بازاریابی اینترنتی به عنوان یکی از روش‌های نوپا و در عین حال کارآمد حال حاضر در دنیا میباشد. تا چندین سال پیش نیاز شرکت‌ها به نفراتی که بتوانند در فضای مجازی، برایشان بازاریابی کنند آنچنان مهم نبود. اما در حال حاضر شرکت‌ها و سازمان‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که علاوه بر اینکه باید نفراتی به عنوان نیروی متخصص در موارد فنی داشته باشند، نیازمند نفراتی با حرفه‌ی بازاریابی اینترنی نیز هستند. یک بازاریاب اینترنتی یا همان بازاریاب آنلاین یا دیجیتال مارکتر بایستی مجموعه‌ای از مهارت‌های به هم پیوسته را داشته باشد تا بتواند در مسیر درستی از فعالیت‌های بازاریابی قدم بردارد. این مهارت‌ها شاید از نگاه بیشتر افراد به حوزه بازاریابی و فروش مرتبط باشد در حالیکه از نظر افراد متخصص، یک بازاریابی اینترنتی باید علاوه بر مهارت‌های بازاریابی و فروش، دارای خصوصیات فنی دیگری نیز باشد.

بازاریابی اینترنتی

در این مقاله قصد داریم خصوصیات و مهارت‌های مهم بازاریاب اینترنتی را شرح دهیم. قبل از مطالعه این مقاله پیشنهاد میکنیم مقاله بازاریابی اینترنتی چیست را مطالعه کنید.

مهارت فروش:

در بررسی‌هایی که در شرکت‌های مختلف در طول چندین سال انجام شده است، به این نتیجه رسیده‌اند که بازاریاب‌هایی که دارای مهارت فروش بهتری هستند نتایج به مراتب بهتری را خلق کرده‌اند. درست است که در روش بازاریابی اینترنتی، قرار نیست شخص بازاریاب به صورت مستقیم و حضوری با مشتری در ارتباط باشد اما باید بتواند فرآیند تبدیل مشتری بالقوه به مشتری بالفعل را به شکل مناسبی انجام دهد.

 حتما بخوانید

استراتژی محتوا چیست؟

 تفکر مناسب:

بازاریاب‌های اینترنتی جزء خلاق‌ترین نفراتی هستند که میتوانند در یک سازمان وجود داشته باشند. این خلاقیت باعث ایجاد پیشنهاد‌ها و راهکار‌های جدید خواهد شد  اما در برخی مواقع نیز از سوی سازمان با راهکار‌های ارائه شده مخالفت میگردد. تفکری مناسب به نظر میرسد که در راستای سیاست و رسالت سازمان پیش رود و به دور از هرگونه سلایق شخصی باشد.

علاقمند بودن و قدرت تحلیل گری:

طبیعی به نظر میرسد که این حرفه نیز مانند بقیه حرفه‌های دیگر نیازمند علاقه میباشد. اما چیزی به عنوان مکمل علاقه در این حرفه مطرح است، قدرت تحلیل است. بازاریاب اینترنت باید بتواند با توجه به شرایط فروش سازمان و تحلیل هزینه‌ها و سود‌های به دست آمده، استراتژی‌های جدید برای سازمان ارائه کند.

خصوصیات بازاریاب اینترنت

شخصیتی با نفوذ و ارتباط:

برای اینکه یک بازاریاب بتواند با افراد مختلف و سازمان‌های مختلف ارتباط مفیدی برقرار کند باید شخصیتی نفوذی داشته باشد. مهارت برقراری ارتباط با افراد جزء مهمترین مهارت‌های شخص بازاریاب است. چون رسیدن به اهداف از مرحله شروع ارتباط صورت میگیرد.

قدرت معرفی و بیان:

فرض کنید خود شما قرار است نفری یا نفراتی را برای بازاریابی استخدام کنید. این فرد قرار است در آینده محصولات و خدمات شما را به دیگران ارائه و توضیح دهد. مشخصاً اگر بخواهید فرض کنید که دو نفر به عنوان گزینه دارید که اولی صوت یا تصویری از معرفی خود دارد ولی دومی هیچ معرفی خوبی از خود ندارد، طبعا انتخاب شما شخص اول میباشد چون شخصی که معرفی خوبی از خود داشته باشد در آینده نیز معرفی خوبی از سازمان شما خواهد داشت.

داشتن مهارت شنیدن:

به عنوان یک بازاریاب دیجیتال، باید بتوانید از کانال‌های ارتباطی مختلف، صحبت‌های مخاطبان را گوش دهید. با گوش دادن مؤثر به صحبت‌های آنهاست که شما میتوانید مشکل و نیاز آن‌ها را درک کنید و سپس راه حل مناسب را به آن‌ها ارائه کنید.توانایی های بازاریاب دیجیتال

متخصص در تبلیغات شبکه های اجتماعی :

به دلیل بودجه‌ی پایین و هزینه‌های کمی که شبکه‌های اجتماعی دارند، یک بازاریاب دیجیتال خوب باید بتواند به نحو احسن از امکانات این شبکه‌ها استفاده کند. خلاقیت خاصی برای این مورد نیاز است تا هزینه‌های کلی تبلیغات سازمان شما کاهش یابد.

راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی:

یکی از مهمترین خصوصیاتی که بازاریاب دیجیتال باید داشته باشد، راه‌اندازی کمپین‌های برای فروش سازمان است. ابتدا باید بتواند بر اساس نوع محصول و خدماتی که قرار است سازمان شما ارائه کند، کانال‌های ارتباطی مهم را تشخیص داده و در آن‌ها کمپین‌های فروش را راه‌اندازی کند.

ارائه گزارشات آماری به سازمان:

پس از اینکه توسط یک بازاریاب دیجیتال کمپین‌هایی در رسانه‌ها و کانال‌های مختلف اجرا شد، وی باید بتواند خروجی آن‌ها را در قالب گزارشاتی مکتوب و مستند به سازمان شما ارائه دهد. برای مدیریت سازمان مهترین نکته این است که بداند تبلیغ در هر کانال و رسانه تا چه اندازه برایشان مهم است. مهمترین پارامتر در این مواقع نرخ بازگشت سرمایه است که برای مدیران به شدت حائز اهمیت میباشد. پس یک بازاریاب دیجیتال موفق باید بتواند نرخ برگشت سرمایه در کانال‌های مختلف تبلیغاتی را در قالب گزارشاتی کامل و جامع تهیه کند تا با بررسی این گزارشات، مسیر‌های بعدی و ادامه دادن یا ندادن به آن‌ها مشخص گردد.

شناخت به امور راه‌اندازی سایت:

جزو موارد ساختاری و اولیه‌ای که برای یک بازاریاب دیجیتال مهم است آشنایی با راه‌اندازی سایت و نگهداری آن است. در راه پیاده‌سازی ساختار سایت امکان دارد مواردی به وجود آید که فقط داشتن برخی اطلاعات عمومی فنی، منجر به حل شدن این مسائل گردد. پس یک بازاریاب دیجیتال موفق بایستی برخی از این موارد فنی راه‌اندازی سایت را در حد عمومی بداند.

آشنایی با طراحی سایت:

زمانی که شما قرار است نقش یک بازاریاب دیجیتال را داشته باشید، باید در این مورد هم اطلاعات کلی و آشنایی‌های کلی داشته باشید. قرار نیست شما به یک برنامه‌نویس و کد‌نویس حرفه‌ای تبدیل شوید بلکه کافیست به اموری که در رابطه با سیستم‌های مدیریت محتوا مطرح است، اشراف اطلاعاتی داشته باشید. پس سعی کنید در این زمینه تا حد امکان اطلاعات فنی خود را بالا ببرید چرا که خیلی از امکانات موجود در سایت‌ها توسط سیستم‌های مدیریت محتوای فعلی قابل پیاده‌سازی بدون کد‌نویسی میباشد.

آشنایی یا سئوی سایت:

یکی از گرایش‌های بازاریابی اینترنی، بازاریابی موتور‌های جستجو میباشد. فرد بازاریاب دیجیتال، باید در این زمینه اطلاعات اولیه را داشته باشد. باید بتوانید از ابزار‌هایی که در این زمینه به شما میتواند کمک کند به خوبی استفاده کنید.

قدرت تولید محتوا:

از مهترین گزینه‌های بازاریابی دیجیتال یا همان اینترنتی، بازاریابی محتوایی( مقاله بازاریابی محتوا چیست را بخوانید) میباشد. در این روش شما باید کاری کنید که با تولید محتوای مفید و مناسب، بازدید‌کنندگان و مخاطبانی که در نهایت میتوانند، به مشتری تبدیل شوند را به سمت خود بکشانید و آن‌ها را جذب کنید. برخی مواقع از این روش بازاریابی، تحت عنوان بازاریابی جاذبه‌ای یا درون گرا نیز نام برده میشود.

توانایی گرافیکی و بصری:

طبیعتا یک بازاریاب دیجیتال باید توانایی‌های گرافیکی نیز داشته باشد. نفوذو تأثیری که در عکس‌ها و طرح‌های گرافیکی نهفته است، تأثیر به مراتب بیشتری نسبت به متنها دارد.
در این مقاله سعی کردیم خصوصیات مهم و اولیه‌ای که دیجیتال مارکتر‌ها و یا همان بازاریاب‌های اینترنتی باید دارا باشند را شرح دهیم.

 حتما بخوانید

اصول طراحی پرسونای مشتری در اینترنت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *