وقتی شما در پروتکل Http آدرس URL را در مرورگر وارد میکنید بین مرورگر و سرور کد‌هایی ردوبدل میشود. این اعداد اعدادی بین 100 تا 599 هستند. که به این کد‌ها، کد‌های وضعیت HTTTP گفته میشود. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی کد۴۰۴ و روش‌های رفع این خطا بپردازیم.

خطای 404

معرفی و بررسی خطای 404:  

هنگامی که شما در مرورگر آدرسی را تایپ کنید مرورگر به سرور درخواست را ارسال مینماید. اگرصفحه مورد نظر وجود نداشته باشد سرور خطای 404 را نشان میدهد تا شما را از عدم وجود صفحه مطلع کند. خطای 404 در تمام مرورگر‌ها و سیستم عامل‌ها نشان داده میشود.

عوامل مختلفی از جمله حذف شدن صفحه، وارد کردن اشتباه لینک‌ها و لینک‌های خارجی باعث به وجود آمدن این خطا میشود. در هنگام خطای 404 ممکن است شما با انواع نمایش اخطار این صفحه روبه رو شوید از جمله این اخطار‌ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

Eror 404، not found 404، the request url was not found، page not found، http 4040

 حتما بخوانید

انتخاب نام سایت بر چه اساسی باشد؟

دلایل روبه روشدن با خطای 404:

خطای 404 خطایی از سمت کلاینت است که کاربر عامل ایجاد آن میباشد. عوامل متعددی باعث ایجاد این خطا میشوند. در زیر به برخی از این عوامل اشاره میکنیم.

1- اگر کاربر آدرس url را اشتباه وارد کند در این صورت صفحه‌ی دیگری را از سرور درخواست کرده که ممکن است این صفحه وجود نداشته باشد. مثلاً ممکن است شما بخواهید در سایت رایسان صفحه طراحی سایت در اصفهان
را پیدا کنید و به جای آدرس این صفحه آدرس دیگری را  بزنید اگر  آدرس درخواستی شما وجود نداشته باشد با ارور 404 روبه رو میشوید.
2- ممکن است صفحه مورد نظر شما از سرور به طور کامل حذف شده باشد.
3- ممکن است مسیر صفحه مورد نظر در سرور تغییر کرده باشد. در این صورت اگر صفحه به صفحه جدید ریدایرکت نشده باشد با خطای 404 روبه رو میشوید.

خطای 404

برخی ویژگی‌های صفحه 404:

صفحات 404 تأثیر بسیار زیادی بر روی سئو سایت دارند و گوگل به آن‌ها توجه ویژه‌ای دارد هنگامی که کاربر شما با این صفحه روبه میشوداحتمال این که سایت شما را ترک و باعث نارضایتی آن‌ها شود بسیار زیاد است.
در ایران به طراحی صفحه 404 توجه بسیار کمی میشود. اما اگر شما با رعایت اصول و استراتژی‌های مناسب به طراحی این صفحه بپردازید میتوانید از نارضایتی کاربران خود کم کرده و آن‌ها را در سایت خود نگه دارید. اکثر سایت ها‌ی مهم جهان برای این صفحه دو استراتژی مهم را در نظر میگیرند.

1- ریدایرکت کردن صفحه مورد نظر به صفحه اصلی سایت به این صورت که کاربر هنگام بروز خطای 404 به صفحه اصلی باز گردد.
2- طراحی گرافیکی صفحه به طوری باشد که در آن منو‌های سایت، کادر جستجو برای انتقال کاربر به صفحه دلخواه وجود داشته باشد. به طور کلی گرافیک این صفحه باید به صورت ساده و گویا باشد تا کاربر به راحتی بتواند بهدیگر صفحات سایت برود.

تأثیر صفحه 404 بر روی سئو سایت:

صفحات 404 یک روش برای آگاه‌سازی گوگل از پاک شدن و حذف یک url است. اما این صفحات میتوانند تأثیر منفی بر روی سایت شما داشته باشند. وقتی کاربر لینکی را میزند و وارد صفحه 404 میشود گوگل تشخیص میدهد آن صفحه موجود نیست و آن را از ایندکس خارج میکند. که همین مسأله باعث از بین رفتن ارزش آن لینک و بک لینک‌های آن میشود.
از دست رفتن ارزش صفحات سایت باعث کم ارزش شدن سایت وکاهش رتبه سایت شما میشود که درسئو تأثیر بسیار منفی دارد. پس سعی کنید این گونه صفحات را به صفحات با ارزش سایت ریدایرکت کنید.

خطاای 4040

تأثیر خطای 404 در امنیت سایت:

این صفحه میتواند تأثیر بسیار مهمی در امنیت سایت شما داشته باشد. به گفته متخصصان امنیت سایت اگر یک ipمنحصر به فرد در مدت زمان کمی تعداد درخواست زیادی را به سمت سایت شما بفرستد که منجر به خطای 404 بشود احتمال اینکه این فرد قصد هک کردن سایت شما را داشته باشد زیاد است.
شما به عنوان مالک سایت باید بتوانید این را تشخیص دهید و IP را بلاک کنید تا دیگر نتواند به سایت شما دسترسی داشته باشد. برای این کار پلاگین‌های بسیار زیادی در وب سایت‌ها وجود دارد.

رفع خطای 404:

بعضی مواقع ممکن است اطلاعات در صفحه کش سایت ذخیره باشد. در این صورت ممکن است در صورت ریدایرکت کردن صفحه به صفحات دیگر هم به خطای 404 بخورید و برای جلوگیری از خطا کلید CTR+F5 را فشار دهید.

از آدرس‌های طولانی برای صفحات سایت خود پرهیز کنید. چون ممکن است کاربر دچار مشکل و خطا شود.

آدرس صفحه را بررسی کنید چون ممکن است آدرس را به اشتباه تایپ کرده باشید.

کاربران اگر به مشکل برخورد کنند با مسولین سایت تماس میگیرند اطلاعات تماس خود را به درستی در سایت قرار دهید تا بتوانند به راحتی با شما در تماس باشند.

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با خطای 404 و عوامل ایجاد آن و رفع این خطا آشنا کنیم. ‌امید است این مقاله بتواند تأثیر مثبتی بر روی سایت شما و رفع خطا‌های احتمالی داشته باشد.

 حتما بخوانید

چگونه با اینترنت پول در بیاوریم

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *