گیمیفیکیشن امروزه یکی از بهترین راهکارهاییست که بازاریابی را در قالب یک بازی عرضه میکند. اکثر افراد علاقه‌ای ندارند که ساعت‌ها توسط یک بازاریاب برای پیوستن به یک کسب و کار یا خرید یک محصول گوش دهند اما توسط این نوع جدید از مارکتینگ در واقع خودشان علاقه‌مند به شرکت در این بازی‌ها خواهند شد که در نهایت سوددهی برای کسب و کار شما را به همراه خواهد داشت.

سوددهی کسب و کار

لغت گیمیفیکیشن

شاید شما هم تا به حال واژه گیمیفیکیشن را شنیده باشید. برای گیمیفیکیشن ترجمه‌های زیادی ارائه شده است که دو مورد از آن‌ها نسبت به سایرین به معنای اصلی آن نزدیک‌تر هستند. این کلمه در واقع به معنای بازی‌وار ساختن است که تحت عنوان بازی کاری نیز شناخته میشود. اگر لغت گیمیفیکیشن را بر اساس پارامتر‌های زبان‌شناسی تجزیه و تحلیل کنید، در نهایت خواهید یافت که بازی‌وار ساختن ترجمه‌ای مناسب برای این منظور است.

گیمیفیکیشن؛ تعبیر مدرن

امروزه کمتر کسی را میتوان یافت که با بازی‌های کامپیوتری آشنا نباشد. هدف از این بازی‌ها در واقع سرگرم کردن و تفریح با ابزار و وسایل دیجیتال است. گیمیفیکیشن در واقع به بازی‌هایی گفته میشود که علاوه بر این کار، برای استفاده‌های آموزشی نیز مورد استفاده قرار میگیرند. در گیمیفیکیشن از بازی‌ها به عنوان یک راه حل برای تعامل و حل مشکلات استفاده میشود. این بازی‌ها در نوع خود خاص هستند و میتوانند برای گسترش کسب و کار‌های مختلف همچون بازاریابی و تبلیغ، سلامت، استخدام، مشاغل اقتصادی و اجتماعی به کار آیند.

 حتما بخوانید

پینترست چیست؟

بزرگترین مثال از یک کمپانی بزرگ که از گیمیفیکیشن استفاده میکند شرکت گوگل است. این شرکت علاوه بر کسب و کار خود در استخدام افراد خود نیز از این روش استفاده کرده است. برنامه‌نویسانی که در شرکت گوگل فعالیت میکنند اغلب افرادی باهوش و کار ورزیده هستند که از بین مردم عادی اما با سطح هوش بالا استخدام میشوند. شرکت گوگل طی یک اقدام جالب با استفاده از گیمیفیکیشن برای استخدام برنامه‌نویس خود روی یک بیلبورد بزرگ تبلیغاتی که در منظر عموم قرار گرفته بود یک الگوریتم را طراحی کرد تا تمام کسانی که آن را مشاهده میکنند قادر به شرکت در آزمون استخدامی گوگل باشند.

گیمیفیکیشن؛ بازاریابی مدرن

نکته‌ای که باید بدانید این است که با اندکی هوش و خلاقیت میتوانید از گیمیفیکیشن برای بازدهی بیشتر کسب و کار خود استفاده کنید. مزیت اصلی بازی‌های آموزشی این است که فرد تنها نیاز به یک محرک دارد تا آن‌ها را انجام دهد و اغلب میتواند از طریق آن‌ها اطلاعات مفیدی را کسب کند. گیمیفیکیشن  امروزه به یکی از ارکان اصلی بازاریابی محتوایی تبدیل شده است چرا که افراد با توجه به محتوای آن درگیر بازی خواهند شد و سپس این بازی را با افراد دیگر در میان خواهند گذاشت. گنجاندن جنبه‌های آموزشی در یک بازی در ابتدا ممکن است که کاری سخت به نظر بیاید اما شما میتوانید با تفکر خلاقانه به راحتی این کار را انجام دهید. ممکن است که گیمیفیکیشن ریسک‌هایی را نیز شامل شود. اگر این بازی‌ها به صورت نادرست طراحی شده باشند نه تنها نمیتوانند باعث جذب مخاطب شوند بلکه به طور حتم باعث نارضایتی او باشد که این امر به نوبه خود باعث ضرر و زیان شما میشود. حتی هدایت و توضیح نادرست نیز میتواند اثر بدی بر گیمر داشته باشد.

بازاریابی مدرن

تاثیر شگرف گیمیفیکیشن در بازاریابی

امروزه استفاده از گیمیفیکیشن در بازار کار بیش از گذشته رواج دارد. شما میتوانید با استفاده از بازی‌وار ساختن یک سیستم همکاری را در فروش خود به وجود بیاورید، اما به چه صورت؟

تصور کنید که شما یک بازی را برای تبلیغ کسب و کار خود ساخته‌اید؛ این بازی به حدی جذاب است که مشتریان شما آن را به دیگران نیز معرفی خواهند کرد. بدین صورت مشتریان بالقوه شما به خریداران بالفعل تبدیل میشوند و نکته‌ی مهم‌تر این است که از برند شما به صورت مثبت یاد خواهند کرد چرا که تجربه‌ی آن‌ها از شما تجربه‌ای شیرین و جالب بوده است.
در واقع شما با استفاده از گیمیفیکیشن انگیزه مشتریان خود را برای استفاده از خدمات خودتان افزایش میدهید. اینکه شما در هر بخش جوایزی را برای برندگان در نظر بگیرید باعث میشود که گیمر‌ها و مشتریان خود را تحت تأثیر قرار دهید و آن‌ها را ترغیب کنید که به جای سایر خدمات‌دهندگان شما را برگزینند. دقت داشته باشید که ممکن است سایر رقیبان شما نیز از این روش استفاده کنند، پس همواره به دنبال راه حل‌هایی خلاقانه در بازی‌وار ساختن باشید.

شاید تصور کنید که این مزایا در نهایت باعث بازاریابی نخواهد شد و تنها برای گیمر‌ها سرگرم‌کننده است. دقت داشته باشید که بازی شما باید به گونه‌ای طراحی شود که یک چالش را برای افراد ایجاد کند. در واقع شما اگر بهترین بازی دنیا را هم داشته باشید اما گیمر‌ها و مشتریان خود را به چالش نکشید موفق نخواهید شد و بالعکس اگر بتوانید از این استراتژی استفاده کنید در نهایت متوجه میشوید که گیمیفیکیشن تا چه حد در بازاریابی سرویس شما موفق بوده است.

یکی دیگر از راه‌هایی که باعث میشود گیمیفیکیشن یک استراتژی مناسب برای بازاریابی به شما بیاید این است که در واقع روند بازاریابی شما تا انتهاب بازی تمامی نمیشود و مخاطب شما میتواند به مرحله‌های بالاتر نیز راه پیدا کند. شما در واقع در گیمیفیکیشن مخاطب را درگیر بازی خود خواهید کرد، بازی‌ای که توسط آن کسب و کار شما معرفی خواهد شد.

استراتژی گیمیفیکیشن

در آخر…

گیمیفیکیشن همانطور که گفته شد امروزه یکی از بهترین راهکار‌هایی است که بازاریابی را در قالب یک بازی عرضه میکند. اکثر افراد علاقه‌ای ندارند که ساعت‌ها توسط یک بازاریاب برای پیوستن به یک کسب و کار یا خرید یک محصول گوش دهند اما توسط این نوع جدید از مارکتینگ در واقع خودشان علاقه‌مند به شرکت در این بازی‌ها خواهند شد که در نهایت سوددهی برای کسب و کار شما را به همراه خواهد داشت. دقت داشته باشید که به طور حتم برای بازی خود امکان به اشتراک‌گذاری را فراهم کنید چرا که در غیر این صورت بازی شما بین یک جمع راکد خواهد ماند و دیگر امکان معرفی اشخاص جدید وجود نخواهد داشت. نکته‌ای که همواره باید به آن دقت داشته باشید این است که برای موفقیت در این راه علاوه بر روش تبلیغاتی مؤثر باید محصولات و سرویس‌های با کیفیتی را به مشتریان خود ارائه دهید و گیمیفیکیشن به تنهایی چاره ساز نخواهد بود!

 حتما بخوانید

عوامل موثر در انتخاب آدرس سایت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *