جریمه شدن سایت توسط گوگل، یکی از بدترین اتفاقاتی است که برای یک سایت ممکن است اتفاق بیفتد. خوشبختانه یا متأسفانه، اکثر ورودی و بازدید‌های سایت توسط کاربران از طریق موتور جستجوی گوگل صورت میگیرد و اگر گوگل سایت ما را جریمه کند، بازدید سایت به شدت افت خواهد کرد. اگر کمی با موتور جستجوگر گوگل آشنایی داشته باشید، میدانید که در حال حاضر بزرگترین موتور جستجوی دنیاست که سعی میکند به طور مداوم، هوش مصنوعی جستجوی خود را بروز و اپدیت کند تا بتواند نتیجه بهینه‌تری به کاربر نهایی نمایش دهد.

هدف گوگل از جریمه کردن سایت‌ها

به بیان دیگر، هدف اصلی گوگل، رسیدن به موقعیتی است که سایت‌های زرد و سایت‌هایی که برای کاربر خیلی مفید نیستند را از نتایج حذف کرده و یا به رتبه‌های پایین‌تر تنزل دهد.

شاید این سؤال برای شما پیش آمده باشد که اساساً چرا جریمه شدن سایت اتفاق میافتد و گوگل به چه دلایلی ممکن است یک سایت را جریمه کند؟! به طور کلی میتوان گفت، گوگل دارای قوانین و الگو‌های تقریباً مشخصی است که وبمستر یا مدیر سایت باید آن‌ها را رعایت کند. اگر شما با این اصول آشنا باشید و تمامی آن‌ها را رعایت کنید، نیازی به نگرانی در مورد جریمه شدن سایت خود نخواهید داشت. اگر اطلاعاتی در مورد سئو ندارید با مراجعه به صفحه سئو در اصفهان اطلاع لازم را بدست بیاورید و دوباره به مقاله بازگردید.

اگر دوست دارید با دلایل جریمه شدن سایت توسط گوگل آشنا شوید، حتماً این مقاله را تا انتها دنبال کنید. سعی کرده‌ایم مهمترین موارد جریمه شدن طراحی سایت را به زبان ساده برای شما همراهان عزیز توضیح دهیم.

از کجا بفهمیم توسط گوگل جریمه شده‌ایم؟

قبل از شروع هر کاری، باید مطمئن شویم سایت ما توسط گوگل جریمه شده است. یکی از عمده‌ترین و ساده‌ترین روش‌ها، مقایسه تعداد ورودی گوگل است. به طور مثال اگر سایت شما تا هفته گذشته به طور متوسط روزانه ۱۰ هزار ورودی گوگل داشت و حالا متوجه شده‌اید که این تعداد ورودی به زیر هزار ورودی رسیده است، به احتمال زیاد سایت شما توسط گوگل جریمه شده است. البته گاهی نیز ممکن است موتور جستجوی گوگل، الگوریتم جدیدی را معرفی کرده است که بر رتبه‌بندی سایت‌ها تأثیر گذاشته است. اما در اکثر مواقع کاهش ناگهانی ورودی به علت جریمه توسط گوگل است.

جریمه ی گوگل

دلیل جریمه شدن سایت توسط گوگل

جریمه شدن سایت توسط گوگل دلایل مختلفی دارد که هر کدام به تنهایی میتواند باعث جریمه شود. اصولاً روش‌هایی که به نام سئو کلاه سیاه معروف است، باعث جریمه شدن سایت میشود. روش‌های کلاه سیاه سئو شامل روش‌هایی است که برای کسب رتبه‌های بالاتر سایت در موتور جستجوی گوگل به کار برده میشود. اگر گوگل این اقدامات را شناسایی کند، به سرعت سایت شما را جریمه خواهد کرد. در ادامه به مهمترین روش‌های سئوی کلاه سیاه میپردازیم.

 حتما بخوانید

تگ Canonical چیست و چه کاربردی دارد؟

1. خرید بک لینک‌های زیاد

داشتن بک لینک زیاد، به سایت اعتبار میدهد و نشان میدهد سایت از محبوبیت بالایی برخوردار است. در گذشته اگر سایتی تعداد زیادی بک لینک داشت، به سرعت نزد گوگل محبوب شده و به رتبه‌های بالای این موتور جستجو دست پیدا میکرد. اما گوگل با معرفی الگوریتم پنگوئن، انقلابی در خرید و فروش بک لینک بوجود آورد و باعث شد تا بسیاری از سایت‌ها برای همیشه از نتایج گوگل حذف شوند. اگر چه هنوز این الگوریتم به صورت کامل توانایی شناسایی بک لینک طبیعی و بک لینک خریداری شده را ندارد، اما با درصد بالایی قادر به شناسایی انواع بک لینک است.

البته ما توصیه میکنیم به هیچ وجه سراغ خرید بک لینک نروید و با تولید محتوای جذاب، کاربر را مجاب کنید تا به شما لینک دهد. اما اگر زمانی قصد خرید بک لینک را داشتید، حتماً با متخصصان سئو مشورت کنید تا با احتیاط این کار را برای شما انجام دهند.

خرید بک لینک

2. استفاده از محتواهای کپی و تکراری

دلیل دوم جریمه شدن سایت میتواند به علت استفاده از محتوا‌های کپی و تکراری باشد. همانطور که در پیش اشاره کردیم، گوگل به دنبال یک تجربه خوب برای کاربرانی است که از طریق این موتور جستجو به دنبال پاسخ به سؤالاتشان هستند. اگر در حدود ده سال پیش، یک سایت مرجع داشتید که تمامی مطالب موجود در سایت‌های دیگران را کپی و در سایت خود منتشر میکردید، ممکن بود رتبه خوبی در گوگل بگیرید.

اما گوگل در سال ۲۰۱۱ با معرفی الگوریتم جدیدی به نام پاندا، به سرقت ادبی و محتوا‌های کپی و تکراری پایان داد و تمام وب سایت‌هایی که مطالب دیگران را کپی میکردند، جریمه کرد.

اگر کمی به زبان انگلیسی آشنایی داشته باشید، میتوانید روزانه ده‌ها مقاله خوب پیدا کرده و آن‌ها را بعد از ترجمه در سایت خود قرار دهید. مطمئن باشید با این روش، خیلی زود کاربران وفادار و زیادی به سمت سایت شما هجوم خواهند آورد.
متأسفانه برخی از مدیران سایت‌ها فکر میکنند اگر محتوای موجود در سایت‌های دیگران را تغییر دهند، گوگل متوجه این تغییر نخواهد شد. البته اگر بتوانید محتوا را به صورت کامل بخوانید و بعد از زبان خود آن را بازنویسی کنید، میتوان گفت از نظر گوگل مطلب جدیدی تولید کرده‌اید، اما اگر بازنویسی شما صرف تغییر کلمات باشد، در این کار شکست خواهید خورد و باید منتظر جریمه شدن سایت توسط گوگل باشید.

اگر میخواهید جدید بودن محتوای خود را بسنجید، میتوانید از دو ابزار آنلاین “Copyscape” و “CopyGator” استفاده کنید. این دو ابزار متن شما را با متون موجود در اینترنت مقایسه کرده و به شما اعلام میکند که محتوای تولیدی شما تا چه اندازه اختصاصی یا کپی است. البته متأسفانه این دو ابزار در مورد متون فارسی خیلی موفق عمل نمیکنند.

استفاده از محتواهای تکراری

3. جریمه شدن سایت به علت محتواهایی که ارزش پایینی دارند

در مورد تولید محتوا، علاوه بر اختصاصی بودن باید به ارزش محتوای تولیدی نیز توجه کنید. این توصیه به دو دلیل مهم است. نخست آن که اگر کاربر وارد سایت شما شود و با محتوای شما به پاسخ سؤالی که در ذهن داشته نرسد، سایت را ترک کرده و دیگر به سایت مراجعه نمیکند. ترک زودهنگام کاربر و عدم مراجعه مجدد وی باعث میشود تا محبوبیت سایت شما نزد گوگل به شدت پایین آمده و کمتر در رتبه‌های بالای جستجو نمایش داده شوید.

مورد دوم این که گوگل به شدت باهوش است. با الگوریتم‌های خاص میتواند ارزش و مفید بودن یک محتوا را تا حد زیادی حدس بزند.

در مورد تعداد کلمات یک متن نیز نظریات مختلفی وجود دارد. اما وجه اشتراک تمام این نظریات این است که تعداد کلمات یک محتوا نباید کمتر از ۳۰۰ کلمه باشد. چون از نظر گوگل، محتوایی که تعداد کلمات آن کمتر از ۳۰۰ کاراکتر باشد، نمیتواند پاسخ جامع و کاملی به سؤالات کاربران بدهد.

در حال حاضر و در سال ۲۰۱۹، کارشناسان و متخصصان سئو معتقدند بهتر است سعی کنید تا محتوای تولیدی شما بیش از ۸۰۰ کلمه داشته باشد تا زودتر به صفحه اول گوگل برسید.

4. تحریف کردن محتوای سایت و جریمه شدن سایت

یکی دیگر از روش‌های کلاه سیاه، روشی است که در آن به وسیله کدنویسی یا راه‌های دیگر، ربات‌های موتور جستجوی گوگل را وادار میکنند تا یک محتوای متفاوت با آن چه کاربر مشاهده میکند را ردیابی و ثبت کند.

این روش نیز بسیار مضر بوده و باعث جریمه شدن سایت توسط گوگل خواهد شد.

5. استفاده زیاد و غیرضروری از کلمات کلیدی

استفاده زیاد از کلمات کلیدی نیز باعث جریمه شدن سایت خواهد شد. کلمات کلیدی، به کلماتی گفته میشود که شما قصد دارید با آن ها در موتور جستجو دیده شوید. به طور مثال فرض کنید محتوایی در مورد روش های سئوی سایت تولید کرده اید و قصد دارید هنگامی که کاربر در گوگل کلمه سئوی سایت را جستجو کرد، به سایت و مقاله شما دست پیدا کند. در اینجا سئوی سایت کلمه کلیدی مقاله شماست. باید سعی کنید چگالی کلمه کلیدی را در حد استاندارد حفظ کنید. کم و زیاد بودن کلمه کلیدی کاملا برای سایت شما ضرر داشته و ممکن است گوگل سایت را جریمه کند. در حال حاضر بهترین چگالی کلمات کلیدی در سایت، بین 1.5 تا 3 درصد است.

البته شما میتوانید به جای استفاده از کلمه کلیدی، از کلمات مترادف آن استفاده کنید. مطمئن باشید استفاده از مترادف ها میتواند برای سایت شما بسیار مفیدتر باشد.

6. تبادل لینک

از دیگر دلایل جریمه شدن سایت تبادل لینک است. تبادل لینک نیز میتواند به اندازه خرید لینک برای سایت خطرناک باشد. در تبادل لینک، ما از دیگران میخواهیم تا لینک سایت ما را در وبلاگ یا سایت خود قرار داده و در عوض ما نیز به آن ها لینک بدهیم. اگر از جریمه شدن سایت خود میترسید، بهتر است تبادل لینک را تا حد امکان فراموش کنید.

7. سرعت پایین سایت

تجربه کاربری برای گوگل بسیار مهم است. سرعت لود یا بارگذاری پایین سایت باعث میشود تا گوگل شما را جریمه کند. اگر سرعت لود سایت شما بیشتر از 4 ثانیه است، بهتر است همین الان به فکر افزایش سرعت آن باشید تا شاهد جریمه شدن سایت خود نباشید.

تجربه کاربری گوگل

8. وقتی پای صفحه ۴۰۴ در میان است

چه احساسی دارید وقتی با یک تیتر جالب در سایتی مواجه میشوید و بعد از کلیک روی آن با صفحه ۴۰۴ یا همان صفحه‌ای که به شما اعلام میکند این صفحه دیگر وجود ندارد رو به رو میشوید؟ این احساس بین شما، دیگر کاربران و گوگل مشترک است!

پس بهتر است سایت خود را بررسی کرده و تمام لینک‌های شکسته و صفحات ۴۰۴ را به سرعت درست کنید. اگر نمیتوانید صفحات دارای مشکل را پیدا کنید، کافی است سایت خود را در Google Console ثبت کرده و صفحات دارای مشکل و دیگر خطا‌های معمول از نظر گوگل را در آنجا بیابید.

 حتما بخوانید

سئو کردن تصاویر سایت

9. حذف نکردن نظرات هرز (هرزنامه‌ها)

اگر در سایت خود از یک ضد هرزنامه قوی استفاده نکرده باشید، قطعاً روزانه با ده‌ها نظر اسپم که توسط اسپمر‌های ایرانی یا خارجی در سایت‌ها ارسال میشوند، مواجه خواهید شد. هر چند در این قضیه شما تقصیری ندارید، اما متأسفانه گوگل شما را جریمه خواهد کرد، چرا که به کاربران خود اهمیت نداده و هرزنامه‌ها را حذف نکردید. پس بهتر است ابتدا از یک افزونه قوی ضدهرزنامه استفاده کرده و بعد از آن در صورت مشاهده هرگونه نظر اسپم، سریعاً آن را حذف کنید تا دچار جریمه شدن سایت توسط گوگل نشوید.

10. عدم توجه به ریسپانسیو بودن سایت

به دورانی پا گذاشته‌ایم که اکثر کاربران، با استفاده از تلفن همراه خود وبگردی کرده و به دیگر کار‌های روزمره اینترنتی میپردازند. اگر سایت شما واکنش گرا نبوده و برای مرورگر‌های اسمارت فون‌ها بهینه نشده باشد، باید بزودی منتظر جریمه شدن سایت توسط گوگل باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *