امروزه با رشد تکنولوژی و استفاده از اینترنت استفاده از گوشی تلفن همراه هم روند صعودی به خود گرفت و همچنین باعث شد که بیش‌تر کاربران برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز خود از گوشی همراه استفاده نمایند. در مقاله طراحی سایت به صورت ریسپانسیو در مورد اهمیت طراحی سایت برای گوشی همراه صحبت شد اما علاوه بر رعایت ریسپانسیو بودن سایت نکته دیگری که اهمیت فراوانی دارد سرعت لود صفحات درگوشی موبایل میشود. گوگل برای افزایش و بهبود سرعت لود صفحات سایت در سال 2016 ابزار جدید خود به نام AMP را ارائه کرد. تا بتواند عملکر صفحات وب سایت را بهبود ببخشد و در این مقاله به طور کامل به بررسی. معرفی AMP و معایب و مزایای آن میپردازیم.

طراحی سایت به صورت AMP

AMP چیست؟

AMP  مخفف کلمه (Accelerated Mobile Page) میباشد. AMP  یک فریم ورک است (برای آشنایی بیشتر با بحث فریم ورک پیشنهاد میکنیم مقاله فریم ورک چیست؟ را مطالعه کنید) پروژه AMP توسط گوگل و توئیتر ایجاد شده است و یک پروژه متن باز میباشد. open source بودن AMP  یک مزیت به شمار میرود و باعث میشود که هر برنامه‌نویس بتواند آن را مطابق با هدف خود تغییر دهد. هدف کلی از AMP بهبود سرعت لود و بارگذاری صفحات سایت میباشد که مستقیم روی سئو سایت تأثیر‌گذار میباشد.

 حتما بخوانید

طراحی سایت به صورت ریسپانسیو چیست؟

AMP یک صفحه HTML است که در آن تنظیماتی انجام شده است تا سرعت سایت را افزایش بدهند. نمایش صفحات AMP با دیگر صفحات سایت تفاوتی ندارد. روش شناسایی سایت‌هایی که از AMP استفاده کرده ‌اند به این صورت است که هنگام سرچ در گوگل در کنار سایت‌هایی که از ابزار AMP استفاده کرده اند  لوگوی AMP که شبیه به رعد و برق است نشان داده شود.

Google AMP

عملکرد AMP چگونه است؟

مهم‌ترین اصل و هدف در AMP افزایش سرعت لود صفحات میباشد. پس باید هر آنچه که با این اصل و هدف مطابقت ندارد را از بین برد.

کدنویسی AMP با استایل خاصی همراه است. کدنویسی AMP به این صورت است که شما مجاز به استفاده از تمام تگ های HTML نیستید و فقط از تگ‌های ویژ ه استفاده میکنید. در استفاده از کدهای CSS هم با محدودیت روبه ور هستید و فقط از یکسری کد خاص مجاز به استفاده میباشد. در استفاده از کد‌های جاوا اسکریپت نیز با محدودیت‌هایی رو به رو هستید. به طور کلی AMP کد‌هایی که حجم صفحات شما را افزایش میدهد به عناون عامل غیر مجاز در نظر میگیرد و به شما اجازه استفاده از آن‌ها را نمیدهد.

AMP در لود صفحات یک اولویت‌بندی را در نظر میگیرد. در این اولویت‌بندی ابتدا تمام صفحه لود میشود و سپس عناصر داخلی مانند ویدوئو، صوت، تصاویر و.. لود میشود.

اولویت بندی در لود صفحات

چگونه وب سایت خود را بر اساس AMP استاندارد کنیم؟

ابتدا شما صفحات وب سایت خود را بر اساس استاندارد‌های AMP طراحی نمایید. برای اطلاع از استاندار‌های کد خود بر اساس AMP میتوانید از ابزار developer tools گوگل کروم استفاده نمایید. همچنین با استفاده از پلاگین‌های وردپرس نیز میتوانید صفحات با استاندارد‌های AMP طراحی نمایید.

مزایای AMP چیست؟

  1. سرعت صفحات به صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا میکند.
  2. از آنجایی که سرعت سایت اهمیت بسیار بالایی  در رتبه وب سایت شما دارد با افزایش سرعت وب سایت رتبه سایت شما هم بیش‌تر خواهد شد.
  3. افزایش سرعت همچنین باعث دسترسی بهتر کاربران به وب سایت شما میشود. در نتیجه نرخ تبدیل افزایش و نرخ پرش کاهش پیدا میکند.
  4. AMP ‌ها به صورت پیش فرض در ابتدای نتایج گوگل نمایش داده میشوند و باعث بیش‌تر دیده شدن شما میگردد.

معایب AMP چیست؟

  1. AMP از نظر تأثیرگذاری بر رتبه وب سایت هم میتواند جزء معایب وب سایت باشد و هم جزء مزایا، زیرا به طور کلی AMP گوگل جزء فاکتور‌های رتبه‌بندی وب سایت نیست.
  2. پیاده‌سازی تکنولوژی AMP نیاز به متخصص دارد.
  3. AMP از اسکریپت‌هایی استفاده میکند که تئسط برخی از مرورگر‌ها پشتیبانی نمیشود.

AMP چگونه باعث افزایش سرعت میشود؟

همانطور که در باالا ذکر شد AMP یک فریم ورک متن باز است و ازتگ‌های خاصی HTML و کد‌های ویژه‌ای از CSS استفاده میکند. کدهای AMP سرعت لود بسیار بالایی دارند و همین امر باعث بالا رفتن سرعت بارگذاری و لود صفحات میشود.

گوگل AMP دارای قوانین و استاندارد‌هایی میباشد که این استاندارد‌ها در افزایش سرعت وب سایت و صفحات تأثیر خوبی دارد. در زیر به اختصار به بررسی برخی از این استاندارد‌ها میپردازیم:

  1. AMP  منابع و اجزا را طوری بهینه‌سازی میکند که اجزای مهم زودتر لود میشوند.
  2. عکس‌ها و آی فریم دارای اندازه از قبل تعیین شده میباشد و به همین دلیل APM میتواند سایز آن‌ها را از قبل دانلود کند.
  3. انیمیشن‌ها در AMP نیاز به تغییر قالب صفحه ندارد و در پردازنده گرافیکی اجرا میشود.
  4. برخی از فونت‌ها میتوانند تاثیری بر سرعت سایت بگذارند. در حالت عادی مرور‌گر فونت مورد نیاز را دانلودد میکند و زمان زیادی صرف این کار میشود. اما ZMP منتظر دانلود فونت نمیماند و سرعت بارگذاری بالاتر میرود.

آینده AMP:

طبق آماری که گوگل اعلام کرده است هر روزه تعداد دامین‌هایی که از AMP استفاده میکنند در حال افزایش است. همچنین سرعت لود و بارگذاری صفحات رو به بهبود است و به طور میانگین به حدود 0.5 ثانیه رسیده است. تمام این‌ها نشان دهنده توسعه AMP است.

به شما نیز پیشنهاد میشود از همین امروز در طراحی سایت خود از  AMP  استفاده کنید تا در اینده بتوانید با رقبای خود در رقابت باشید.

در این مقاله به بررسی فریم ورک AMP و مزایا و معایب آن پرداختیم شما هم اگر میخواهید مخاطبان هنگام استفاده از موبایل با سرعت بالایی به سایت شما دسترسی داشته باشد و ماندگاری کاربر در سایت شما بیش‌تر شود از AMP استفاده کنید. AMP علاوه بر رضایت کاربران باعث افزایش رضایت گوگل نیز میشود و در سئو وب سایت شما تأثیر میگذارد. برای مشاهده اطلاعات بیشتر ئر مورد سئو پیشنهاد میشود مقاله مزایا و تکنیک‌های بهینه‌سازی وب سایت را مشاهده نمایید.

 حتما بخوانید

چگونه در صفحه اول گوگل قرار بگیریم

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *