بازاریابی اینترنتی یک پروسه و فرآیندی است که در طی آن به جذب مشتری از طریق رسانه‌های آنلاین پرداخته میشود. جذب مشتری در این فرآیند باید از طریق پیدا کردن مخاطبان هدف، آشنا کردن مشتری به کسب و کار خود، جلب اعتماد مخاطبان و تبدیل مشتری به خریدار صورت میگیرد.

آشنا کردن مشتری به کسب و کار

برای اجرای صحیح فرآیند بازاریابی، شما به رسانه‌ای جهت ارائه اطلاعات نیاز دارید. جامع‌ترین رسانه‌ای که برای بازارایابی اینترنتی میتوانید در نظر بگیرید، وب سایت است. شما از طریق سایت خود که در حقیقت ویترین مجازی کسب و کار شما است میتوانید اطلاعات خدمات و محصولات خود را به همه مخاطبان نمایش دهید تا آن‌ها بتوانند از خدمات و محصولات شما استفاده کنند.

یکی از کار‌هایی که باید برای حفظ و نگهداری هر چه بهتر سایت خود انجام دهید، افزایش ترافیک سایت شماست. باید کاری کنید که ویترین شما در معرض دید مخاطبان بیشتر قرار بگیرد. جذب ترافیک کاربران برای سایت به روش‌های مختلفی انجام میشود که در مقاله‌های بعدی به صورت مفصل به آن‌ها پرداخته خواهد شد.

در مرحله بعد باید بتوانید اطلاعات مخاطبان سایت خود را جمع‌آوری کنید. جمع‌آوری اطلاعات مخاطبین باید در ازای پیشنهاد مناسبی از طرف سایت شما اتفاق بیفتد.

جمع آوری اطلاعاتشما به عنوان کاربر وقتی وارد سایت میشوید اگر قصد مشاهده اطلاعات را صرفاً داشته باشید، نمیتوانید خود را قانع کنید که اطلاعات تماس خود را اعم از شماره همراه برای خبرنامه پیامکی یا آدرس‌ایمیل برای خبرنامه‌ایمیلی، به سایت مورد نظر ارائه کنید. در صورتی شما این کار را انجام خواهید داد که محتوا، محصول، یا خدمتی ارزشمند از سایت دریافت کنید که برای شما کاربردی باشد.

این خدمت یا سرویس ارزشمند میتواند در قالب‌های مختلفی نظیر کتاب الکترونیک، صوت یا فیلم ارائه گردد.
یکی از مراحل و بخش‌های حساس بازاریابی اینترنتی یا همان اینترنت مارکتینگ، تبدیل مشتریان و خریداران سایت شما به مشتریان وفادار است. شما باید بتوانید با کسانی که قبلاً یا در حال حاضر از سایت شما خریداری کرده‌اند به گونه‌ای رفتار کنید که به مشتریان دائمی شما تبدیل شوند. تبدیل شدن به مشتری وفادار نیازمند مدیریت بر ارتباط با مشتری و اجرای روش‌های اصولی در تجربه کاربری مشتری میباشد.

برخی بازاریابی اینترنتی را معادل با بازاریابی دیجیتال میدانند که این مورد با توجه به رسانه‌ها و کانال‌های ارتباطی که در هر کدام از آن‌ها استفاده میشود، اشتباه است. در یک جمله میتوان گفت بازاریابی دیجیتال تمام روش‌های بازاریابی اینترنتی یا آنلاین را در برمیگیرد. پس میتوان بازاریابی اینترنتی را هم ردیف با عباراتی همچون بازاریابی آنلاین یا اینترنت مارکتینگ در نظر گرفت که در آن برای ارتباط با مشتری از بستر اینترنت و وب استفاده میگردد.

 حتما بخوانید

عوامل تأثیر‌گذار تبلیغات به کمک آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ

اما این نکته را هم در تعیین مخاطبان و مشتریان هدف خود و بخش‌بندی آن‌ها در نظر بگیرید که اغلب کاربرانی که به دنبال خدمات بازاریابی آنلاین هستند، عبارت‌های بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ را جستجو میکنند و این به علت نداشتن شناخت درست از کانال‌های ارتباطی و رسانه‌های ارتباطی مورد استفاده در این روش‌ها میباشد.
جهت آشنایی بیشتر با مفاهیم اولیه بازاریابی اینترنتی پیشنهاد میشود الفبا و فلسفه‌های اصلی بازاریابی را مطالعه کنید تا بتوانید تشخیص درستی از فرآیند بازاریابی و به دنبال آن تشخیص درستی از تفاوت‌های بازاریابی آنلاین و آفلاین داشته باشید.

بازاریابی آنلاین

جهت اجرای درست بازاریابی آنلاین از روش‌های مختلفی میتوانید استفاده کنید که برخی از آن‌ها عبارتند از :

  • بازاریابی از طریق موتور‌های جستجو
  • تبلیغات آنلاین
  • بازاریابی‌ایمیلی
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  • بازاریابی موبایلی
  • و روش‌های دیگری که در مقاله‌های مختلف به توضیح تک تک آن‌ها میپردازیم.

و در انتها به این نکته توجه ویژه داشته باشید که بدون شک بازاریابی اینترنتی رمز اصلی موفقیت هر کسب و کاری در شرایط کنونی و آینده میباشد.

 حتما بخوانید

بازریابی محتوا چیست؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *