گوگل وبمستر تولز یا کنسول جستجو گوگل ابزار عالی و رایگان جهت مدیریت سئو سایت و بررسی مشکلات پیام‌هایی که از طرف گوگل برای سایت ارسال می‌شود. ضمنا با این ابزار شما میتوانید از پیشرفت سایت خود با خبر شوید و در صورتی که سایت دچار مشکلی شد با مراجعه به این ابزار از آن مطلع میشوید و با ترمیم آن از آسیب خوردن جدی سایت خود جلوگیری میکنید. این ابزار رایگان از طرف خود گوگل راه‌اندازی شده و از اعتبار خاصی برخوردار است وبه همین دلیل وبمستران از ابزار گوگل وب مستر تولز  یا Google Webmaster Tools کنسول جستجو گوگل به صورت ویژه‌ای استفاده میکنند.

نسخه جدید گوگل وبمستر تولز یا کنسول جستجو گوگل

کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) که در حال حاضر با عنوان گوگل وبمستر تولز (Webmaster Tools) در دسترس هست، ابزار رایگانی است که همه مدیران طراحی سایت‌های مختلف می‌توانند به منظور نظارت بر عملکرد گوگل در وب سایت خود و همچنین برای بهتر شدن جایگاه خود گوگل و سئو سایت از آن استفاده میکنند. کنسول گوگل امکانات مختلفی را دارا می‌باشد ازجمله نمایش بک لینک‌ها، نسخه موبایل سایت، جزئیات وضعیت نمایش صفحات در جستجو‌ها و همچنین بیشترین کلمات کلیدی و جملاتی را جستجو شده نمایش می‌دهد به اضافه صفحاتی که بیشترین بازدید را داشته اند اشاره کرد.
جدیدا گوگل برای کنسول جستجو گرافیک بهتری را در نظر گرفته است و شاید برای افراد تازه کار کمی وقت لازم داشته باشد تا با شرایط جدید آشنا بشوند. ضمن اینکه مطمنن در ماه‌های آینده دسترسی به گوگل وبمستر تولز محدود خواهد شد و همه وبمستران باید به کنسول گوگل مراجعه کنند ولی در حال حاضر هر دو ابزار در دسترس میباشد.
دراین مقاله برروی گرافیک جدید وبمستر تولز که بنام جدید کنسول جستجو گوگل وبمستر می‌باشد تمرکز کردیم. و به موارد زیر اشاره خواهیم کرد:
  • ثبت سایت در گوگل وبمستر تولز
  • اضافه کردن مدیر به وبمستر تولزو دسترسی دادن به مدیر جدید
  • اضافه گردن  سایت مپ
  • ویژگی‌های مختلف ابزار کنسول
  • اضافه کردن فیلتر
  • مهم‌ترین کاربرد‌های گوگل وبمستر تولز یا کنسول جستجو
  • ثبت سایت در گوگل وبمستر تولز

برای اضافه کردن وب‌سایت خود به کنسول جستجو مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. به حساب گوگلی خود وارد شوید.
  2. سایت جدید گوگل وبمستر تولز را بازکنید.
  3. روی عبارت Add property کلیک کنید.
  4. آدرس وب‌سایت خود را به‌دقت وارد کرده و روی continue کلیک کنید.
  5. برای احراز مالکیت خود یکی از روش‌های ارائه‌شده را انتخاب کنید (آپلود فایل HTML، اضافه کردن تگ HTML و یا ویرایش DNS)
  6. اگر هم از http:// و هم از https:// استفاده می‌کنید، هر دو آدرس را به‌عنوان وب‌سایت‌های مجزا اضافه کنید. به‌علاوه، دامنه‌ها و زیردامنه‌های مختلف را هم باید به‌طور مجزا ثبت کنید (مثلاً raysan.ir، blog. raysan.ir و حتی www.raysan.ir)

روش‌های احراز مالکیت در گوگل وبمستر تولز

آپلود یک فایل HTML: یک فایل HTML که گوگل در اختیار شما قرار می‌دهد را دانلود کرده و در شاخه اصلی وب‌سایتتان آپلود می‌کنید.

اضافه کردن یک تگ HTML به قسمت کد HTML صفحه اصلی وب‌سایت.

استفاده از کد رهگیری Google Analytics: کد رهگیری (tracking code) که در وب‌سایتتان از آن استفاده می‌کنید را کپی کنید (برای استفاده از این گزینه باید مجوز «edit» در Analytics را داشته باشید. )

وب سایت با www و یا بدون www:

قبل از اینکه سایت شما در وبمستر ثبت شود باید به تصمیم رسیده باشید که با چه فرمی سایت شما به نمایش در بیاید، در واقع اگر چه که این دو دامنه شبیه به هم به نظر می‌رسند و در غالب موارد هم یک سایت را نشان می‌دهند، اما ازنظر فنی دو دامنه منحصربه‌فرد مجزا محسوب میشوند.

البته اگر در نوار آدرس مرورگر خود آدرس www.raysan.ir را تایپ کنید به‌طور خودکار سایت raysan.ir را برای شما باز می‌کند. در نظر داشته باشید اگر دامنه منتخب خود را مشخص نکنید، گوگل می‌تواند نسخه‌های www دار و بدون www دامنه شما را به‌عنوان دو وب‌سایت مجزا در نظر بگیرد و درنتیجه، همه آمار و ارقام بین این دو تقسیم خواهد شد. مجوز‌های و دسترسی‌های کاربران در گوگل وبمستر تولز

دو نوع کاربر را می‌توانید برای کنسول جستجو تعریف کنید:

1. Owner:

این نوع از کاربر، مدیر یا ادمین است و اختیار تام دارد. به‌عنوان‌مثال می‌تواند کاربران را حذف یا اضافه کند، تنظیمات را تغییر بدهد، همه اطلاعات را مشاهده کند، و به همه ابزار‌ها دسترسی داشته باشد. Verified Owner یا مالک احراز هویت شده، کسی است که فرآیند احراز مالکیت را به انجام رسانده، اما Delegated Owner یا مالک منتخب، کسی است که توسط یک مالک احراز هویت شده به سیستم اضافه‌شده است.

2.User:

این نوع از کاربر می‌تواند اطلاعات را مشاهده کند و مجوز انجام چند فعالیت را هم دارد، اما نمی‌تواند کاربر جدیدی را به سیستم اضافه کند. Full User‌ها به بیشتر اطلاعات و تعدادی از فعالیت‌های کنسول جستجو دسترسی دارند، اما Restricted User‌ها یا کاربران محدود فقط می‌توانند به اطلاعات وبمستر تولز دسترسی داشته باشند.
برای حذف و اضافه کردن کاربران به قسمت Settings مراجعه و روی عنوان Users and permissions کلیک کنید:

آیا سایت مپ یا نقشه سایت ضروری است؟

وجود سایت مپ در وبمستر تولز برای حضور سایت شما در میان نتایج جستجوی گوگل ضروری نیست. درواقع، بر طبق گفته‌های گوگل، اگر وب‌سایت شما به‌درستی سازمان دهی شده باشد ( به این معنی که برگه‌ها به‌طور منطقی به هم پیوند داشته باشند )، crawler‌ها یا همان ربات‌های خزنده یا بررسی‌کننده به‌طور طبیعی بیشتر صفحات را پیدا خواهند کرد. اما در صورتی که سایت خود را تازه راه‌اندازی کرده‌اید به دلیل اینکه لینک ها‌ی داخلی خوبی ایجاد نشده بهتر است از از سایت مپ برای درک بهتر ربات‌ها استفاده کنید.
پس از تهیه سایت‌مپ، آن را از طریق منوی Sitemaps در گوگل وبمستر تولز ثبت می‌کنید: گزارش‌های سایت‌مپ دروب مستر تولز یا  کنسول جستجوی گوگل
بعد از اینکه  سایت مپ را اضافه کردید، گزارش‌های آماری آن در قسمت Coverage نمایش داده می‌شود. برای مشاهده این آمار، انتخاب Sitemaps از منوی جانبی کنسول جستجوی گوگل و سپس کلیک بر روی آیکن آمار در منتهاالیه سمت راست ردیف سایت‌مپ موردنظر است و راه دیگر روی فلش کوچک بالای مستطیل Error کلیک کنید و از قسمت Filter to sitemaps سایت‌مپ مورد نظرتان را انتخاب کنید.

عبارات آماری در کنسول جستجوی گوگل

کلیک در کنسول جستجوی گوگل چیست؟

هنگامی‌که کاربر یک لینک را انتخاب می‌کند و به واسطه کلیک بر روی آن از صفحه نتایج جستجو خارج می‌شود، این یک «کلیک» به حساب می‌آید. چنانچه کاربر روی یک لینک کلیک کند، سپس به کمک دکمه back مرورگر به نتایج جستجو برگردد و دوباره روی همان لینک کلیک کند، فقط همان کلیک قبلی محاسبه می‌شود. اما اگر روی یک لینک دیگر از وب‌سایت شما کلیک کند، دو کلیک حساب خواهد شد. ضمناً کلیک‌های لینک‌های تبلیغاتی موجود در صفحات نتایج جستجو در این سیستم محاسبه نمی‌شود.

Impression چیست؟

در مواقعی که کلمه یا عبارتی را جستجو می‌کنند  و آدرس لینک سایت شما در نتایج جستجو ظاهر می‌شود، یک impression به حساب می‌آید. برای اینکه تعداد این مورد اضافه شود  مهم نیست که  کاربر حتماً به پایین صفحه نتایج جستجو برود و نتیجه ثبت شده از سایت شما را ببیند.

Query در وبمستر تولز یا کنسول گوگل به چه معناست؟

کوئری، کلمه یا عبارتی است که توسط کاربران سرچ شده و به واسطه آن impression برای سایت شما در نتایج جستجوی گوگل ایجاد شده است. اطلاعات کوئری‌ها در وب مستر توبز قابل نمایش نیست فقط در کنسول جستجو در دسترس است و نه Google Analytics.

CTR در وبمستر تولز به چه معناست؟

CTR (click-through rate) یا نرخ کلیک برابر است با تعداد کلیک‌ها تقسیم بر تعداد impression‌ها ضرب‌در ۱۰۰.

Average position در وبمستر تولز چیست؟

Average position در گوگل وبمستر تولز نشان‌دهنده میانگین رتبه صفحه یا صفحات سایت شما برای یک یا چند کوئری است.

فیلتر کردن آمار در کنسول جستجوی گوگل

کنسول جستجوی جدید گوگل امکان مشاهده آمار موجود را به تفکیک و بر اساس وارد را مختلف فراهم می‌کند.

1. فیلتر بر اساس نوع جستجو یا Search type

در اینجا امکان انتخاب از میان سه نوع جستجو وجود دارد: وب، تصاویر و ویدیو. مثلاً برای سایت‌هایی که محتوای ویدیویی هم دارند، هم آمار وب و هم آمار ویدیویی اهمیت خاصی خواهد داشت.

2. فیلتر بازه زمانی (Data range)

کنسول جستجو امکان مشاهده آمار بر مبنای بازه زمانی را نیز فراهم می‌کند:
در اینجا نیز با استفاده از زبانه Compare می‌توانید دو بازه زمانی مختلف را باهم مقایسه کنید.

3. فیلتر بر اساس نحوه نمایش جستجو، کشور، کوئری، برگه، دستگاه مورد استفاده

با کلیک بر روی دکمه New در کنار Date filter می‌توانید تا پنج فیلتر دیگر را هم اضافه کنید: نحوه نمایش جستجو، کشور، کوئری، برگه، دستگاه مورد استفاده این فیلتر‌ها را می‌توان به‌صورت لایه‌ای و به‌عبارت‌دیگر، هم‌زمان اعمال کرد. به‌عنوان نمونه، اگر به دنبال آن دسته از کوئری‌های مرتبط با سئو باشیم که در جستجوی موبایل ظاهر شده‌اند، یک فیلتر برای کوئری‌های «SEO» روی دستگاه‌های موبایل ایجاد می‌کنیم.

Index Coverage

وضعیت هر برگه از وب‌سایت شما در کنسول جستجوی گوگل در یکی از این حالات است:
  1. Error: مشکلی در برگه است و لذا امکان ایندکس شدن آن (ثبت و مشاهده برگه در نتایج جستجو) وجود ندارد.
  2. Warning: برگه موردنظر ایندکس شده، اما مشکل دارد.
  3. Excluded: بنا به دلایلی (معمولاً توسط خودتان) از ایندکس شدن مستثنا شده است.
  4. Valid: مشکلی ندارد و ایندکس شده است.

چگونه از گوگل وبمستر تولز  یا کنسول جستجو استفاده کنیم؟

مهم‌ترین کاربرد‌های گوگل وبمستر تولز عبارت است از:
  1. تشخیص افزایش و کاهش رتبه
  2. نظارت بر average position در طول زمان
  3. شناسایی صفحاتی از وب‌سایت که بالاترین و پایین‌ترین رتبه را دارند
  4. نظارت بر impression‌ها در طول زمان
  5. مقایسه عملکرد سایت در کشور‌های مختلف
  6. مقایسه عملکرد سایت در جستجو‌های دسکتاپی، موبایلی و تبلت
  7. مشاهده میانگین نرخ کلیک خوردن
  8. نظارت بر مجموع تعداد صفحات ایندکس شده و خطا‌های ایندکس
  9. شناسایی آدرس‌های دارای بیشترین بک لینک
  10. شناسایی و رفع مشکلات مرتبط با AMP
  11. اطلاع از مجموع تعداد بک‌لینک‌های وب‌سایت و وب‌سایت‌هایی که بیش از همه به شما لینک داده‌اند
  12. شناسایی صفحاتی که بیشترین ترافیک را جذب می‌کنند
  13. مشاهده آمار کوئری‌ها و شناسایی کوئری‌هایی که کلیک خوری آن‌ها از بقیه بیشتر است
  14. شناسایی کوئری‌هایی که بیشترین ترافیک را جذب کرده‌اند
  15. اطلاع از تعداد صفحاتی که ایندکس شده‌اند
  16. اطلاع از اینکه کدام صفحات ایندکس نشده‌اند و دلیل آن
  17. شناسایی مشکلات مرتبط با نمایش سایت در موبایل (mobile usability)
  18. شناسایی متداول‌ترین متن لینک (anchor text) بک لینک‌ها
  19. اطلاع از تعداد لینک‌های داخلی وب‌سایت و شناسایی صفحات حاوی بیشترین لینک داخلی
  20. مشاهده نحوه نمایش آدرس‌های مختلف سایت توسط گوگل
  21. امکان بررسی نحوه نمایش صفحات از دید ربات‌ها و اصلاح آن‌ها (Fetch as Google)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *