در این مقاله قصد داریم بخش اول واژه نامه بازاردیابی دیجیتال را شرح دهیم. لازم به ذکر است به دلیل اینکه بازاریابی اینترنتی به عنوان بخش و زیر مجموعه‌ای از بازاریابی دیجیتال محسوب میگردد، تصمیم بر آن شد واژگان بازاریابی دیجیتال را شرح داده تا بتوانیم دایره گسترده‌تری از مفاهیم و عبارات را پوشش دهیم. علیرغم سادگی‌ای که در این کلمه و عبارت موجود است، دارای بخش‌های بسیار مختلفی میباشد و گستردگی بسیار بالایی دارد و پیچیدگی زیادی هم دارد. کلمات جمع‌آوری شده گزینه‌هایی هستند که از میان دنیایی از کلمات در حوزه بازاریابی دیجیتال، دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی یا آنلاین انتخاب شده‌اند و در بررسی‌ای که توسط تیم رایسان انجام شد این کلمات، کلماتی بودند که بیشتر در میان کاربران این حوزه مورد استفاده قرار میگرفتند. سعی بر آن شده تا حد امکان برای این کلمات یا عبارات، معادل فارسی آن‌ها ذکر شود و در تعریف آن‌ها سادگی تا حد ممکن رعایت گردد.

واژگان بازاریابی دیجیتال

Domain:

نام سایت، یا اسم سایت پیاده‌سازی شده را دامین یا نام دامنه گویند. شما برای آنکه بتوانید به یک سایت دسترسی داشته باشید باید از دامنه آن استفاده کنید.

Host:

فضای ذخیره‌سازی اطلاعات سایت است. تمام محتویات سایت شما اعم از متن، عکس، فیلم، صوت و… در این فضا قرار میگیرد. این فضا نقش میزبان اطلاعات و محتویات شما را بر عهده دارد و میتواند در قالب یک هاست (بخشی از فضای سرور)، سرور مجازی (بخشی از فضای سرور اختصاصی) و سرور اختصاصی و شبکه‌های ابری پیاده‌سازی شود.

 حتما بخوانید

بازاریابی اینترنتی چیست؟

Hashtag:

مفهومی است که بیشتر در اسفاده از شبکه‌های اجتماعی رایج است. اغلب زمانی که کابران میخواهند در باره موضوعی، پست یا مطلبی را انتشار دهند از این علامت در کنار آن کلمه کلیدی استفاده میکنند.

HTML:

زبانی است که برای برنامه‌نویسی و طراحی صفحات وب به کار برده میشود. در حقیقت فارغ از تکنولوژی‌هایی که سمت سرور برای کد‌نویسی و برنامه‌نویسی سایت‌ها به کار برده میشود، در کلاینت یا گیرنده باید به کد‌های HTML تبدیل گردد و به کاربر نمایش داده شود.

PHP:

زبانی است که برای برنامه‌نویسی سایت و در سمت سرور به کار برده میشود و برای تولید سایت‌های پویا و تعاملی استفاده میشود.

برنامه نویسی سایت

HyperLink:

کلمه، عبارت  یا متنی است که میتوانیم با لینک کردن آن به صفحات دیگر سایت، از آن برای ارتباطات داخل سایت استفاده کنیم.

Keyword:

کلمه، یا عبارت‌هایی هستند که برای تولید محتوا برای سایت اهمیت زیادی دارند و یکی از ملاک‌های موتور‌های جستجو برای دسته‌بندی مطالب در وب میباشد.

SEO:

به تمام فرآیند‌ها و عملیاتی گفته میشود که برای بهینه‌سازی سایت در موتور‌های جستجو به کار برده میشود. این فرآیند میتواند به دو حالت کلی بهینه‌سازی داخلی یا درون سایت  و بهینه‌سازی خارجی یا برون سایت تقسیم شوند.

User Interface (UI):

رابط کاربری تهیه شده برای کاربران یک سایت و یا نرم‌افزار است که با استفاده از آن میتوانند با سایت یا نرم‌افزار مربوطه در ارتباط باشند.

طراحی رابط کاربری

User Experience (UX):

فرآیند تولید و طراحی تجربه کاربری، برای کاربران سایت یا نرم‌افزار میباشد که بایستی به گونه‌ای این فرآیند طراحی گردد تا برای کاربر سایت با نرم‌افزار تجربه خوبی در رابطه با سایت یا نرم‌افزار شما ایجاد گردد.

Alexa:

وب سایتی که خدمات مختلفی را برای تحلیل سایت‌ها ارائه میدهد که یکی از معروفترین خدمات آن‌ها بحث رتبه‌بندی سایت‌ها بر اساس میزان بازدید کاربران آن هاست.

زبانی است که به شما کمک میکند نحوه چیدمان و ظاهر عناصر HTML را مشخص کنید.

Forum:

یک forum معادل با یک سایت همگانی است که افراد میتوانند در آن‌ها به مباحث مختلفی بپردازند و سؤالات خود را مطرح کنند و بقیه افراد نیز به آن‌ها پاسخ دهند.

Front End Developer:

به برنامه‌نویس یا توسعه دهنده‌ای میگویند که مسئول طراحی رابط کاربری میباشد. رابط کاربری همان عناصر و صفحاتی است که کاربران سایت با آن‌ها کار میکنند.

InfoGraphic:

محتوایی است که جدیدا برای نمایش دادن و انتقال مفاهیم پیچیده و سخت مخصوصاً در بازاریابی دیجیتال به کار میرود. به گونه‌ای پیاده‌سازی میشود که افراد عام نیز بتوانند به راحتی درک خوبی از آن‌ها داشته باشند.

 حتما بخوانید

تعریف شبکه های اجتماعی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *