یا نرخ پرش یکی از مهمترین عواملی است که سلامت و کارایی یک سایت را نشان خواهد داد و یکی از ملزوماتی محسوب میشود که مدیری باید درباره bounce rate سایت خود مطالعه کرده و درباره بالا یا پایین بودن آن و دلایل مرتبط با این امر مطالعه کنند و مشکلات مربوط به بانس ریت را حل نماید.

در مقاله bounce rate چیست و چه کاربردی دارد؟ به بررسی مفهوم bounce rate و بررسی آن در ابزار گوگل آنالیتیکس پرداختیم در این مقاله در ادامه مقاله قبلی دلایل بالا و پایین بودن bounce rate را بررسی خواهیم کرد.

دلایل bounce rate بالا یا پایین به صورت غیر واقعی

همان‌طور که گفته شد دلایل بسیار زیادی در سئو سایت وجود دارد که باعث خواهد شد bounce rate سایت شما بالا یا پایین باشد در نتیجه با ادامه این مطلب همراه ما باشید تا جزئیات دلایل ذکر شده را بررسی نموده یاد بگیرید چگونه میتوانید از راه‌های درست میتوانید بانس ریت سایت خود را کاهش دهید و نتیجه‌ی بهتری را دریافت کنید.

• دلیل اول: هدایت ترافیک از سوی ربات‌های اسپم یا ارجاعات تقلبی

در سراسر وب ربات‌های بسیار زیادی وجود دارند که میتوانند وارد وب سایت شما شوند، در میان این ربات‌ها برخی کاملاً خوب و بی‌آزار بوده و کاری به کار وب سایت شما ندارند که در این دسته از ربات‌ها میتوان به ربات‌های گوگل اشاره کرد که تنها دلیل ورود به سایت شما در مورد ربات گوگل، بررسی، مطالعه و در نتیجه امتیاز دهی است، اما برخی از ربات‌ها به خوبی ربات‌های گوگل نبوده و اسپم محسوب میشوند و به کار‌هایی مانند دزدی مطالب، کپی آن‌ها در سایت‌های اسپم و غیره میپردازند در نتیجه باعث خواهند شد در ابزار گوگل آنالیتیکس نتایج غیر واقعی در مورد bounce rate مشاهده شود که گاهی بازه‌ی بین 0 تا 100 درصد را شامل خواهد شد.

این ربات‌های اسپم میتوانند به طرز عجیبی باعث ایجاد تغییر و دست کاری در نتایج وب سایت شما شود و سلامت سایت را به خطر بیاندازد، یکی از راه‌های تشخیص راحت این ربات‌های مشاهده bounce rate است که به صورت غیر واقعی در چنین مواقعی تغییر خواهد کرد.

 حتما بخوانید

سئو منفی چیست؟

ربات های مشاهده bounce rate

در حساب کاربری گوگل آنالیتیکس خود با کلیک بر روی لینک‌های ارجاعی و ترافیک‌های مشخص شده و کمی دقت و تأمل در نتایج متوجه خواهید شد که حجم زیادی از این ترافیک‌ها از ربات‌های خاصی بوده و در نتیجه باعث شده bounce rate سایت به طرز وحشتناکی بالا رود و دلیل این امر نیز این است که بازدید‌کنندگان واقعی نبوده و تنها باعث انحراف bounce rate اصلی سایت خواهند شد و در نتیجه نرخ پرش درستی حاصل نمیشود.

ترافیک در bounce rate

•دلیل دوم: تنظیمات حساب کاربری و یا کد‌نویسی‌های سایت شما برای محاسبه bounce rate مناسب و صحیح نیست

تنظیمات نادرست در حساب کاربری گوگل آنالیتیکس موجب خواهد شد که حتی نرخ پرش 0 درصد را برای وب سایت خود مشاهده نمایید که همان طوری که در ابتدای این مقاله گفته شد این آمار کاملاً غیر واقعی است و باید دقت شود زیرا تنظیمات درستی را اعمال نکرده‌اید، در این حالت باید بدانید که وب سایت شما در وضعیت بسیار بدی قرار دارد و مشکل جدی سایت شما را تهدید میکند به عنوان مثال در تصویر ذیل میتوانید مشاهده کنید که نرخ پرش و bounce rate یک وب سایت همیشه 0 و یا 100 درصد است که همین نشان دهنده یک مشکل جدی خواهد بود.

محاسبه bounce rate

دلایل متفاوتی وجود دارد که میتواند موجب این امر شود، به عنوان مثال تداخل بین کد‌ها و افزونه‌ها، قرار دادن کد دسترسی در یک محل اشتباه و یا حتی استفاده از گوگل آنالیتیکس در صفحات مختلف میتواند دلیل این اختلال باشد و باید خیلی سریع آن را برطرف نمایید.

خوشبختانه برای عیب‌یابی مشکل مربوط به bounce rate و تنظیمات حساب کاربری گوگل آنالیتیکس و وب سایت شما برای مرورگر کروم یک افزونه کاربردی وجود دارد، پس شما میتوانید با نصب افزونه کمکی گوگل یعنی Google Tag Assistant برای مرورگر کروم محل رخ دادن خطا را مشاهده نمایید و نسبت به رفع آن اقدام کنید.

روش‌های بهینه‌سازی bounce rate مرتبط با صفحات سایت

اکنون در پایان این مقاله هستیم و تمامی دلایل بالا بودن بیش از اندازه bounce rate و یا حتی پایین بودن غیر عادی آن بررسی شد، حال میدانیم که نرخ پرش مناسب یک وب سایت باید چند باشد ولی اکنون در پایان به موضوع بهینه‌سازی bounce rate خواهیم پرداخت و شرح خواهیم داد که چگونه میتوان مشکلات مرتبط با بانس ریت را حل نمود و تعامل کاربران با وب سایت خود را بهبود داد.

هر چه یک کاربر بتواند سایت شما را راحت پیدا کند و در آن گم نشود در نتیجه تمایل بیشتری نسبت به گشت و‌گذار در آن خواهد داشت و همچنین کاربر با حس یک تجربه عالی در مورد تجربه کاربری و محیط کاربری سایت شما میتواند باعث شود تا کاربر جذب شده و در سایت باقی بماند و حتی از کاربران و بازدید‌کنندگان دائمی سایت شما باشد.

•  دلیل اول کاهش bounce rate: واضح بودن مسیر‌های ناوبری سایت

به عنوان مثال در تصویر زیر شاهد سایت Bathstore هستید که به خریدارانش پیشنهاد میکند تا از مسیر‌های کوتاه‌تری برای دسترسی به اهدافشان استفاده نمایند، با ناوبری راحت‌تر کاربران دچار مشکل نشده و دقیقاً میدانند که در کجا قرار دارند و باید چه کاری را برای رسیدن به هدف خود انجام دهند در نتیجه حس بهتری از کار با وب سایت شما خواهد داشت و این حس تبدیل یک ماندگاری بیشتری خواهد شد.

واضح بودن مسیر های ناوبری سایت

در نقطه مقابل این وب سایت شما میتوانید سایت عینک آلفرد را مشاهده کنید که میتوانید ببیند در این سایت هیچ‌گونه راهنمایی برای کاربر وجود ندارد در نتیجه کاربر بسیار سردرگم شده و حتی ممکن است اگر محصول مورد نظر خود را پیدا کرده است خیلی زود وب سایت شما را ترک نماید، پس توجه کنید هرچقدر هم که بازاریابی قوی داشته باشید باید طراحی واکنش گرا و کاربر پسندی را نیز به بازدیدکنندگان خود هدیه دهید.

سایت عینک آلفرد

•دلیل دوم کاهش bounce rate: استفاده مفید و درست از صفحات اصلی سایت برای هدایت و راهنمایی مشتریان

فرض کنید که صفحه اصلی شما حکم یک لابی هتل را دارد و باید کاری کنید کاربران پس از ورود به هتل شما محل هر چیز را بدانند و سردرگم نشوند، در نتیجه به سادگی میتوانند به اهداف خود دست یابند و همین موضوع باعث خواهد شد که ماندگاری بیشتری در سایت شما داشته باشد و در نهایت منجر به کاهش bounce rate سایت شما شود.

• دلیل سوم کاهش bounce rate: وجود کلید‌های راهنمایی مستقیم در صفحه‌های مختلف سایت شما

این موضوع را فراموش نکنید که تمامی کاربران سایت شما مستقیماً وارد صفحه اصلی نخواهند شد و ممکن است اولین صفحه‌ای که مشاهده میکنند یکی از صفحات جانبی سایت باشد در نتیجه اگر شما در تمامی صفحات سایت خود کلید‌های ناوبری سریع را برای راحتی کار کاربران خود تعبیه کنید این امر موجب خواهد شد تا تعامل کاربر شما با سایت بیشتر شده و در نتیجه bounce rate کاهش پیدا کند و کاربران به گشت و‌گذار در وب سایت شما بپردازند.
این کار باعث خواهد شد زحمت پیدا کردن صفحات و کار‌های اصلی از دوش کاربران برداشته شود و تجربه کاربری آسان را به آن‌ها هدیه دهید تا این هدیه باعث بهبود bounce rate وب سایت شود.

وجود کلید های راهنمایی مستقیم در سایت

•  دلیل چهارم کاهش bounce rate: افزایش سرعت وب سایت را دست کم نگیرید!

اگر وب سایت شما سرعت بارگذاری بالایی داشته باشد در نتیجه کاربران خیلی راحت در آن به گشت و‌گذار خواهد پرداخت و همین موضوع باعث خواهد شد bounce rate بهبود پیدا کند، طبق تحقیقات انجام شده و آمار منتشر شده توسط کیس متریکس تنها ۳ ثانیه تأخیر در بارگذاری کافی است که کاربران خسته شده و سایت را ترک نمایند.

• دلیل پنجم کاهش bounce rate: استفاده مناسب از پاپ آپ و چت آنلاین

یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ماندگاری استفاده مناسب از پاپ آپ‌های جذاب و صفحه ارتباط با کاربران در لحظه است سعی کنید همواره بهترین انتخاب را داشته باشید تا کاربر را به ماندگاری در سایت دعوت کنید تا در نتیجه bounce rate سایت شما بهبود یابد.

استفاده نامناسب از پاپ آپ مانند این است که زمان خروج کاربر علاوه بر این که نتوانید جلوی آن را بگیرید بلکه باعث شوید از بازدید مجدد آن نیز جلوگیری شود و کاربر نخواهد این سایت مجدداً مشاهده نماید اما با استفاده درست از پاپ آپ دقیقاً در زمانی که کاربر فکرش را نمیکند شما میتوانید پیشنهادی خیره‌کننده به آن دهید و باعث شوید ماندگار شود و نتواند پیشنهاد شما را رد کند.

پس فراموش نکنید خود را همیشه جای کاربر گذاشته و فکر کنید که چه چیزی ممکن است در عین ناباوری باعث شود که در یک وب سایت باقی بمانید و آن را ترک نکنید، در تصویر زیر یک پیشنهاد جذاب در کنار طراحی جذاب‌تر آن میتواند باعث شود که کاربر در سایت بماند و خارج نشود و حتی دوستانی را به سایت شما دعوت کند تا از قابلیتی که برای او آشکار کردید استفاده کنند.

استفاده درست از چت‌های آنلاین با کاربر نیز میتواند همین ویژگی را ایجاد کند و دقیقاً زمانی که کاربر قصد خروج از سایت را دارد و از امکانات شما اصلاً راضی نیست بتوانید با استفاده از چت آنلاین اعتماد وی را مجدداً به دست‌آورید و باعث شوید که در سایت باقی بماند برای رسیدن به اهداف خود تلاش کند.

شما با ارتباط برقرار کردن با کاربر میتوانید مشکلات وی را حل کرده و به سؤالات او پاسخ دهید که دقیقاً همین موضوع میتواند باعث شود تا کاربر به سایت اعتماد کرده و به گشت و‌گذار در وب سایت شما بپردازد.
تمامی عوامل و فاکتور‌های گفته شده در این مطلب میتواند در نهایت منجر به بهبود bounce rate سایت شما شده و پیشرفت را برای شما به دنبال داشته باشد زیرا سایتی که کاربران از حضور در آن لذت برده و نخواهند از آن خارج شوند قطعاً موفق خواهد بود.

 حتما بخوانید

bounce rate چیست و چه کاربردی دارد؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *