با توجه به اینکه طراحی سایت در حال حاضر یکی از ابزار های اصلی در کسب و کار شده است و اکثرا همه کسب و کار ها دارای وب سایت میباشد نقش ux، ui بسیار  اهمیت دارد.  به دلیل افزایش سایت ها، کاربران انتخاب های مختلفی دارند و در نهایت وارد وب سایتی خواهند شد و خرید کالا و خدمات را انجام میدهند که تجربه بهتری را بین سایت های دیگر دریافت کنند. هر کدام از این دو مورد دچار مشکل باشد کاربر میتواند سایت شما را ترک کند مثلاً این که یک سایت تجربه رابط کاربری خوبی دارد اما رابط کاربری ضعیفی دارد و مشابه این را بسیار شنیده‌اید. بسیاری از افراد معنای این دو کلمه را به درستی درک نکرده‌اند و تفاوت بین این دو کلمه را نمیدانند.

ما در این مقاله به بررسی معنای ux، ui و تفاوت بین این دو کلمه میپردازیم که شما باید در طراحی سایت اصفهان در نظر بگیرید و نکته مهمتر این است که مستقیم در سئو سایت و ماندگاری کاربران تأثیرگذار است. قبل از این که به بررسی معنای ux و ui بپردازیم برای آشنایی بیشتر با مفهوم این دو کلمه تصویر زیر را در نظر بگیرد.

همانطور که در شکل بالا میبینید طراح ux مواد اولیه را براساس نیاز و هدف مشتری در کنار هم قرار میدهد و مشخص میکند که هرکدام از ابزار‌ها و مواد کجا قرار بگیرند و طراح ui  وظیفه این را به عهده دارد که بر اساس رنگ برند سازمان طرح را به واقعیت نزدیک کند.

طراحی تجربه کاربری در مقابل طراحی رابط کاربری

طبق این عکس نتیجه میگیریم که طراح ux ساختار و معماری سایت را مشخص میکند و طراح ui وظیفه انتخاب رنگ و طراحی را برعهده دارد.
حالا که به طور کلی با مفهوم این دو کلمه آشنا شدید به بررسی کامل معنا و تفاوت میان ux و ui میپردازیم.

 

 حتما بخوانید

خطای ۴۰۴ چیست؟

Ux چیست؟

Ux که مخفف کلمه User Experience میباشد به معنای تجربه کاربری است و در واقع تجربیاتی که در هنگام استفاده از محصولات در ذهن شما باقی میماند. مثلاً وقتی شما در اینترنت چرخ میزنید و در یک متن با کلمه‌ها و جمله‌هایی که در زیر آن‌ها خط کشیده شده است روبه رو میشوید میدانید که این صفحات به صفحات دیگر لینک داده میشود. تجربه کاربری باعث شده است که شما به طور ناخودآگاه این حدس را بزنید.

طبق گفته jess در کتاب (المنتهای تجربه کاربری):

“تجربه کاربری یعنی نگاه به کاربرد محصول از بیرون، یعنی همان سمتی که مردم به عملکرد محصول نگاه میکنند.”

 

طراحی Ux چیست؟

در طراحی کاربری، طراح ابتدا باید اهداف و خواسته‌های کاربر را در نظر بگیرد ببیند هدف از این طراحی چیست؟ کاربر به دنبال چه چیزی است و نیاز‌ها و خواسته‌های کاربر را در ابتدا مشخص کند. پس بر اساس این نیاز‌ها و خواسته‌ها مسیر‌ها، سیستم، ساختار ومعماری را مشخص میکند. در واقع در طراحی ux باید آنالیز و منطق را به فرآیند طراحی اضافه کنیم.

طراح ux یک سایت هم باید خواست‌ها و نیاز‌ها را در نظر بگیرد و براساس آن‌ها نقشه سایت و مکان لینک‌ها و دکمه‌ها را مشخص نماید.

 

بیشتر بدانید : دستگاه ثبت و ذخیره شماره موبایل مشتری

 

Ui چیست؟

Ui که مخفف کلمه user interface میباشد به معنای رابط کاربری است و به نحوه استفاده از امکانات مربوط میشود.

در ویکی پدیا  ui به این صورت تعریف شده است:

” رابط کاربری فضایی است که تعاملات میان انسان و ماشین در آن اتفاق میافتد. ”

در طراحی کاربری آن چه دیده میشود اهمیت دارد و بیش‌تر به رنگ و رو دادن به محتوا و ساختار میپردازند.

طراح کاربر بر عکس تجربه کاربر که نیاز‌های کاربر را در نظر میگرفت نیاز‌های یک برند را در نظر میگیرد و همچنین محدودیت کدنویسی و زمان بارگذاری صفحات را نیز د نظر میگیرد.

طراحی کاربری با طراح گرافیک باهم تفاوت دارند. طراح کاربر باید کار با نرم‌افزار را ساده کند و باید در نظر بگیرد که مثلاً المان‌ها کجاباشند، با زدن دکمه‌ها چه اتفاقی بیفتد، خطا‌ها را چگونه نمایش دهد و… اما طراح گرافیک باید نرم‌افزار را خوشگل تحویل دهد.

اما با توجه به این نکته که امروزه بیشتر شرکت‌ها برای طراحی یک نفر را استخدام میکنند پس یک طراح کاربر باید طراحی گرافیک را نیز بلد باشد.

طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری

طراحی کاربری (ui) و تجربه کاربری (ux) مکمل یکدیگر هستند و در واقع میتوان این طور گفت که ui بخش مهمی از Ux است که ux مسیر را به آن نشان میدهد.طراح ux و ui باید همکاری بسیار نزدیکی با یکدیگر داشته باشند تا بتوانند محصول را به بهترین وجه در اختیار کاربر قرار بدهند. شما احتمال دارد که وارد یک وبسایت شوید که از نظر گرافیکی عالی باشد ولی زمانی که دارید با آن کار می کنید از لحاظ عملکرد نظر شما را جلب نخواهد کرد و کار را برای شما سخت خواهد کرد و آن زمان است که اهمیت UX در طراحی را متوجه خواهید شد. خیلی وقت ها برای داشتن UX یا تجربه کاربری بهتر باید UI یا رابط کاربری و ظاهر آن را تغییر داد و هر تغییری در UI در UX تاثیر می گذارد، این دو مورد رابطی مستقیمی با هم دارند که با بهبود آن قطعا وب سایت شما موفق تر عمل خواهد کرد.

 

 حتما بخوانید

بررسی پروتکل https و مزایا ومعایب آن

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *