کرد. در این حالت میتوانید روی رتبه‌بندی یکی از سایت‌ها تمرکز کنید. البته باید به یاد داشت که کانونی سازکردن باعث میشود وب سایت‌های غیر کانونی رتبه‌بندی نشوند. پس باید، ابتدا اطمینان حاصل کنید که استفاده از تگ Canonical برای کسب و کار شما مفید و کارآمد خواهد بود.

وقتی تگ Canonical در صفحاتی که تفاوت زیادی دارند استفاده شود، موتور جستجو، احتمالاً تگ Canonical را نادیده میگیرد و همه صفحات را در نتایج جستجو ایندکس میکند. این قابلیت گوگل بسیار مفید است زیرا چنان چه لینک ارجاعی در این تگ اشتباه باشد و یا در صورتی که وب سایتی برای ارجاع وجود نداشته باشد، گوگل، این موضوع را به راحتی تشخیص میدهد و تگ Canonical و لینک ارجاعی را نادیده میگیرد.

میتوان از چند تگ Canonical در یک صفحه وب استفاده کرد. اما این نکته را در نظر بگیرید که هدف از استفاده تگ Canonical، مشخص کردن صفحه‌هایی با محتوای مشابه و همچنین معرفی صفحه اصلی و غیر تکراری است.

تگ Canonical و شبکه‌های اجتماعی!

شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توییتر با تگ کنونیکال سازگار هستند. به صورتی که اگر یک آدرس URL که با استفاده از تگ Canonical به آدرس دیگری ارجاع داده شده است در فیس‌بوک یا توییتر به اشتراک گذاشته شود، فیس‌بوک و توییتر، اطلاعات موجود در صفحه را از آدرس کانونی به اشتراک میگذارند.

تنظیمات تگ Canonical در افزونه Yoast

در صورت استفاده از افزونه Yoast در سیستم مدیریت محتوای وردپرس، میتوان با استفاده از این افزونه، به راحتی تگ Canonical را برای صفحه‌های مختلف وب سایت به کار برد. برای این کار باید در بخش Advanced افزونه Yoast و در قسمت Canonical URL آدرس URL صفحه ارجاع را وارد کرد.

تنظیمات تگ Canonical

در این جا سؤالی مطرح میشود که آیا ریدایرکت ۳۰۱ بهتر است یا استفاده از تگ Canonical؟

همان گونه که پیش‌تر گفته شد، برای ارجاع به آدرس URL خارجی هم میتوان از تگ Canonical استفاده کرد، بنابراین کاربرد آن مشابه ریدایرکت ۳۰۱ است. پس در زمان تغییر دامنه وب‌سایت، که سرور وب سایت، امکان ریدایرکت را فراهم نمیکند، میتوان با استفاده از تگ Canonical در صفحات وب سایت، انتقال دامنه را به خزنده‌های موتور جستجو نشان داد.

حال سؤال این جا است که آیا تگ Canonical میتواند مانند ریدایرکت ۳۰۱، رتبه و قدرت صفحه‌ها را هم انتقال دهد؟

البته این دو روش، نتیجه متفاوتی را به کاربران و نیز خزنده‌های موتور جستجو نشان میدهند. به بیان دیگر، هنگام استفاده از ریدایرکت ۳۰۱، علاوه بر ارجاع موتور جستجو، کاربران هم به صفحه دوم ‌میروند و صفحه اول را اصلاً نمیبینند.

اما در صورت استفاده  از تگ Canonical اگرچه موتور جستجو صفحه دوم را به عنوان صفحه ارجاعی و اصلی در نظر میگیرد، اما در هر حال کاربران هر دو URL را میبینند و ارجاع اتوماتیکی در این حالت، اتفاق نمیافتد. بنابراین تگ Canonical نمیتواند کار ریدایرکت کامل را انجام دهد و انتقال رتبه و قدرت صفحه‌ها نیز به طور کامل انجام نمیشود.

استفاده  از تگ Canonical

نتیجه‌گیری:

برای بهینه‌سازی سئوی وب سایت، تگ Canonical یک ابزار قدرتمند است، و استفاده از آن آسان نیز هست اما استفاده از آن در وب سایت‌های بزرگ، مستلزم دقت و بررسی زیادی است زیرا مستقیماً بر روی سئوی وب سایت تأثیر عمیقی میگذارد.

در این مقاله سعی شد تا تگ Canonical، شرح داده شود و کاربرد تگ Canonical و اهمیت استفاده از آن به صورت خلاصه گفته شود. همچنین سعی شده است که مزایا و معایب تگ Canonical، بسیار کوتاه شرح داده شود. ‌امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. میتوانید هرگونه سؤال، نظر یا پیشنهاد را از طریق کامنت، مطرح کنید.

 حتما بخوانید

سئو محلی یا لوکال سئو چیست؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *