شما روزانه در گوشی همراه خود با اپلیکیشن‌های متفاوتی کار میکنید و سر و کار دارید و استفاده از این اپلیکیشن‌ها خیلی از کار‌های روزمره‌ی ما را ساده‌تر و آسان‌تر کرده است و کنار گذاشتن آن‌ها و بازگشت به زمانی که هنوزاستفاده از گوشی‌های هوشمند توسعه پیدا نکرده بود، غیر قابل تصور میباشد. استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف از همان ساعات اولیه‌ای که بیدار میشویم، شروع میشود تا زمانی که موبایل را کنار بگذاریم و دوباره به خواب برویم. در طول روز بار‌ها و به دلایل مختلفی از جمله برقراری ارتباط با دیگران، تقویم و ساعت، محاسبه‌ی فرمول‌های ساده و پیچیده‌ی ریاضی و بسیاری امکانات دیگر، به گوشی‌های خود نگاهی میاندازیم. اپلیکیشن‌ها انواع متفاوتی دارد که میتوان به اپلیکشن‌های معمول، تحت وب و ترکیبی اشاره کرد. دراین مقاله ما سعی داریم که شما را با این سه نوع از اپلیکیشن و تفاوت بین آن‌ها آشنا کنیم.

اپلیکیشن‌های معمولی:

طراحی اپلیکیشن ‌های معمولی برنامه‌هایی هستند که تنها برای سیستم عامل یک برنامه مثلاً فقط گوشی همراه برنامه‌نویسی میشوند. برای مثال در گوشی همراه این اپلیکیشن‌ها توسط آیکون‌هایی در صفحه اول نمایش داده میشوند. این اپلیکیشن‌ها را در Google play یا Apple app store موجود میباشند و میتوانید به راحتی نصب کنید. اپلیکیشن‌های معمولی در گوشی همراه میتوانند به صورت آفلاین کار کنند و در دسترس باشند. از این اپلیکیشن‌ها میتوان برای برنامه‌هایی مانند شتاب سنج، gps و … استفاده شود.

اپلیکیشن‌های تحت وب:

در حقیقت اپلیکیشن‌های تحت وب، وب سایت‌هایی هستند که در بعضی مواقع مانند اپلیکیشن به نظر میرسند. این اپلیکیشن‌ها توسط  HTML5   برنامه‌نویسی میشوند. شما برای دسترسی به این اپلیکیشن‌ها باید مانند دسترسی به وب سایت عمل نمایید به این صورت که URL  مورد نظر خود را در موتور جستجو وارد نمایید و بعد از جستجو آن را نصب کنید.

معرفی اپلیکیشن‌های ترکیبی:

اپلیکیشن‌های ترکیبی ویژگی هر دو اپلیکیشن معمولی و تحت وب را دارا میباشند. این اپلیکیشن‌ها با استفاده از زبان  HTML5 نوشته میشوند که به خاطرداشتن این ویژگی شما میتوانید آن‌ها را در مرور‌گر جستجو و نمایش دهید. همچنین این اپلیکیشن‌ها در  App store  موجود میباشند.
در حال حاضر بیش‌تر شرکت‌ها از این نوع اپلیکیشن‌ها برای نمایش صفحات وب سایت استفاده میکنند.

اپلیکیشن‌های آموزشی:

برنامه‌های آموزشی گوناگونی وجود دارند که میان مردم محبوبیتِ بیشتری پیدا کرده‌اند مانند آموزش آشپزی، آموزش زبان‌های مختلف، آموزش هنر و غیره. انتخاب بهترین برنامه‌ی آموزشی از بین ابزار‌ها و اپلیکیشن‌های زیادی که در فضای اینترنت وجود دارد، به یکی از دغدغه‌های همه‌ی افراد و مخصوصاً پدر و مادر‌ها تبدیل شده است.

اپلیکیشن‌های ورزشی و سلامت:

امروزه اکثر مردم به سلامت خود و داشتن اندامی مناسب توجه زیادی میکنند. در نتیجه، انجام دادن تمرینات روزانه به میزان لازم و دریافت انواع حرکات ورزشی مناسب و حتی دریافت برنامه رژیم غذایی دارای اهمیت زیادی میباشد. بنابراین برای حفظ سلامت و تندرستی، برنامه‌های ورزشی مانند fitnet و برنامه‌های کالری شماری مانند کرفس و زیره را میتوانیم به شما توصیه کنیم.

 

بیشتر بدانید: مدیریت پیج اینستاگرام

 

اپلیکیشن‌های ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی:

در عصر جدید، با توجه به پیشرفتِ زیاد تکنولوژی، برنامه‌های ارتباطی محبوبی مانند اینستاگرام، تلگرام، واتس اپ و غیره در سراسر جهان و به صورت گستره‌ای مورد توجه و مورد استفاده قرار گرفته‌اند که از این طریق امکانات مختلفی مانند به اشتراک‌گذاری تصاویر و کلیپ‌ها، برنامه‌ریزی قرار ملاقات‌ها و به وجود آوردن صفحات و گروه‌های متنوعی را میتوان استفاده کرده و بهره برد.

اپلیکیشن‌های ابزاری و خدماتی:

اپلیکیشنی‌هایی مثل تقویم، ماشین حساب، ضبط صدا و حتی اپلیکیشن‌های ویرایش تصویر میتوانند جزء برنامه‌های خدماتی و ابزاری هستند. همچنین برنامه‌های درخواست آنلاین مانند اسنپ، سفارش غذا، پرداخت آنلاین و غیره نیز میتوانند در دسته‌بندی اپلیکیشن‌های خدماتی قرار گیرند.

اپلیکیشن‌های سفر:

هدف اصلی این نوع اپلیکیشن‌ها این است که به کاربرانی کمک کنند که دنبال سفری آسان و دانش کافی در این زمینه هستند. این نوع برنامه‌ها در واقع موبایل یا تبلت را به یک دفترچه‌ی راهنما تبدیل میکنند تا کاربران اطلاعات کاملی را در مورد مقصد خود کسب کنند.

اپلیکیشن های بازی:

از بین دسته‌بندی‌های اپلیکیشنِ موجود، اپلیکیشن‌های بازی محبوب‌ترین دسته محسوب میشود. تقریباً تمام تلفن‌های همراه حداقل یک بازی را نصب دارند که کاربران از آن استفاده میکنند. به همین دلیل تعداد زیادی از کسب و کار‌ها زمان و هزینه‌ای را صرف ساخت بازی در نسخه‌های موبایل و کامپیوتر میکنند تا به سود‌آوری برسند. از بین بازی‌های موبایلی که در سراسر جهان وجود دارند، بازی‌های angry birds و candy crush saga محبوب‌ترین و موفق‌ترین موارد هستند.

 

اپلیکیشن های ترکیبی

مقایسه بین اپلیکیشن‌ها:

هر کدام از نوع سه نوع اپلیکیشنی که در قسمت بالا توضیح دادیم دارای ضرر‌ها و مزیت‌های متفاوتی میباشند که به طور خلاصه میتوان به موارد زیر اشاره نمود.

دسترسی به امکانات گوشی همراه: اپلیکیشن‌های معمولی میتواند به امکانات گوشی همراه مانند دوربین یا gps دسترسی داشه باشند و از این امکانات استفاده کنند اما اپلیکیشن‌های تحت وب این ویژگی را ندارد و نمیتوانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

استفاده از اپلیکیشن در زمان آفلاین: شما زمانی که به اینترنت دسترسی ندارید میتوانید بدون هیچ مشکل و محدودیتی به اپلیکیشن‌های معمولی دسترسی داشته باشید و از آن‌ها استفاده نمایید. اپلیکیشن‌های تحت نیز به دلیل این که کش‌های موجود در مرورگر‌ها نیز به صورت HTML5 میباشند میتوانند به صورت آفلاین نیز عمل کنند، اما نسبت به اپلیکیشن‌های معمولی محدود‌تر میباشند.

قابلیت دسترسی: دسترسی به اپلیکیشن‌ها برای کاربران بیسار حائز اهمیت است. اپلیکیشن‌های تحت وب نسبت به اپلیکیشن‌های دیگر بیشتر در دسترس میباشند که این مزیت بسیار خوبی برای این نوع از اپلیکیشن‌ها است.

مقایسه سرعت اپلیکیشن‌ها: اپلیکیشن‌های معمولی از نظر سرعت برهمه اپلکیشن‌ها برتری دارند. به طوری که MARK ZURKERBERG در اظهار نظری در رابطه با سرعت اپلیکیشن‌ها گفت “که بزرگترین اشتباه فیس بوک این است که به عنوان یک وب سایت در گوشی‌های همراه ظاهر میشود، نه به عنوان یک اپلیکیشن معمولی.”
نصب: نصب اپلیکیشن‌های معمولی و ترکیبی از اپلیکیشن‌های تحت وب آسان‌تر میباشد به این دلیل که برای نصب اپلیکیشن‌های تحت وب باید از بوک مارک استفاده شود که بیشتر کاربران با بوک مارک آشنایی ندارند.

مقایسه نگهداری اپلیکیشن‌ها: از آنجایی که اپلیکیشن‌های معمولی فقط برای یک سیستم عامل نوشته میشوند نگه داری آن‌ها چه برای کاربر و چه برای برنامه‌نویس با مشکل همراه است اما، نگه داری یک اپلیکیشن تحت وب و یا اپلیکیشن ترکیبی میتواند به سادگی نگه داری یک صفحه وب سایت باشد و هر زمان که کاربر نیاز داشت، امکان‌پذیر است.

هزینه‌های برنامه‌نویسی اپلیکیشن‌ها: هزینه طراحی اپلیکیشن‌های تحت وب به دلیل این که هر طراح سایت و کسی که با HTML آشنایی دارد میتواند طراحی را انجام دهد بسیار کم‌تر از طراحی دیگر اپلیکیشن‌ها میباشد به دلیل این که طراحی اپلیکیشن‌های دیگر نیاز به تخصص و مهارت خاص میباشد.

مقایسه رابط‌های کاربری اپلیکیشن‌ها: شاید یکی از اهداف شما این است که تجربه کاربری را از سیستم عامل اجرای اپلیکیشن خود مهیا سازید، اپلیکیشن‌های معمولی در این زمینه بسیار موفق‌تر عمل کرده اند  شما با اپلیکیشن‌های ترکیبی یا تحت وب نیز میتوانید این تجربه را به دست‌آورید ولی اپلیکیشن‌های معمولی دارای گرافیک و طراحی بیشتری هستند که اپلیکیشن‌های تحت وب آن‌ها را دارا نمیباشند.

ما در قسمت بالا این اپلیکیشن‌ها را فقط در برخی از ویژگی‌ها مقایسه کردیم که تمام جنبه‌ها نبودند و اپلیکیشن‌ها از جنبه‌های بسیاری باهم تفاوت دارند و قابل مقایسه هستند.

 

بیشتر بدانید : طراحی لوگو در اصفهان

آمار اپلیکیشن‌های موبایل:

اگر یک کاربر تلفن همراه را در کشور آمریکا مورد بررسی قرار دهیم، به طور متوسط بیش از صد برنامه‌ی نصب شده را روی موبایل خود دارد. حدود 87 درصد افراد حداقل یک ساعت قبل از خواب، موبایلشان را چک میکنند و از بین آن‌ها حدود 69 درصد از کاربران، حداقل 5 دقیقه پیش از خوابشان، تلفن همراه خود را چک میکنند.

آماری که در سال 2021 گرفته شده است، در سراسر دنیا حدود هفت میلیارد نفر دارای دستگاه‌های تلفن همراه هستند و از آن‌ها استفاده میکنند و تا پایان سال 2022، تعداد برنامه‌هایی که روی تلفن همراه بارگیری میشود به 258 میلیون بار میرسد. این تعداد در مقایسه با سال 2017 که 168 میلیون نفر بوده است، رشد بسیار چشم‌گیری داشته است.

اپلیکیشن‌های موبایل اندروید:

برای دریافت اپلیکیشن‌های اندرویدیی، باید از برنامه‌ی Google Play استفاده کرد. اگر به نوار پیمایش پایینِ این برنامه نگاهی بیاندازید، دو برگه‌ی بازی‌ها و برنامه‌ها وجود دارند که به وسیله‌ی این منو، کاربران برنامه‌های مورد نظرشان را راحت‌تر و سریع‌تر پیدا خواهند کرد. برگه‌ی برنامه‌ها دارای 32 دسته‌بندی مختلفی از جمله کسب و کار، ارتباطات، ورزش، آموزشی، سرگرمی، سبک زندگی و غیره است که با انتخاب مرتبط‌ترین دسته‌بندی، میتوانید اپلیکیشن مورد نظرتان را به سرعت پیدا کنید.

اپلیکیشن‌های موبایل iOS:

در برنامه‌ی Google Play تنها میتوان یک دسته‌بندی را به اپلیکیشن مورد نظر اختصاص داد اما در مقابل، به برنامه‌های iOS میتوانید دو دسته‌ی اصلی و ثانویه اضافه کنید. برای مثال، اگر اپلیکیشن ورزشی دارید، میتوانید دسته‌ی اصلی را ” تناسب اندام” و دسته‌ی ثانویه را ” سرگرمی” و یا حتی بالعکس قرار دهید و این انتخاب دسته‌بندی‌ها بستگی به مشخصات برنامه دارد. به این نکته توجه کنید که انتخاب دسته‌ی اصلیِ درست، به سریع‌تر کشف شدن برنامه‌ی شما در برنامه‌ی App Apple کمک بسزایی میکند. در برنامه‌ی App Apple همانند برنامه‌ی Google Play، دسته‌بندی‌های متفاوتی دارد اما با این تفاوت که به 24 دسته محدود شده است. یک نکته‌ی جالبی که در مورد App Apple وجود دارد این است که زمان انتخاب دسته، به شما توصیه میشود که هدف برنامه‌ی خودتان را به خاطر داشته باشید. زیرا درک کاربران هدفتان، نحوه‌ی جستجویی که آن‌ها انجام میدهند و مکان انجام این جستجو نیز مهم میباشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *