امروزه رتبه وب سایت یکی از مهم‌ترین مسائل برای مدیران شرکت‌ها و وب سایت‌ها میباشد. بیش‌تر کسب وکار‌ها سعی در افزایش رتبه وب سایت خود و دیده شدن سایت خود در صفحات اول گوگل را دارند. زیرا این رتبه میتواند در میزان موفقیت کسب و کارشان تأثیر بسیار زیادی بگذارد.

در مقاله سئو  وبهینه‌سازی وب سایت به طور کامل در مرود سئو و عوامل مؤثر بر سئو سایت اصفهان صحبت کردیم اما در کنار سئو مثبت یک سئو دیگری وجود دارد که تأثیر منفی بر رتبه وب سایت شما میگذارد و باعث نزول رتبه وب سایت شما میشود. به این نوع سئو، سئو منفی یا negative seo میگویند. در این مقاله ما قصد داریم که شما را با این نوع سئو و راه‌های مقابله با آن آشنا کنیم. تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

 حتما بخوانید

تاثیر هاست بر سئو سایت

سئو منفی چیست؟

امروزه سئو منفی در سایت‌های گوگل پررنگ‌تر شده و صحبت‌های بیشتری در این زمینه انجام میگیرد. سئو منفی یا همان negative seo در واقع به مجموعه اقدامات غیر اخلاقی گفته میشود که از طرف رقبا برای پایین آوردن و کاهش جایگاه جایگاه سایت شما در نتایج گوگل انجام میشود. در واقع بعضی مواقع رقبا برای افزایش رتبه وب سایت خود دست به فعالیت‌های غیر اخلاقی میزنند تا رتبه وب سایت شما را کاهش دهند و از این طریق رتبه وب سایت خود را افزایش دهند. سئو منفی در مقابل سئو مثبت است. در سئو مثبت تمام تمرکز فرد برروی افزایش رتبه وب سایت خود از طریق محتوا‌گذاری و فعالیت‌های مثبت است اما در سئو منفی بر عکس این موضوع صدق میکند.

سئو منفی چیست

آیا سئو منفی میتواند امکان‌پذیر باشد؟

اصولاگوگل سئو منفی را نفی میکند. گوگل قبل از سال 2003 اعلام کرده بود که به هیچ عنوان راهی وجود ندارد که رقیب شما بتواند جایگاه وب سلیت شما را به خطر بیندارد اما در آن سال کلمه تقریباً را به این عنوان اضافه کرد که از نشانه‌های وجود سئو منفی بود. رفته رفته بعد از آن توجه وب مستران به این موضوع بیشتر و بیشتر شد تا جایی که سئو منفی به رسمیت شناخته شد.

سئو منفی بحثی امکان‌پذیر است. مثلاً فرض کنید که اگر شما از سایت‌های بی‌کیفیتبک لینک بگیرید و به آن‌ها لینک بدهید تأثیر منفی بر رتبه وب سایت شما دارد. اگر خود شما مراقب این لینک‌ها باشید ممکن است افرادی هوشمندانه به اسم شما این عمل لینک‌گذاری را ناجام دهند و رتبه وب سایت شما کاهش پیدا کند. پس سئو منفی امری امکان‌پذیر است. اما زیاد نگران نباشید چون کاری است بسیار سخت.

نشانه‌های وجود سئو منفی در سایت شما:

دریافت بک لینک از سایت‌های غیر اخلاقی، لینک به شما در سایت‌های خارجی، دریافت بک لینک از وبلاگ‌های غیر مرتبط و بی‌ارزش که رقیب با هزینه کم به سلیت شما ارسال میکنند این‌ها نشان‌هایی از وجود سئو منفی است.

روش‌های مختلف سئو منفی:

رقبا ممکن است با روش‌های مختلفی به سایت شما ضربه بزنند و رتبه و جایگاه سایت شما را تغییر دهند. شما با شناخت این راه‌ها و راه‌های حل آن‌ها میتوانید جلوی آن‌ها را بگیید. در این بخش به معرفی و بررسی این را‌ها میپردازیم.

نفوذ هکر‌ها:

امنیت وب سایت یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید در نظر داشته باشید. هکر‌ها با ورود به سایت شما میتوانند تمام فعالیت‌های شما را به سرعت از بین ببرند. قرادادن محتوای ضعیف و کپی در وب سایت، مخفی کردن کدهای HTML و قرادادن لینک‌های مخرب در وب سایت از جمله فعالیت‌هایی است که هکر‌ها انجام میدهند. همچنین این را بدانید که گوگل از کاربران مراقبت میکند اگر وب سایتی هک شده باشد به آن‌ها برای ورود هشدار میدهد. هک کردن وب سایت باعث کاهش بازدید کنده و نتیجه وب سایت میشود. برای جلوگیری ازهکر‌ها اقدامات زیر را انجام دهید.

  1. در پایان هر روز از وب سایت خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.
  2. اگر سیستم دیریت محتوای شما وردپرس است از پلاگین google authenticator استفاده کنید و در رمزگذاری آن از رمز‌های قوی استفاده کنید.
  3. اگر در سایت امکان آپلود از سمت کاربر وجود دارد با شکرت هاستینگ خود تماس بگیرید. اجازه نصب آنتی ویروس قوی را بدهید.

نفوذ هکرها

مزرعه لینک:

مزرعه لینک به وب سایت‌هایی گفته میشود که به صورت گروهی به یکدیگر لینک میشوند. این سایت‌ها معمولاً وب سایت‌های غیر مرتبط هستندو اسپم شناخته میشود. گوگل برای استفاده از این لینک‌ها جریمه سختی را در نظر گرفته است. رقبا ممکن است از این لینک‌ها و انکر تکست‌ها به گونه‌ای استفاده کند که گویا صاحب وب سایت خود عامل ایجاد این لینک‌ها بوده است. شما با تشخیص سریع میتوانید جلوی این لینک‌ها را بگیرید و با استفاده از ابزار seo spyglass هر روز تعداد لینک‌ها و دامین‌های ارجاع داده شده به وب سایت را بررسی کنید. (مقاله خرید بک لینک و تأثیر آن بر سئو را بخوانید)

ابزار  seo spyglass

کپی کردن محتوای وب سایت:

یکی دیگر از فعالیت‌هایی که رقبای وب سایت شما انجام میدهند کپی کردن محتوای وب سایت شما در سایت‌های دیگر است. در بیشتر موارد گوگل نسخه اصلی را شناسایی میکند اما ممکن است در بعضی مواقع گوگل نسخه کپی را زودتر بیاید آن را ایندکس کند. یکی از روش‌های جلوگیری از این راه استفاده از ابزار copy scape است که با استفاده از آن میتوانید نشخ‌های کپی شده از وب سایت‌ها را بیابید و با استفاده از ابزار copyrighit infrigemen report به گوگل این مسأله را گزارش دهید.

ایجاد لینک‌های غیر اخلاقی:

رقبای شما لینک‌ها و انکرتکست‌های غیر اخلاقی را به وب سایت شما لینک میدهند و با این کار باعث میشود که گوگل شما را جریمه کند. همچنین نام وب سایت شما در فهرست سایت‌هایی قرار بگیرد که فعالیتشان غیر اخلاقی و غیر قانونی است.

صفحات و شبکه‌های اجتماعی جعلی:

بعضی مواقع ممکن است که رقبا به نام وب سایت و برند شما در شبکه‌های اجتماعی صفحاتی را بسازند و محتوای نامرتبط و غیر اخلاقی قراردهند این کار باعث زیر سؤال بردن برند شما میشود. شما میتوانید با گذارش دادن این صفحات به عنوان اسپم آنها را حذف کنید.

حذف برترین بک لینک‌ها:

ممکن است وب مستران سایت‌های دیگر از جانب شما برای حذف برترین بک لینک‌های شما‌ایمیل دریافت کنند و این بک لینک‌ها که تمام قوانین در آن‌ها رعایت شده را حذف کنند. برای مقابله با این راه سعی کنید برای ارتباط با وب مستر‌ها از‌ایمیل مربوط به دامنه سایت استفاده کنید.

با مطالعه این مقاله فهمیدیم که رقبا میتوانند با استفاده از فعالیت‌هایی که توضیح داده شد جایگاه سئو سایت ما را تحت تأثیر قراردهند ولی این نکته را بدانید که بیش‌تر وب سایت‌ها از این خطر در‌امان هستند زیرا اصولاً سایت‌هایی مورد تهدید رقبا قرار میگیرند که پر سود باشند.

 حتما بخوانید

مزایای و تکنیک های بهینه سازی وب سایت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *