سرعت ایندکس صفحات سایت سالهاست کاهش شدیدی پیدا کرده است. این موضوع بیش از همه بر روی سایت‌های نوپا احساس میشود، به‌طوری که برخی از مواقع یک سایت با چند ماه فعالیت هنوز هم مشکلات زیادی در ایندکس صفحات خود دارد. اگر با دنیای سئو آشنایی داشته باشید، حقیقتاً میدانید که این اتفاق چقدر آزاردهنده و اعصاب خردکن است. بنابراین آشنایی با راه‌های افزایش سرعت ایندکس صفحات سایت میتواند بیش از هر چیزی شما را خوشحال کند. این موضوع برای افرادی که دیجیتال مارکتینگ در اصفهان یا هر جای کشور را بصورت حرفه‌ای دنبال میکنند بسیار مهم میباشد. اگر میخواهید تکنیک‌های جدیدی در این زمینه یاد بگیرید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

 

چرا افزایش سرعت ایندکس سایت اهمیت دارد؟

دلایل مختلفی وجود دارد که هر یک به تنهایی افزایش سرعت ایندکس سایت را ضروری کرده است. با این حال در این مطلب به ۲ دلیل عمده و مهم میپردازیم تا اهمیت این موضوع برای شما روشن شود:

  • اولین دلیل سرقت محتوا میباشد. اگر سرعت ایندکس مطالب سایت پایین باشد، احتمال دارد محتوایی را منتشر کنید، اما پیش از این که موتور‌های جستجو آن صفحه را بررسی کنند، یکی از رقبای قدرتمندتان آن را در داخل سایت خود منتشر کند. در این شرایط با توجه به قدرت رقیب‌تان، گوگل صفحه وی را سریع‌تر بررسی کرده و محتوا به نام او ثبت خواهد شد.
  • از سویی سرعت ایندکس تأثیر بسزایی بر سئو و بازدید سایت شما خواهد گذاشت. به عنوان مثال سایت‌هایی یافته میشوند که پس از ۵ ماه فعالیت، هنوز هم بازدید نسبتاً کمی دارند (شاید ۲۰ نفر در روز یا کمتر). این موضوع با عدم ایندکس مطالب در گوگل ارتباط دارد، چرا که کاربران نمیتوانند شما را پیدا کنند. برای سایت خبری اهمیت این موضوع بسیار بیشتر است. هرچه سرعت ایندکس سایت خبری بیشتر باشد، بازدید آن نیز افزایش پیدا میکند.

همین دو مورد کافی است تا شما را برای آشنایی با راه‌های افزایش سرعت ایندکس صفحات سایت ترغیب کند. بنابراین بیایید راهکار‌ها را با هم بررسی کنیم تا هم جلوی سرقت محتوای خود را گرفته باشیم و هم به افزایش بازدید کسب‌وکار اینترنتی‌مان کمک کرده باشیم.

 

بهترین راه‌های افزایش سرعت ایندکس صفحات سایت

حالا که به اهمیت سرعت ایندکس سایت پی برده‌اید، باید مشتاقانه به دنبال تکنیک‌های افزایش این پارامتر مهم باشید. در انتها هر سؤالی که داشته باشید، کافی است آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. ما از صمیم قلب پاسخگوی مشکلات شما خواهیم بود.

 

انتشار منظم محتوا

از زمان‌های دور تا به امروز انتشار منظم محتوا ارزش خاصی نزد گوگل داشته است. انتشار منظم محتوا به گوگل اثبات میکند، شما در مسیر خود ثابت قدم هستید. یادآور شویم که این موضوع تنها در گوگل رایج نیست، بلکه در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام نیز دیده میشود. عدم انتشار محتوا در یک بازه طولانی در اینستاگرام پیج شما را دچار مشکلات زیادی میکند. بنابراین باید برای انتشار محتوا‌های خود زمان‌بندی کنید. مثلاً هر روز یک محتوا بارگذاری کنید یا هر سه شنبه ساعت 16 عصر.

 

افزایش سرعت ایندکس سایت

 

تبلیغات: دستگاه ثبت موبایل مشتری

 

ساخت و معرفی نقشه سایت

نقشه سایت (Site Map) یک فایل متنی است که حاوی تمام صفحات سایت شما می‌باشد. ساخت سایت مپ تأثیر بسزایی در افزایش سرعت ایندکس سایت دارد، شاید به همین دلیل گوگل سئوکار‌ها را به ساخت آن ترغیب نموده است. اگر سایت شما نقشه داشته باشد، ربات‌های گوگل به راحتی میتوانند به سایت شما وارد شده، صفحات مختلف را پیدا کرده و از انتشار محتوای جدید باخبر شوند.
جهت ساخت نقشه سایت در یک سایت وردپرسی، میتوانید از افزونه‌های مختلفی استفاده کنید. در وردپرس افزونه‌هایی نظیر یواست (yoast) و رنک مث (rank math) این کار را به راحتی برای شما انجام میدهند. فراموش نکنید تنها ساخت نقشه سایت کافی نیست، بلکه باید آن را به گوگل معرفی کنید. برای این کار وارد سرچ کنسول شده و آدرس صفحه نقشه را اضافه کنید تا شناسایی شود.

 

رفع ارور‌ها و ایرادات بخش Coverage

Coverage یا همان بخش صفحات سرچ کنسول یکی از جا‌هایی است که هر سئوکاری باید مدام با آن سر و کار داشته باشد. اگر به دنبال راه‌های افزایش سرعت ایندکس صفحات سایت هستید، باید بدانید هشدار‌ها و ارور‌های این ابزار میتواند شما را به هدفتان برساند. به عنوان مثال این بخش به شما میگوید چه صفحاتی دارای ارور ۴۰۴ هستند یا چه صفحاتی ارور ۵۰۳ را نمایش میدهند. با رفع این ارور‌ها قدم بزرگی در راستای سرعت سئوی سایت خود برداشته‌اید. این صفحات به سئوی سایت آسیب وارد میکنند و در نتیجه سرعت ایندکس مطالب را کاهش میدهند.

 

استفاده از Robot.txt

فایل Robot.txt نیز یکی دیگر از فایل‌های بسیار مهم است که باید در سایت‍تان وجود داشته باشد. این فایل شامل دستوراتی است که ربات‌های گوگل باید از آن پیروی کنند. چنانچه طراحی سایت شما با سیستم‌های مدیریت محتوایی نظیر وردپرس انجام شده باشد، ساختن چنین فایلی مانند آب خوردن است. البته پیشنهاد میشود برای ساختن آن از یک متخصص سئو کمک بگیرید، چرا که یک اشتباه کوچک، خسارات بزرگی به کسب‌وکارتان وارد میکند.

 

لینک سازی داخلی

لینکسازی داخلی قدرتمند

ایجاد ساختار قوی میان لینک‌های داخلی اهمیت زیادی دارد، اما این مهم برای یک سایت تازه پا بسیار چالش برانگیز است. شما باید از صفحات مختلف و مرتبط به یکدیگر لینک دهید تا به افزایش سرعت ایندکس سایت کمک کرده باشید. این در حالی است که اگر تحقیق کلمه کلیدی به شکل اصولی انجام شده باشد، بدون شک مقالات زیادی برای لینکدهی وجود خواهد داشت، حتی اگر سایت شما به‌تازگی راه‌اندازی شده باشد.

لینک داخلی تکرار شونده هر سایت شامل ۳ بخش تکرار شونده میباشد:

  • فوتر (پایین‌ترین قسمت وبسایت)
  • سایدبار (قسمت جانبی وبسایت)
  • هدر (بالاترین قسمت وبسایت)

این بخش‌ها در تمام صفحات سایت تکرار میشوند. به همین دلیل اگر لینک صفحات مهم یا آخرین مطالب منتشر شده را در آن‌ها قرار دهید (خصوصاً در بخش فوتر یا سایدبار)، ارزش و اعتبار زیادی به آن‌ها افزوده‌اید. در نهایت سرعت ایندکس سایت شما متحول خواهد شد. توصیه میشود حتماً صفحات کلیدی کسب‌وکارتان را به این بخش‌ها اضافه کنید.

 

کمک گرفتن از توییتر و لینکدین

تا زمانی که شبکه اجتماعی گوگل، یعنی گوگل پلاس، به حیات خود ادامه میداد، سئوکار‌ها از این ابزار برای افزایش سرعت ایندکس سایت استفاده میکردند. اما در حال حاضر این ابزار از لیست ابزار‌های گوگل حذف شده است، بنابراین سئوکار‌ها نیز به دنبال ابزار‌های دیگر رفته‌اند. هم اکنون بهترین انتخاب توییتر است، شبکه‌ای که میتوان صفحات را به صورت یک پست در آن منتشر کرد و به ایندکس آن کمک نمود. در رده بعدی این شبکه‌ها لینکدین قرار دارد و بعد از آن نیز فیسبوک میتواند انتخاب مناسبی باشد.

 

دریافت سوشیال سیگنال

سوشیال سیگنال چیست؟ به مجموعه اقداماتی نظیر لایک، کامنت یا شیر در شبکه‌های اجتماعی که در ازای پست‌های شما انجام میشود، سوشیال سیگنال میگویند. چنانچه لینکی از صفحه سایت خود منتشر کنید و آن صفحه سوشیال سیگنال‌های زیادی دریافت کند، احتمال ایندکس آن بیشتر میشود. برای بازخورد بیشتر لینک صفحات سایت خود را با متن و تصاویر جذاب در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید.

 

استفاده از ویدیو

اگرچه این موضوع هنوز هم حرف و حدیث‌های زیادی به همراه دارد، اما بسیاری از منابع به آن پرداخته‌اند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان قرار دادن لینک صفحات سایت در یوتیوب میتواند یکی از راه‌های افزایش سرعت ایندکس صفحات سایت باشد. راهکار ساده است. ویدیویی متناسب با صفحه خود بسازید، آن را در یوتیوب بارگذاری کنید، سپس لینک صفحه را در پایین ویدیو قرار دهید.

خرید بک لینک

بک لینکی که از یک سایت خارجی به سایت شما ارجاع داده شده باشد، ارزش و اعتبار بالایی به سایت شما منتقل میکند. لازم به ذکر است که برای این کار باید حتماً با اصول ساخت لینک آشنا باشید، در غیر این صورت نتیجه منفی خواهد بود. به هر حال اگر به مشورت یک متخصص سئو لینک مناسبی بخرید یا از رپورتاژ استفاده کنید، صفحات شما در مدت زمان کمتری ایندکس خواهد شد.

بهبود سرعت سایت

اگر به سرچ کنسول گوگل دقت کنید، بخشی به نام Core Web Vitals را پیدا میکنید که از سایر بخش‌های جدیدتر است. در این قسمت گوگل تجربه کاربری سایت شما را بر اساس فاکتور‌های مختلف اندازه‌گیری میکند. از جمله مهمترین فاکتور‌های این قسمت میتوان به سرعت اشاره کرد. با توجه به این که سرعت اهمیت زیادی نزد گوگل و کاربران اینترنتی دارد، بنابراین بیراهه نیست اگر سرعت سایت را در سرعت ایندکس آن تأثیرگذار بدانیم.

بیشتر بدانید: رایسان ارائه دهنده طراحی سایت در اصفهان و سئو سایت در اصفهان میباشد. برای داشتن اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 

حل مشکلات سئو

اگر به دنبال راه‌های افزایش سرعت ایندکس صفحات سایت هستید، بهتر است بازگردید و نگاهی به مشکلات سئوی سایت خود بیندازید. برخی از این مشکلات عبارتند از:

  • صفحات تکراری یا Duplicate Content: صفحاتی که با محتوای تکراری ساخته شده‌اند
  • کنیبالیزیشن یا Cannibalization: صفحاتی که با کلمات کلیدی تکراری ساخته شده‌اند
  • صفحات یتیم یا Orphan Pages: صفحاتی که هیچ لینک داخلی به آن‌ها داده نشده است
  • صفحات زامبی یا Zombie Page: صفحاتی که هیچ محتوایی ندارند یا محتوای آن‌ها بی‌ارزش است

برای دستیابی به هدف باید این مشکلات را بشناسید و برای حل هر کدام از آن‌ها اقدام کنید.

 

به کارگیری Url Inspection
در ایام نه چندان دور ابزاری به نام Fetch As Google وجود داشت که اجازه میداد به گوگل بگویید یک یا چند صفحه از سایت را بررسی و سپس ایندکس نماید. پس از مدتی این ابزار از سرچ کنسول حذف و جای خود را به Url Inspection داد. نحوه کار با این ابزار بسیار ساده است:

  • لینک صفحه مدنظر را در کادر مربوطه وارد میکنید
  • گوگل پس از بررسی به شما میگوید که آن را ایندکس کرده یا نه
  • اگر صفحه ایندکس نشده بود علت آن نیز به شما نمایش داده میشود
  • اگر علت خاصی برای ایندکس نشدن صفحه وجود نداشته باشد، امکان ارسال درخواست برای ایندکس سریع‌تر وجود خواهد داشت

این ابزار به افزایش سرعت ایندکس سایت کمک میکند، اما نه به محض ثبت درخواست. در واقع این ابزار به عنوان یک کاتالیزور میتواند سرعت ایندکس را افزایش دهد، نه این که در لحظه صفحه شما را به نتایج وارد کند. البته نباید از این روش برای تمام صفحات استفاده کنید.

 

افزایش بازدید صفحه
برخی از منابع نظیر Neil Patel گزارش داده‌اند که در صورت افزایش بازدید یک صفحه از سایت از طریق شبکه‌های اجتماعی یا تبلیغات، احتمال ایندکس آن بیشتر خواهد شد. در صورتی که یک صفحه از سایت اهمیت زیادی برای کسب‌وکارتان دارد، حتماً این‌ایده را آزمایش کنید.

 

آپدیت صفحه
یکی دیگر از راه‌های افزایش سرعت ایندکس صفحات سایت آپدیت پله صفحه است. در این تکنیک به جای انتشار کلی محتوا میبایست هزار تا دو هزار کلمه را منتشر کنید، سپس در بازه‌های زمانی ۱۵ تا ۳۰ روزه مقداری از متن و عکس را به متن اولیه اضافه کنید، مثلاً ۲۰۰ کلمه با ۲ تصویر. این کار به گوگل اطمینان میدهد که ما به محتوای صفحات خود اهمیت میدهیم، پس به ایندکس سریع‌تر آن کمک میکند.

 

افزایش کیفیت محتوا
یکی دیگر از راهکار‌های مفید برای افزایش ایندکس صفحات افزایش کیفیت محتوا است. در این روش باید محتوایی بنویسید که نظیر آن توسط هیچ یک از رقبای شما نوشته نشده باشد. در واقع علاوه بر انتشار یک محتوای کامل باید کلی عکس، تصویر و حتی پادکست به آن اضافه کنید. در این صورت گوگل ارزش بیشتری به محتوای شما خواهد داد.

 

به کارگیری ابزارهای ایندکس سایت
اگر به دنبال راه‌های افزایش سرعت ایندکس صفحات سایت هستید، باید بدانید ابزار‌های رایگان زیادی برای این کار وجود دارد. با استفاده از این ابزار‌ها ربات‌های گوگل به سرعت صفحه شما را شناسایی خواهند کرد. البته مفید بودن این ابزار‌ها همواره قابل بحث است، اما امتحان کردن آن ضرری ندارد.

 

نصب افزونه Index Now
Index Now یک پلاگین وردپرسی است که برای بهبود سرعت ایندکس سایت توسعه داده شده است. پس از ثبت نام در سایت و دریافت کد اختصاصی میتوان افزونه را برای سایت فعال نمود. کار اصلی این افزونه مطلع کردن گوگل از محتوا‌های تازه منتشر شده است. جالب است بدانید بسیاری از سئوکار‌ها از این ابزار استفاده کرده و رضایت‌شان جلب شده است.

 

از کجا بفهمم سایتم ایندکس شده یا نه؟
حالا که با راه‌های افزایش سرعت ایندکس صفحات سایت آشنا شدید، شاید بخواهید بدانید از کجا میتوان فهمید که یک صفحه از سایت ایندکس شده یا نه. بهترین روش جستجو در خود گوگل است. برای این کار وارد موتور جستجو شده و عبارت زیر را تایپ کنید:

 

نام سایت Site:
به این ترتیب گوگل تمامی صفحات ایندکس شده از سایت شما را نمایش خواهد داد. به همین راحتی میتوان آمار لحظه‌ای صفحات ایندکس شده را به دست آورد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *