موتور‌های جستجو برای ارزش‌گذاری صفحات سایت شما باید از ابزار‌هایی استفاده کنند. یکی از این ابزار‌ها که به شما برای معرفی به موتور‌های جستجو کمک زیادی میکند سایت مپ یا نقشه سایت مبتنی بر xml میباشد. ما شما را با سایت مپ و ساختار آن و همچنین مزایا و معایب سایت مپ آشنا خواهیم کرد. تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

به شما پیشنهاد میکنیم قبل از شروع به مطالعه این مقاله، مقاله مربوط به مزایا و نکات مربوط به بهینه‌سازی سایت برای طراحی سایت را مطالعه کنید و بعد  این مقاله که مربوط به سئو سایت میباشد را مطالعه کنید.

سایت مپ یا نقشه سایت چیست؟

سایت مپ فایل متنی است که اطلاعات و آدرس‌های سایت شما را در خود ذخیره میکند تا موتور‌های جستجو اطلاعاتی جزئی در رابطه با محتوای وب سایت و صفحات شما پیدا کند. همچنین سایت مپ باعث میشود تا موتور‌های جستجو به راحتی و با سرعت بالاتر از تغییرات صفحات قبلی و یا ایجاد یک صفحه جدید در وب سایت شما مطلع شوند. این نکته را در نظر بگیرید که وجود یک سایت مپ در سایت شما باعث میشود که شما شانس بیشتری برای ایندکس شدن داشته باشید. در کل وجود یک سایت مپ ارزشمند است اما برای سایت‌هایی که جدید هستند و هنوز لینک‌های داخلی و خارجی به آن‌ها داده نشده است، یا سایت‌هایی که از url داینامیک استفاده میکنند، سایت‌هایی که دارای محتوای سنگین غیر متنی هستند ارزشمند‌تر و تأثیر گذارتر است.

معرفی انوع سایت مپ:

سایت مپ به دو دسته مبتنی بر xml و html تقسیم میشوند. در داخل فایل‌های مبتنی بر html مهم‌ترین فایل‌های سایت قرار میگیرد و مورد استفاده کاربران سایت میباشد تا بتوانند به فایل‌ها و محتوا دسترسی پیدا کنند. داخل فایل‌های مبتنی بر xml مهم‌ترین محتوای سایت قرار میگیرد و موتور‌های جستجو از این ساختار استفاده میکنند تا ساختار سایت را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهند.

 حتما بخوانید

طراحی ux و ui چیست و تفاوتهای آن

بررسی نقشه سایت xml:

Xml مخفف یا زبان نشانه‌گذاری قابل توسعه میباشد و دارای فرمت خاص و مشخصی میباشد. نقشه سایت با کد‌های xml یکسری کد اختیاری و یکسری کد الزامی است. کد‌های xml با تگ ““ آغاز میشوند سپس این تگ با تگ دیگری همچون “” دنبال میشود. Xml ‌ها برای لیتس‌های url اطلاعات مربوط به آن استفاده میشوند که این آدرس‌ها داخل دو تگ و یک تگ قرار میگیرد. در زیر یک نمونه کد xml که در سایت مپ استفاده میشود را مشاهده میکنید.

http://www.example.com/
2012-04-30
monthly
1.0

http://www.example.com/about-us.html
yearly
0.4

 طراحی سایت

بررسی تأثیر سایت مپ بر سئو سایت:

نقشه سایت یکی از معیار‌های ارزشمند برای سئو وب سایت شما میباشد. نقشه باعث میشود که ربات‌ها سریع‌تر صفحات سایت شما را پیداکنند و اگر محتوایی را تغییر دادید و یا صفحه جدیدی را ایجاد کردید خزنده‌ها اطلاع پیدا میکنند. یکی از نکات مثبت دیگر سایت مپ این است که تصاویر و ویئو‌ها به طور جداگانه ایندکس میشوند. با توجه به این که گفتیم دو نوع سایت مپ وجود دارد این که شما از کدام نوع استفاده کنید بستگی به هدف وب سایت شما دارد. داشتن نقسه سایت باعث افزایش سرعت سایت، افزایش شانس ایندکس شدن و افزایش ورود و جذب کاربران سایت میباشد.

روش‌های ساخت سایت مپ:

روش‌های گوناگونی برای ساخت سایت مپ وجود دارد. ما در این جا به برخی از این روش‌ها اشاره میکنیم.

دانلود از سایت‌های دیگر:

برخی از سایت‌ها که معروف‌ترین آن‌ها xml-sitmap.com میباشد به شما این امکان را میدهد که به راحتی با چند کلیک برای سایت خود سایت مپ ایجاد کنید. برای ایجاد سایت مپ شما به این سایت‌ها میروید و آدرس سایت و مشخصات خواسته شده را وارد میکنید. سپس سایت مپ خود را دانلود و در آن بارگذاری میکنید. اما این سایت مپ‌ها داینامیک نیستند و با اضافه شدن یا تغییر یک صفحه باید سایت مپ جدید را ایجاد و دانلود کنید.

استفاده از پلاگین‌ها برای ساخت سایت مپ:

تعداد پلاگین‌های مربوط به ساخت سایت مپ بسیار زیاد است. شما باتوجه به نوع سیستم مدیریت محتوای وب سایت خود میتوانید بهترین پلاگین را انتخاب کنید و سایت مپ خود را بسازید. این نوع سایت مپ‌ها داینامیک هستند و نیازی نیست که با هر بار تغییر سایت آن را تغییر دهید.

ایجاد سایت مپ با استفاده از برنامه‌نویسی:

Xml یک زبان نشانه‌گذاری است. برنامه‌نویسان زبان‌های php و asp میتوانند طبق استاندار‌ها برای شما سایت مپ به زبان xml را بنویسند. مزیت این روش این است که به راحتی میتوانید ویرایش کنید و بگویید کدام یک از صفحات شما در ایندکس گوگل قرار بگیرد و کدام قرا داده نشود و مزایای بسیار دیگر.

سایت مپ

فرمت فایل نقشه سایت:

فرمت xmlتوسط برخی موتور‌های جستجو نظیر گوگل و بینگ پذیرفته شده است و شما میتوانید از این فرمت و نقشه سایت استفاده کنید و اگر حجم آن‌ها زیاد بود از فرمت gzip برای فشرده‌سازی استفاده شود. البته برای فایل‌های رسانه شامل عکس و و یدئو از فرمت‌های مخصوصی میتوان استفاده کرد.

 حتما بخوانید

بررسی روش‌های افزایش سرعت سایت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *