موفقیت یک وب سایت هدف اصلی شکل‌گیری هر وب سایتی است. همه ما پس از بازدید از یک وب سایت، به صورت طبیعی در خصوص خوب یا بد بودن آن وبسایت به نظری خواهیم رسید. بعضی از سایت‌ها برای ما بسیار خوش آیند هستند و باعث بازگشت چند باره ما به آن وبسایت در مرور‌های بعدیمان در اینترنت می‌شود ولی برخی دیگر از وب سایت


۱- هدف/ مهمترین عامل موفقیت سایت

هر وب سایتی باید به صورت دقیق هدف خود را مشخص نماید. مدیران وبسایت و بلاگر‌ها باید درک قوی از آنچه میخواهند به مخاطب خود القا کنند داشته باشند تا بتوانند برای رسیدن به آن هدف برنامه‌ریزی نمایند که چگونه سایت را مدیریت کنند، چه محتوایی آماده کنند، چه پیامی را به بازدید‌کننده ارسال نمایند و تمام آنچیزی که به عهده یک مدیر وب سایت است.
متأسفانه بسیاری از مدیران سایت‌ها با عجله و بدون تفکر در خصوص هدف ایجاد وبسایت خود کار را شروع می‌کنند و به صورت مقطعی در دسته‌های مختلفی شروع به فعالیت می‌کنند که با توجه به عدم ثبات و هدفگیری مناسب، توان وبسایت در جهت‌های مختلفی تقسیم می‌شود و این پراکندگی باعث عدم کسب موفقیت می‌گردد.
هدف باید نسبتاً خاص باشد، به طور مثال هدفی مانند اینکه “من می‌خواهم به بزرگترین کسب و کار اینترنتی در کشور برسم کسب درآمد از اینترنت داشته باشم” هدف مناسبی نیست و به صورت دقیق بیان‌کننده آن چیزی که شما می‌خواهید انجام دهیم نمی‌باشد. به جای این شما می‌توانید بگویید ” من می‌خواهم از طریق وب سایتم مرجع اصلی معرفی خدمات خود و ارائه خدمات پشتیبانی به مشتریا خود باشم”.
این هدف‌گذاری حتی باید قبل از طراحی سایت باشد، طراحی سایت شما نیز باید به گونه‌ای باشد که بتواند هدف شما را سریعتر محقق و به  مخاطب القا کند. اینکه جایگذاری عناوین، المان‌ها چگونه باشد، رنگ‌بندی سایت و نحوه نمایش چگونه تعریف شود کاملاً مرتبط با این هدف می‌باشد.
هرچه شما بتوانید سریعتر، روانتر و با بیان هنرمندانه این هدف را به مخاطب القا کنید، شانس بیشتری در کسب موفقیت و القای حس رضایت به بازدیدکننده خواهید داشت.

 


۲- وضوح راهی برای کسب موفقیت سایت

ممکن است وب سایت شما هدف مناسبی هم داشته باشد، اما آیا این هدف به روشنی برای بازدید‌کننده قابل فهم و درک است؟ در برخی از طراحی‌های وب سایت پیچیدگی‌ها و عوامل گرافیکی و افکت‌های تصویری باعث به حاشیه رفتن و سردرگمی بازدید‌کننده می‌شود به صورتی که بیشترین توان بازدیدکننده به درگیر شدن در خصوص چگونگی کارکرد وب سایت می‌شود و یا یک پیام که فاقد ارزش کافی برای بازدید‌کننده است بار‌ها در قسمت‌های مختلف سایت تکرار میشود.
همواره در طول طراحی وب سایت باید در نظر گرفت که به صورت واضح هدف سایت به بازدید‌کننده منتقل گردد. این وضوح با توجه به دسته‌بندی‌های محتلف سایت‌ها میتواند متفاوت باشد، برای یک وب سایت فروشگاهی، اطلاع‌رسانی دقیق در خصوص محصولات، نحوه ارسال، تمایزات فروشگاه و این موارد باید کاملاً روشن و واضح برای بازدید‌کننده روش گردد. برای یک سایت خبری تحلیلی نوع هدف‌گیری و دسته‌بندی اخبار یا مطالبی که در سایت قرار می‌گیرد باید روشن گردد تا به تصمیم مخاطب برای مشترک سایت شدن و استفاده مکرر از این سایت را تسهیل نماید. همچین وب سایت‌های خدمات دهنده هم با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهند باید توضیحات کامل و واضحی از فعالیت و روند کاری خود ارائه دهند.
در برخی موارد وضوح از طریق ساده کردن وب سایت محقق میگردد. ساده کردن وب سایت تمام ضوائد و شلوغی‌های سایت را حذف میکند و به صورت روش به سمت هدف خود میرود. یکی از دلایلی که امروزه طراحی مینیمالیسم رونق گرفته همین موضوع است.

موفقیت وب سایت

3- قابلیت استفاده نیاز اولیه کاربران سایت


هر وب سایتی که می‌خواهد موفق باشد لازم است که مردم بتوانند از آن استفاده نمایند. سبک طراحی و ظواهر سایت هرگز نباید جایگزین کارایی و قابلیت استفاده بودن وب سایت گردد. این قابلیت استفاده برحسب نوع وبسایت‌ها متفاوت است. به طور مثال، یک وب سایت تجارت الکترونیک باید به خوبی بتواند محصولات را نمایش دهد، قسمت جستجوی مناسبی داشته باشد، سبد خرید و روند فروش متناسب با خرید داشته باشد و یک وب سایت خبری باید دسته‌بندی مناسب، تگ‌بندی مطالب، تسهیل در امر خواندن مطالب با رنگ‌بندی و سایز‌بندی قلم‌ها و زمینه و … داشته باشد.
سایت‌هایی که مشکل در قابلیت استفاده خود دارند همواره در تلاشند تا بازدید‌کننده خود را با عوامل مختلفی در سایت نگه دارند اما چیزی که مشخص است، با توجه به سهولت تعویض سرویس دهنده‌ها در اینترنت برای بازدید‌کنندگان، آن‌ها با کمترین مشکلی در روند کاری خود اقدام به ترک سایتی می‌نمایند که قابلیت استفاده مناسبی نداشته باشد. 

4- دسترس پذیری عاملی برای کسب موفقیت سایت


اغلب دسترس‌پذیری و قابلیت استفاده با هم معنا میشود ولی میتوانیم آن‌ها را دو عامل مجزا نیز بدانیم. اینکه یک محتوا از چه طریقی، جستجو شود و به مخاطب ارائه شود و همچنین وب سایت با چه مرورگر‌ها، سیستم عامل‌ها و یا دستگاه‌هایی قابلیت کارکرد داشته باشد را دسترس‌پذیری مینامیم. ممکن است یک وب سایت به خاطر ساختار طراحی بازدید‌کنندگان را مجبور به استفاده از یک مرورگر خاص و یا سیستم عامل مشخصی نماید. این عوامل باعث از دست رفتن کاربر خواهد شد.
معمولاً وب سایت‌های مؤثر دارای سطح دسترس‌پذیری وسیعی میباشند و به مخاطب خود اجازه انتخاب میدهند.

5- تمرکز بر روی کاربر اولویت طراحی سایت


بازدید‌کننده یا کاربر هدف اصلی ما در یک سایت است پس باید هدف و تمرکز ما برای براورده کردن نیاز‌های کاربر باشد. در بسیاری از موارد، در پروسه‌های طراحی وب سایت اهداف اصلی صاحب سایت از نیاز‌های مورد نظر کاربران آن سایت پیشی میگیرد و بایکدیگر همخوانی ندارند. این یعنی ما برای طراحی یک وب سایت، قبل از اینکه فکر کنیم ما چه میخواهیم از وب سایتمان به دست بیاوریم، بدانیم کاربر چه چیزی را میخواهد از وب سایت ما به دست آورد، پس از اینکه این موارد را برای کاربر فرآهم کردیم، اهداف خود را نیز در آن بگنجانیم تا بیشترین بهره را از سایت برده و رضایت بازدید‌کننده را کسب کنیم. نیاز‌های کاربر همواره مقدم بر خواست‌های مدیر یا صاحب وب سایت است. 

6- جابجایی در محتوا یا ناوبری در سایت

امکان جابجایی در محتوا‌های سایت یا ناوبری در وب سایت یکی از عواملی است که هم مرتبط با قابلیت استفاده و هم مرتبط با دسترس‌پذیری میباشد ولی یکی از مهمتری عوامل برای ایجاد رضایت کاربر میباشد. حتماً ما میخواهیم که یک کاربر بیش از یک صفحه از سایت ما را بازدید کند، اینکه چگونه بتوانیم سایر محتوا‌های مورد نیاز کاربر را به او نشان دهیم کار طراحی ناوبری میباشد.

بسیاری از وب سایت‌ها از روش‌های معمول ناوبری در سایت خود استفاده میکنند که بیشتر کاربران نیز با آن آشنا هستند. روش‌هایی مثل منوی اصلی که به ارائه لینک‌های صفحات و مطالب پر کاربرد سایت میپردازد، نقشه سایت، امکان جستجو بر حسب تگ‌ها و دسته‌ها، صفحات راهنما و درباره ما و غیره نیز از جمله صفحاتی هستند که کاربران به دنبال یافتن آن‌ها برای رسیدن به نتیجه مورد نظر خود در سایت میباشند. همچنین لینک‌های مختلفی در هر صفحه قرار می‌گیرد که به کاربر کمک میکند تا محتوا‌های مرتبط با موضوع مورد علاقه خود را در سایت راحتتر پیدا کند. هر چه این موارد مرتبط‌تر و مورد نیاز بیشتر بازدید‌کنندگان باشد، در کسب موفقیت وب سایت تأثیر بیشتری خواهد گذاشت. در این بین سیستم‌های نیمه هوشمند تشخیص سلایق کاربران کارایی بسیازی دارد.

7- ظاهر سایت

آخرین عامل ذکر شده در این لیست ظاهر وب سایت است اما این آخر بودن به معنی کم اهمیت بودن نیست. ظاهر یک وب سایت از عوامل اصلی تعیین‌کننده در موفقیت یک سایت است. هر وب سایتی برنده جایزه بهترین طراحی نمی‌شود، اما سایت‌های موفق می‌توانند متناسب با نیاز‌های سایت، اهداف، دسترس‌پذیری و امکان کاربری آسان طراحی گردند و سپس به ظواهر و تناسبات آن با خواسته کاربر بپردازند. یکی از عوامل موفقیت سایت در ایجاد ظاهر کاربر پسند استفاده از روانشناسی در طراحی وب سایت است که قبل‌تر در خصوص آن صحب کردیم.
روند‌های طراحی وب سایت، بسیار سریع و متناسب با تکنولوژی‌های جدید در حال تغییر است و یک وب سایت زمانی می‌تواند به موفقیت دست یابد که درک داشته باشد در این رقابت همیشه باید به روز باشد. بسیاری از وب سایت‌های موفق روند باز طراحی خود را هر چند سال یکبار تکرار میکنند تا بتوانند بهترین خدمات را بر اساس تکنولوژی‌های روز به کاربر ارائه دهند. طراحی یک سایت باید تکمیل‌کننده محتوای یک سایت باشد، نه یک رغیب برای محتوای سایت! در نظر داشته باشید که همواره سبک طراحی وب سایت با پیام و هدف سایت نیز باید تناسب داشته باشد تا بتوان بهترین بازخورد را از کاربر دریافت کرد. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *