سیستم عامل ios

در سال 2007 شرکت اپل سیستم عامل آیفن را معرفی کرد. سیستم عامل آیفون در ابتدا برای iophneوipad touch مورد استفاده قرار میگرفت و پس از مدتی برای apple tv و ipadنیز مورد استفاده قرار گرفت. شرکت اپل برای در‌امان بودن سیستم عامل خود از خطر‌ها اجازه استفاده از این سیستم عامل را به محصولات شرکت‌های دیگر نمیدهد. این سیستم عامل در ابتدا با نام iphone run osx شناخته میشد. که بعد‌ها با توسعه و ارائه کیت sdk به iphone os تغییر نام داد و سرانجام در سال 2010 شرکت اپل مجوزعلامت تجاری ios که در اختیار شرکت cisco بود را گرفت و سیستم عامل خود را با نام ios معرفی کرد.

مزایا و معایب سیستم عامل ios:

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های سیستم عامل ios هماهنگی بین سخت‌افزار و نرم‌افزار است. زیرا این سیستم عامل فقط برای سخت‌افزار‌های شرکت اپل ساخته شده و گوشی‌ها با سیستم عامل‌های دیگر قادر به استفاده از آن‌ها نیستند.

پیش از عرضه ios تلفن‌های هوشمند صفحه نمایش لمسی نداشتند، آیفون با تعویض ویژگی‌های آن زمان با صفحه نمایش خازنی مدل تعاملی با صفحه لمسی را به مدل پیش فرض تبدیل نمود و همین مسأله باعث پیشرفت خارق العاده سیستم عامل ios شد.

یکی دیگر از مزیت‌های آیفون بهتر عمل کردن نقشه گوگل در آیفون نسبت به سایر پلتفرم‌ها میباشد.

مزیت‌های سیستم عامل ios رفته رفته با پیشرفت این سیستم عامل و ارائه نسخه‌های بالاتر افزایش یا فت و بر تعداد آن‌ها افزوده شد.

 

 حتما بخوانید

معرفی و بررسی سیستم عامل اندروید

 

انحصاری بودن سیستم عامل ios باعث بالارفتن قیمت محصولات شرکت اپل میشود و همین امر باعث میشود که نسبت به سایر گوشی‌های هوشمند افراد کم‌تری توان خرید محصولات این شرکت را داشته باشند.

همچنین در گوشی‌های آیفون به دلیل اینکه دسترسی به منابع سیستم و فایل‌های سیستمی به راحتی امکان‌پذیر نیست رفع خطا‌ها به راحتی امکانپذیر نمیباشد.

سیستم عامل ios نسبت به سیستم عامل‌های دیگر از برنامه‌های رایگان کم‌تری برخوردار میباشد و جابه جایی اطلاعات بر روی این گوشی‌ها نسبت به سیستم عامل‌های دیگر است.

نکاتی که در بالا ذکر شد برخی از معایب سیستم عامل ios است.

ای او اس - سیستم عامل ios

سیستم عامل آیفون

ویژگی‌های سیستم عامل ios:

ویژگی‌های منحصر به فردسیستم عامل ios باعث محبوبیت این سیستم عامل در بین کاربران شده است. سیستم عامل ios به طور کلی به چهار قسمت مجزا تقسیم میشود که عبارتند از:

لایه اصلی، لایه خدمات، لایه‌رسانی و لایه لمسی:

همچنین این سیستم عامل شامل قسمت‌های صفحه اصلی، پوشه‌ها، مرکز هشدا و مرکز بازی است که در زیر به طور جداگانه به بررسی هر یک از آن‌ها میپردازیم.

ای او اس

صفحه اصلی:

در صفحه اصلی تمام برنامه‌های نصب شده بر روی دستگاه نشان داده میشود و در پایین صفحه اصلی dok وجود دارد که کاربر بدون خروج از یک برنامه میتواند به برنامه دیگر برود.

پوشه:

ساخت پوشه با ios۴ معرفی شد. برای ساختن پوشه کافی است که آیکون‌ها را در حالت jiggle mode قرار دهید و آیکونی را بر سر آیکون دیگری بکشانید.

مرکز هشدار:

این مرکز در ios5 معرفی شد و وظیفه آن نمایش اطلاعیه‌هایی است که از‌ایمیل، پیامک و… ارسال میشود.

مرکز بازی:

game center در صفحه اصلی دستگاه است و به کاربران این امکان را میدهد تا به کمک match making بازی‌های تحت اینترنت را چند نفره بازی نمایند.

در این مقاله ما به معرفی سیستم عامل ios و برخی از ویژگی‌های آن پرداختیم در مقاله‌های آتی در به معرفی نسخه‌های مختلف این سیستم عامل خواهیم پرداخت.

 حتما بخوانید

معرفی و بررسی سیستم عامل اندرویرد (۲)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *