حمله DDOS یکی از ابداعات برنامه‌نویسان حوزه هک است که به سرور‌ها خسارت زیادی را وارد مینماید. این حملات مخصوص سرور‌های بزرگ نیست و ممکن است حتی برای شما هم که به عنوان یک کاربر عادی اینترنت میباشید رخ بدهد. ما در این مقاله شما را با این حملات و راه‌های پیشگیری از آن آشنا مینماییم.

حمله DDOS

حمله DDOS چیست؟

حمله DDOS  که مخفف کلمه (distributed denial of service attack) است به معنای استفاده بیش از حد از منابع و تقاضای زیاد به یک سرور است به صورتی که سرویس دهی عادی دچار مشکل شود. در این نوع حمله‌ها در یک لحظه تقاضا‌های زیادی برای دریافت اطلاعات به یک سرور ارسال میشود و موجب از دسترس خارج شدن و یا به اصطلاح  DOWN شدن سرور میشود.

حمله DDOS توسط چه کسانی انجام میشود؟

حملات DDOS با انگیزه‌های متفاوتی از جمله ترساندن و یا انتقام جویی توسط فرد یا گروهی از افراد انجام میگیرد. به عنوان مثال ممکن فردی برای از بین بردن رقیب وب سایت خود دست به این کار بزند تا کاربران سایت رقیب دچار دلسردی و فاصله گرفتن از آن سایت شوند. به طور کلی میتوان به این صورت بیان کرد که ترکیبی از‌اندیشه‌های انسان، سیستم و سرور دست به دست هم میدهند تا یک حمله  DDOS شکل بگیرد.

 حتما بخوانید

انتخاب نام سایت بر چه اساسی باشد؟

علائم حمله DDOS چیست؟

خوشبختانه یکی از علائم مثبت این حملات این است که به راحتی و سریع میتوان به نحوه عملکرد سیستم مشکوک شد و جلوی این اختلالات را گرفت.

در زیر به برخی از حملات  DDOS  اشاره مینماییم.

کندی در پاسخ گویی به در خواست‌ها:

سروری که مورد حمله قرار میگیرد به کندی به درخواست‌ها پاسخ میدهد اما این همیشه جزء نشانه‌های حملات DDOS نمیباشد. بعضی از سایت‌ها و سرور‌ها ممکن به دلیل نامناسب بودن امکانات سخت‌افزاری یا میزان بازدید بالا با علائمی مانند کندی رو به رو شوند.

کندی در پاسخ گویی به در خواست ها

مصرف بیش از اندازه از منابع سرور و پایگاه داده:

یکی دیگر از علائم این حملات مصرف بیش از اندازه و غیر طبیعی از منابع سرور و پایگاه داده در مدت زمان کم میباشد.

اختلال در سرویس‌هایی مانند‌ایمیل:

گاهی ممکن است ارسال و دریافت سرویس‌ایمیل با مشکل مواجه شود و به کندی صورت گیرد که این میتواند یکی از نشانه‌های حملات DDOS به شمار رود.

مدت زمان حملات DDOS چه قدر طول میکشد؟

مدت زمان حملات DDOS بستگی به سماجت مزاحم و هکر و ضعف شما در مدیریت و دفاع از سرور میباشد. یک حمله ممکن است در خوش بینانه‌ترین حالت چند دقیقه زمان ببرد یا ممکن است چند روز ادامه داشته باشد. بزرگترین حمله DDOS در اکتبر سال میلادی گذشته در قاره آمریکا و اروپا اتفاق افتاد. حمله‌ای که بزرگ‌تر از آن در تأثیر نفوذ‌های کامپیوتری دیده نشده است.

مدت زمان حملات  DDOS
راه‌های مقابله و پیشگری از حمله DDOS:

تاکنون روش‌های ثبت شده‌ای برای پیشگیری از این حملات گزارش نشده است. برای جلوگیری و پیشگیری از این حملات راه‌های بسیاری وجود دارد که یکی از آن ها  استفاده از سرویس‌های بهینه و با امنیت بالا برای میزبانی وب سایت خود است. البته امنیت یک وب سایت فقط به سرور بستگی ندارد و به ظاهر و نوع کدنویسی نیز وابسته است.
یکی دیگر از راه‌ها برای پیشگیری از این نوع حملات روی آوردن به ارائه‌دهندگان CDN است. که به عنوان یک واسط بین سرور شما و حملات قرار میگیرد.

هانی پت یک راه برای مقابله با حملات DDOS است که برای حملات کوچک مورد استفاده قرار میگیرد. در این روش با استفاده از یک سیستم مجازی وقت هکر را تلف میکند و او را خسته میکند.

 حتما بخوانید

چگونه یک طراح سایت شویم

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *