چه مدیر یک سایت بزرگ باشید، چه در حوزه طراحی سایت اصفهان یا شهر‌های دیگر  فعالیت کنید، پی بردن به زمان تغییر مجدد قالب سایت از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع شما باید شاخص‌هایی برای تعیین زمان دقیق ریدیزاین کردن سایت داشته باشید. وبسایت شما تنها مکانی برای ارائه خدمات و محصولات نیست، چرا که تصویری از برند شما در طول شبانه روز میباشد. فراموش نکنید کاربران ۲۴ ساعته در حال ورود به سایت و تعامل با برندتان هستند. به همین دلیل باید به طور مداوم سایت‌تان را بررسی کنید تا به بهترین نحو موقعیت برندتان را نمایش دهد. یک سایت شامل دو قسمت فرانت و بک‌اند است، بنابراین در زمان بازطراحی باید هر دو بخش را مدنظر قرار داد. اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده میکنید، ریدیزاین کردن آن بسیار ساده‌تر است. این کار به وسیله تغییر قالب انجام میشود. اما چه زمانی باید برای بازطراحی سایت اقدام کرد. برای پاسخ به این سؤال ما یک چک لیست جامع از زمان دقیق بازطراحی سایت (یا تغییر قالب سایت) آماده کرده‌ایم.

چک لیست جامع زمان تغییر مجدد قالب سایت

این چک لیست به شما نشان میدهد که آیا وقت آن رسیده که سایت خود را دوباره طراحی کنید یا نه. اگر سایت شما با مشکلات زیر دست و پنجه نرم میکند، یعنی زمان بازطراحی سایت فرارسیده است. بنابراین باید خود را آماده کنید:

 

عدم فعالیت سایت در راستای اهداف تجاری
ابتدا باید به این سؤال پاسخ دهید که چه نیازی به وبسایت دارید؟ هدف هر سایتی متفاوت است، برخی به دنبال فروش محصول هستند، برخی دیگر به فکر ارائه بیشتر خدمات. قبل از زیبایی‌شناسی و هر موضوع دیگری باید اهداف خود را مشخص کرده و آن‌ها را اولویت‌بندی کنید. طراحی سایت با هدف افزایش فروش کالا با طراحی سایت به منظور افزایش تعامل مخاطب تفاوت‌های زیادی دارد.
چنانچه سایت شما با اهداف تجاری‌تان تطابق نداشته باشد، راندمان مناسبی کسب نخواهید کرد. اگر سایت شما در گوگل یا سئو سایت رتبه خوبی ندارد یا محتوا‌ها ارزش‌های برندتان را منتقل نمیکنند، باید به فکر ریدیزاین باشید.

عدم فعالیت در راستای اهداف تجاری

 

نرخ پرش بالا و نرخ تبدیل پایین

نرخ پرش بالا و نرخ تبدیل پایین به خوبی نشان میدهند که زمان تغییر مجدد قالب سایت فرا رسیده است. ابزار‌های تحلیلی زیادی برای اندازه‌گیری این پارامتر‌ها وجود دارد. سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس در این زمینه به شما کمک میکنند. نرخ پرش به معنی ورود کاربر به سایت و خروج از آن بدون هیچ بازدید دیگری میباشد. نرخ پرش نشان میدهد کاربر تا چه میزان با محصولات و خدمات شما ارتباط برقرار کرده است. پایین بودن این پارامتر ضعف بزرگی برای کسب‌وکار شما محسوب میشود.

نرخ تبدیل به معنای تعاملی است که کاربر در سایت شما انجام داده است. اقدامی که از او خواسته شده تا انجام دهد. به عنوان مثال نرخ تبدیل میتواند برای یک دکمه عضویت در خبرنامه تعریف شود. اگر نرخ تبدیل بالایی داشته باشید، مشکلی نیست، اما در غیر این صورت باید به فکر بازطراحی سایت خود باشید.

نقشه حرارتی یا همان Heatmap یک راه مفید و کاربردی برای محاسبه تعامل در سایت است. این نقشه میزان حضور کاربران در سایت را نمایش میدهد. نقشه حرارتی به خوبی نشان میدهد در کدام بخش سایت نرخ تبدیل کاهش پیدا کرده است. نقشه حرارتی برای فراخوان به اقدام (CTA)، تصاویر و محتوا‌ها بسیار ارزشمند میباشد. اگر میخواهید نتایج مفیدی کسب کنید، این نقشه را حتماً بررسی کنید.

 

نرخ پرش بالا وب سایت

 

سرعت پایین سایت

سرعت پایین یکی دیگر از فاکتور‌های تعیین زمان ریدیزاین سایت محسوب میشود. احتمالاً شما هم با من موافق باشید که هیچ چیز به اندازه سرعت لود پایین برای کاربر آزار دهنده نیست. حتی اگر سایت شما از یک رابط کاربری عالی و گرافیک جذاب بهره‌مند باشد، سرعت پایین دلیلی بر خروج کاربر خواهد بود. شاید استراتژی مناسبی برای کسب‌وکار اینترنتی خود داشته باشید، اما سرعت پایین مانع موفقیت شما شود.

سرعت لود ضعیف بر روی سئوی سایت شما نیز تأثیر بدی دارد و امتیاز شما را نزد گوگل کاهش میدهد. بهینه‌سازی سایت یا سئو به منظور افزایش ترافیک سایت انجام میشود، در نتیجه سئوی ضعیف میتواند ترافیک ورودی به سایت را کاهش دهد. در این شرایط دیگر فرصت خودنمایی پیدا نمیکنید تا کاربران را با روش‌های مختلف مجذوب خود کرده باشید. بهینه‌سازی سرعت سایت یک اصل بسیار مهم است که باعث افزایش ترافیک ارگانیک سایت شده و شما را در میان رقبا سرپا نگه میدارد.

از جمله اقدامات مفید جهت افزایش سرعت سایت تغییر در سایز تصاویر بزرگ میباشد. کاهش اندازه تصاویر تأثیر بسزایی در سرعت بارگذاری کلی سایت دارد. به عبارتی ساده‌تر یک تصویر بزرگ مدت زمان زیادی میطلبد تا برای کاربر نمایش داده شود، اتفاقی که زمینه ساز ایجاد نارضایتی کاربران خواهد شد. کافی است حجم عکس‌ها را کاهش دهید تا از افزایش سرعت سایت لذت ببرید.

اگر فکر میکنید زمان تغییر مجدد قالب سایت به دلیل کندی آن رسیده است، تکنیک‌های دیگری نیز وجود دارد که به شما در کنار بازطراحی کمک خواهد کرد. یکی از این تکنیک‌ها کاهش تعداد فایل CSS و جاوااسکریپت است. زمانی که کاربر بخواهد یک فایل اضافی دریافت نماید، باید زمان زیادی برای بارگذاری کل محتوا صرف کند. در این شرایط کاهش تعداد فایل‌های CSS یا جاوااسکریپت میتواند بسیار مؤثر و مفید باشد. این مورد را حتماً در ریدیزاین رعایت کنید، مخصوصاً اگر سایت شما کند است.

ریسپانسیو نبودن سایت
ریسپانسیو نبودن سایت یکی دیگر از نشانه‌های زمان بازطراحی سایت است. طبق پژوهش‌ها بیش از ۵۴ درصد جستجو‌های اینترنتی از طریق گوشی‌های تلفن هوشمند انجام میشود. این موضوع ضرورت طراحی سایت مناسب برای گوشی را به خوبی نشان میدهد. اهمیت طراحی سایت در نسخه گوشی با طراحی سایت در نسخه دسکتاپ برابری میکند. طراحی واکنشگرا یا ریسپانسیو منجر به نمایش صحیح محتویات و المان‌های مختلف اسیت در دستگاه‌های مختلف میشود. یک طراحی ریسپانسیو سایت شما را برای هر دستگاهی بهینه‌سازی کرده و شما را از طراحی جداگانه سایت برای هر دستگاه بی‌نیاز میکند. در چنین روشی تنها باید یکبار سایت را آپدیت نمایید، این آپدیت در تمام دستگاه‌ها انجام میشود. ریسپانسیو نبودن سایت یک امتیاز منفی در سئو بوده که میتواند رتبه سایت شما را کاهش دهد.

 

سایت ریسپانسیو

آیا سایت من ریسپانسیو است؟

• متن یا عکس در گوشی خیلی ریز است: اگر متن سایت شما در گوشی‌های هوشمند کوچکتر از دسکتاپ میباشد، یا حتی اگر حروف فاصله زیادی از هم دارند، سایت شما ریسپانسیو نیست. برای حل مشکل ابزار‌های زیادی پیش روی شما وجود دارد که بهتر است از یک متخصص در این زمینه مشورت بگیرید.
• متن یا عکس در گوشی خیلی بزرگ است: در صورتی که تصاویر به هم ریخته به نظر برسند و متون با اندازه‌های غیرمعمول مشاهده شوند، سایت شما ریسپانسیو نیست. در این صورت کاربر آزرده شده و صفحه را میبندد.

چنانچه در تمام موارد سایت‌تان امتیاز مناسبی دریافت میکند، به جز ریسپانسیو، باید قید حضور در صفحه اول نتایج را بزنید، خصوصاً اگر در حوزه‌های پررقابت فعال باشید. در این صورت زمان ریدیزاین سایت را هرچه سریع‌تر تعیین کنید تا بتوانید برای آینده‌ امیدوار باشید.

 

طراحی سایت قدیمی
میخواهید بدانید زمان تغییر مجدد قالب سایت است یا نه؟ به تصاویر بصری نگاهی بیندازید. کاربران ارتباط تنگاتنگی میان ظاهر سایت و محصولات و خدمات شما لحاظ میکنند. باید قبول کرد یک سایت تنها شامل متن، لینک یا تصویر نیست، بلکه حاوی یک طرح کلی است. شما باید در زمان طراحی توجه ویژه‌ای روی طراحی المان‌ها، آیتم‌ها، اسلاید‌ها و سایر بخش‌ها داشته باشید. چنانچه صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید، یک نمای کهنا با محتوای قدیمی و تصاویر رنگ و رو رفته اصلاً مفید نخواهد بود. برند شما باید جذاب‌ترین و بهترین شیوه ظاهری را به کاربران نمایش دهد.
برای کسب نتایج بهتر رقبای خود را بررسی نمایید. این که از کدام تکنولوژی استفاده میکنند یا چه طرحی را به کار گرفته‌اند، میتواند به شما چشم انداز مناسبی بدهد. آنالیز رقبا در کنار خلاقیت شخصی میتواند بهترین سایت را ایجاد کند. فراموش نکنید کاربر همیشه به دنبال سایتی با گرافیک بالا است.

 

ناوبری پیچیده
وبسایت شما باید راهنمایی برای کاربران باشد نه مکانی که هیچ نقشه‌ای ندارد. اگر این طور نباشد زمان بازطراحی سایت است. اما چگونه میتوان فهمید سایت ناوبری سختی دارد؟

  • کاربر با ورود به سایت شما سردرگم میشود و نمیداند کجا باید برود؟
    چنانچه با تحلیل ابزار‌های سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس پی بردید که کاربران در زمان بارگذاری سایت را ترک مینمایند، به احتمال فراوان نقشه راهنمای خوبی برای سایت‌تان در نظر نگرفته‌اید. خودتان را در یک فروشگاه بزرگ در نظر بگیرید که هیچ تابلوی راهنمایی ندارد. شما احتمالاً در این فروشگاه سردرگم خواهید بود. یک سایت فروشگاهی نیز دقیقاً مشابه فروشگاه فیزیکی باید راهنمای خوبی داشته باشد.
  • از فراخوان به اقدام (CTA) به خوبی استفاده نمیکنید
    اگر فراخوان به اقدامی روی سایت‌تان قرار دارد، اما هیچ کلیکی دریافت نمیکند، صد درصد یک جای کار شما اشتباه است. ارائه خدمات و فروش محصولات بدون توضیح به کاربر درباره نحوه استفاده از آن‌ها کاری بیهوده است. در زمان ریدیزاین سایت باید از چندین فراخوان مناسب جهت تشویق کاربر استفاده کنید.

منوهای کشویی زیادی دارید
ایجاد مسیر راهنما برای کاربر به منظور ساخت منو‌های کشویی فراوان نیست. منو‌های کشویی واقعاً مفید هستند، اما به شرط اینکه به اندازه مورد استفاده قرار بگیرند. بهتر است از منو‌های فرعی برای هر منوی کشویی استفاده کنید و البته به زیبایی آن‌ها نیز توجه نمایید. به طور کلی باید کار را برای کاربر تسهیل ببخشید. چنانچه یافتن اطلاعات سایت سخت و طاقت‌فرسا است و فراخوان به اقدام مناسبی نداشته باشید، احتمال کاربران زیادی را از دست خواهید داد. همچنین اگر کاربر نتواند مسیر مناسبی برای ارتباط با شرکت پیدا کند یا فعالیت شما را متوجه شود، باید به فکر بازطراحی باشید.

کاربر نباید برای دسترسی به اطلاعات تلاش زیادی انجام دهد
رابط کاربری و تجربه کاربری سایت باید برای تمام کاربران بهینه‌سازی شده باشد. دسترسی به اطلاعات باید آنقدر ساده باشد که هیچگونه سختی برای مخاطب ایجاد نکند. چنین کاری بدون مشورت با متخصصان غیرممکن است. دغدغه‌های ذهنی و در برخی از موارد دانش ناکافی میتواند گزینه‌های مختلفی را از چشم شما دور نگه دارد، گزینه‌هایی که برای تجربه کاربری مضر است.

مشکل در آپدیت محتوا
اگر از سیستم مدیریت محتوایی نظیر وردپرس استفاده نمیکنید یا تغییر در سایت‌تان سخت و پیچیده است، زمان تغییر مجدد قالب سایت میباشد. اگر به روز‌رسانی سایت شما راحت باشد، به سادگی میتوانید محتوا‌های جدید را به سایتتان اضافه کنید. این کار باعث بهبود رتبه شما در نتایج جستجو میشود و ترافیک سایت شما را افزایش میدهد. یکی دیگر از موضوعاتی که در سایت مطرح است، یکپارچگی است. ترکیب بازاریابی و تحلیل سایت امر بسیار مهمی است. چنانچه تمام موارد به صورت منسجم و یکپارچه ترکیب نشوند، تحلیل مشتریان با مشکل روبرو خواهد شد.

عوض کردن نام تجاری
اگر در حال تغییر نام برندتان هستید، به زمان تغییر مجدد قالب سایت نزدیک میشوید. بسیاری از شرکت‌ها به دلایل مختلف نام تجاری خود را تغییر میدهند. یک شرکت ممکن است به دلیل جذب مشتریان جدید همزمان با افزایش قیمت‌ها ملزم به تغییر نام خود باشد. در هر صورت برای تغییر نام برند ابتدا باید اهداف کسب و کار خود را بشناسید، سپس به دنبال ایجاد یک ساختار نو متناسب با برند جدیدتان بگردید. فراموش نکنید در زمان تغییر اسم تغییر قالب یا بازطراحی سایت بسیار مهم است. برند جدید شما اهداف متفاوتی خواهد داشت و باید با رویکردی متفاوت نسبت به قبل وارد دنیای وب شود.

تغییر نام برند در سایت

نکات کلیدی در زمان ریدیزاین سایت

به انتهای این مقاله رسیدیم. اکنون شما میدانید که زمان تغییر مجدد قالب سایت یا بازطراحی سایت فرا رسیده است یا نه. اگر تصمیم به تغییر ظاهر سایت گرفتید، حتماً پیش از هر کاری با یک متخصص مشورت کنید. لازم به ذکر است راه‌اندازی مناسب سایت، بسیار آسان‌تر از ریدیزاین کردن آن است. چرا که بهبود چیزی که وجود دارد، به مراتب سخت‌تر از چیزی است که باید از ابتدا ساخته شود. همچنین اگر در طراحی مجدد دقت نشود، احتمالاً طرح قبلی ناکارآمدتر خواهد شد.
پیش از هرکاری به سؤالات زیر جواب دهید:

  • آیا وبسایت من از یک راهنمای ساده و کاربردی برای کاربران بهره میبرد؟ آیا کاربر به تمام جزئیات مانند چگونگی به کارگیری خدمات و خرید محصولات دسترسی دارد؟
  • آیا سایت از منظر فنی کارایی مناسبی دارد؟
  • آیا این سایت شما را به اهداف کسب‌وکارتان نزدیک میکند؟

یکبار دیگر تکرار میکنم اگر دقیقاً نمیدانید زمان تغییر مجدد قالب سایت چه موقع است و چه کاری باید در این زمان انجام داد، بهتر است از یک تیم متخصص کمک بگیرید. رایسان با با تجربه چند ساله در زمینه دیجیتال مارکتینگ در اصفهان، طراحی سایت، پنل ارسال پیامک آماده مشاوره به شما عزیران میباشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *