امروزه با رشد دنیای دیجیتال و فراگیر شدن استفاده از گوشی موبایل و تبلت افراد بسیاری از سیستم عامل اندروید استفاده میکنند. مادر این مقاله به معرفی و تاریخچه سیستم عامل اندروید میپردازیم و شما را با نسخه‌های متفاوت آن آشنا میکنیم. کمپانی اندروید در سال 2003 توسط ریچ ماینر، نیک سیرز، کریس وایت و‌اندی روبین در شهر کالیفرنیا شکل گرفت. در سال 2005 این شرکت توسط گوگل خریداری شد و اولین نسخه سیستم عامل اندروید در سال 2008 توسط شرکت گوگل و با عرضه گوشی t-mobile g1 ارائه شد.

کمپانی اندروید

این نسخه از سیستم عامل اندروید فاقد بسیاری از قابلیت‌هایی که در نسخه‌های امروزی اندروید وجود دارد بود. گوگل سیستم عامل اندروید که یک سیستم عامل متن بازبود را در اختیار کمپانی‌ها و شرکت‌های تولید‌کننده گوشی موبایل مانند sumsung، sony، htc و lg قرارداد و به سرعت پیشرفت کرد و توانست سیستم عامل‌هایی مانند سیمبین، بلک بری و ویندوزفون را به سرعت پشت سر بگذارد به طوری که امروزه تنها رقیب جدی سیستم عامل اندروید سیستم عامل ios شرکت اپل میباشد.

این قابلیت و ویژگی‌هایی که تا این جای مقاله در مورد آن‌ها صحبت کردیم مربوط به نسخه 1 اندروید است. در ادامه مقاله به بررسی نسخه‌های بعدی میپردازیم.

 حتما بخوانید

تفاوت اندروید و آی او اس

نسخه 1.1:

پس از انتشار نسخه اول نسخه بعدی با عنوان 1.1 برای برطرف کردن خطا‌ها و به روز‌رسانی نسخه 1 توسط گوگل ارائه شد. این قابلیت به روز‌رسانی و رفع خط یک نقطه قوت برای اندروید به حساب میآمد زیرا سایر سیستم عامل‌ها فاقد این قابلیت بودند.

         نسخه 1.1 اندروید

نسخه 1.5:

این نسخه که به cupcake معروف است اولین نسخه از اندروید است که با کد نام مخصوص به خود به بازار ارائه شد. این نسخه گام بزرگی جهت بهبود و اصلاح سیسم عامل اندروید برداشته است و برخی از قابلیت‌های کلیدی به آن اضافه شده است.

تغییرات در این نسخه برای کاربر محسوس نبود به طوری که اگر یک کاربر نسخه 1.1 نسخه cupcake را نصب میکرد هیچ تغییری را در گوشی خود احساس نمیکرد. اما همه چیز از چینش متون تا سایه‌های نوار‌ها در پس زمینه دچار تغییر شده بود. از ویژگی‌هایی که به این نسخه اضافه شد بود میتوان به امکان آپلود ویدئو، قابلیت چرخش صفحه نمایش و پشتیبانی از صفحه کلید‌های مختلف اشاره کرد.

نسخه 1.5 اندروید

نسخه 1.6:

نسخه 1.6 که به Dounat معروف است به سرعت پس از نسخه 1.5 به بازار ارائه شد. در این نسخه شاهد پیشرفت‌هایی بودیم که قابلیت جدیدی را برای کاربران اضافه میکرد. یکی از این قابلیت‌ها پشتیبانی از اپراتور‌هایی بود که ازشبکه های CDMA استفاده میکردند این قابلیت به گوشی‌های اندروید این ویژگی را میداد تا در سراسر نقاط جهان به فروش برسند. یکی دیگر از قابلیت‌های این نسخه هماهنگی با صفحه نمایش‌های متفاوت بود. قابلیت بسیار خوبی که در این نسخه اضافه شد قابلیت جستجوی محلی بود. در این جستجو دیگر به اینترنت نیاز نبود و کاربر با این جستجو میتوانست علاوه بر اینترنت به جستجوی قسمت‌هایی از گوشی خود شامل برنامه و اطلاعات نیز بپردازد.

نسخه 2.2:

این نسخه یک سال پس از عرضه نخستین اندروید منتشر شد. در این نسخه تغییرات زیادی هم از نظرگرافیکی. وهم ازنظر معماری داخلی ایجاد شد. به این نسخه امکان استفاده از سیستم گوگل مپ، استفاده از چند اکانت به صورت همزمان، دسترسی سریع به اطلاعات تماس و… اضافه شد.

در این مقاله به معرفی چند نسخه ابتدایی سیستم عامل اندروید پرداختیم در مقاله بعدی نسخه‌های بعدی را به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

 حتما بخوانید

روش هایی برای پاکسازی کش اپلیکیشن

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *