شبکه‌های اجتماعی رسانه‌ای هستند که ساختار‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جوامع را تحت تأثیر قرار میدهد. در سال‌های اخیر تأثیر شبکه‌های اجتماعی از فضای مجازی بسیار بالاتر رفته است. شبکه‌های اجتماعی از سویی باعث بالارفتن تعامل و ارتباط بین شهروندان و برخی از فرآیند‌ها شده است و از سویی دیگر باعث ایجاد برخی اسیب‌های اجتماعی گردیده است. در این مقاله به طور کلی اهداف و تاریخچه شبکه‌های اجتماعیی را مورد بررسی قرار میدهیم.

تاریخچه شبکه های اجتماعی

تاریخچه شبکه‌های اجتماعی:

در مقاله تعریف شبکه‌های اجتماعی به طور کلی در مورد مفهوم شبکه‌های اجتماعی صحبت شد. شبکه‌های اجتماعی پلتفرم‌هایی هستند که در آن کاربران به واسطه اشتراک‌گذاری اطلاعات، محصولات و… با هم ارتباط برقرار میکنند. شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر جایگاه قابل توجهی پیداکرده‌اند.
مفهوم شبکه‌های اجتماعی برا اولین بار در سال ۱۹۶۰ در دانشگاه ایالات متحده آمریکا مطرح شد و اولین شبکه‌های اجتماعی در سال ۱۹۹۷ با نام six degres راه‌اندازی شد. این شبکه‌ها به کاربران اجازه ورود اطلاعات، ساخت پروفایل کاربری و وارد کردن لیستی از دوستان را میدهد. این شبکه اجتماعی شبکه موفقی نبود و پس از ۳ سال بسته شد و پس از آن شبکه‌های لایو ژورنال و رایز ایجاد شد.

 حتما بخوانید

تعریف شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۰۱ با موج جدیدی روبه رو شد و در سال ۲۰۰۲ شبکه‌های لینکدین، اولت و فرنداستر ایجاد گشت. اما در ان زمان شبکه‌های اجتماعی به عنوان حاشیه به حساب میآمدند و وب سایت‌ها حرف اول را میزدند. با پیشرفت تکنولوژی رفته رغته تغییرات اساسی اتفاق افتاد و وب سایت‌هایی ایجاد شدند که در اختیار مخاطب بودند و توسط مخاطب پر میشدند و مدیر فقط یکسری از قوانین برای آن‌ها وضع میکرد. شبکه‌های اجتماعی از این نوع وب سایت‌ها هستند. نمونه‌ای از این شبکه‌ها فیس بوک و یوتویوب میباشند که رفته رفته به غول‌هایی تبدیل شدند.
اهداف شبکه‌های اجتماعی به دو صورت آشکار و نهان بیان میشود که در این مقاله له بررسی هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.

تعریف شبکه های اجتماعی

اهداف آشکار:

سازماندهی انواع گروه‌ها:

در دنیای واقعی گروه‌ها بر اساس یکسری مشترکات مانند عقاید سیاسی، اجتماعی، ورزشی و فرهنگی در کنار یکدیگر قرار میگیرند. شبکه‌های اجتماعی مجازی نیز باهمین محوریت ایجاد میگردند و اعضای یک گروه به دنبال به دست اوردن یک هدف مشترک هستند.

انتشار سریع و آزادانه اخبار:

اخبار شبکه‌های اجتماعی سریع و بدون سانسور در اخبار مخاطب قرار میگیرد. که این هم میتواند یک مزیت به حساب بیاید و هم یک عیب. مزیت این میباشد که به مخاطب خود فرصت میدهد که بتواند ازادانه به دور از تبعیت کورکورانه تصمیم‌گیری نماید و عیب آن این میباشد که امکان انتشار اخبار غلط هم وجود دارد.

توسعه مشارکت اجتماعی:

شبکه‌های اجتماعی باعث افزایش مشارکت انسان‌ها با هم شده است. هرکسی که در هر شبکه اجتماعی عضو میشود به صورت مستقیم. یا غیر مستقیم در فعالیت‌های گروه مربوطه مشارکت دارد. تأثیر این شبکه‌ها در مشارکت اجتماعی به حدی بوده است که برخی از شبکه ‌های اجتماعی با هدف مشترک ایجاد شده‌اند.

به اشتراک‌گذاری علاقه‌مندی‌ها:

به اشتراک گذاشتن علاقه‌مندی‌ها در شبکه‌های اجتماعی اهمیت بسیار بالایی دارد. کاربران در شبکه‌های اجتماعی اطلاعات، عکس، نرم‌افزار‌ها و… را به اشتراک میگذارند. این اشتراک‌گذاری باعث دسترسی بهتر کاربر به اطلاعات میشود.

اشتراک گذاری علاقه مندی ها

اهداف نهان:

کسب در آمد:

امروزه شبکه‌های احتماعی بعد از گوگل و یاهو تبدیل به پرأفتخارترین خدامت اینترنتی شده‌اند. از آن جایی که اعضای یک گروه در گروه خود براساس یک هدف و سیستم در کنار هم قرار گرفته اندد مدیران گروه‌ها به شرکت‌های تبلیغاتی اجازه میدهند تبلیغ خود در آن شبکه گذاشته شود و در مقابل تبلیغ از آن‌ها هزینه‌ای را دریافت نمایند.

شبکه‌های اجتماعی جایگزین سازمان ملل:

در آینده شبکه‌های اجتماعی به رابطی میان دولت و ملت تبدیل میشود و تمامی فعالیت‌های بین‌المللی از طریق ان‌ها پیگیری میشود.

 حتما بخوانید

آموزش استفاده از هشتگ اینستاگرام به صورت کامل و جامع

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *