در این مطلب قصد داریم با ووکامرس به عنوان یکی از پرکاربردترین افزونه‌های وردپرس آشنا شویم. پس از آن به سراغ بررسی معیار‌های یک افزونه‌ی فروشگاه ساز مناسب میرویم و در نهایت راهکار‌هایی برای تهیه‌ی فروشگاه اینترنتی به کمک ووکامرس را معرفی خواهیم کرد؛ بنابراین اگر نمیدانید ووکامرس چیست، با ما همراه باشید.

معرفی ووکامرس

ووکامرس چیست؟

شاید شما هم  بار‌ها به فکر ساخت یک طراحی سایت فروشگاه اینترنتی برای ارائه‌ی محصولات خود افتاده باشید اما با تصور دست و پنجه نرم کردن با الگوریتم‌های پیچیده‌ی ریاضی، پشیمان شده باشید. ووکامرس یکی از افزونه‌های کاربردی وردپرس است که وب سایت شما را به سادگی به یک فروشگاه اینترنتی تبدیل میکند.

ووکامرس چیست

استفاده از ووکامرس نسبتاً ساده است اما این افزونه‌ی پرکاربرد امکانات بسیاری از جمله فروش هرگونه محصول فیزیکی و دانلودی، مدیریت موجودی و نحوه‌ی ارسال و عملیات پرداخت با امنیت کامل را در اختیار شما قرار میدهد. درباره‌ی اینکه ووکامرس چیست، صحبت کردیم، در ادامه قصد داریم معیار‌های این افزونه‌ی پرکاربرد را با هم بررسی کنیم.

معیار‌های افزونه ووکامرس چیست؟

فروشگاه ساز‌های اینترنتی معیار‌های بسیاری دارند و هر کدام از آن‌ها میتوانند متناسب با هدف شما بهترین نتایج را داشته باشد. ووکامرس نیز از این قاعده مستثنی نیست و به عنوان یک فروشگاه ساز اینترنتی میتواند نقاط ضعف یا قوتی داشته باشد.

پاسخ به اینکه کدام فروشگاه ساز نسبت به همتایانش برتری دارد، بسیار دشوار است و به هدف و چشم انداز شما برای فروشگاه اینترنتی‌تان بستگی دارد.
در ادامه به این پرسش که معیار‌های افزونه ووکامرس چیست، پاسخ خواهیم داد و شما را با نقاط ضعف و قوت این افزونه‌ی فروشگاه ساز آشنا میکنیم.

امکانات پایه

 حتما بخوانید

سایت مپ چیست؟

همانطور که اشاره کردیم ووکامرس یکی از افزونه‌های وردپرس است که اصولاً به منظور وبلاگ‌نویسی طراحی شده است. با این همه این افزونه‌ی فروشگاه ساز همه‌ی امکانات پایه برای ساخت و طراحی یک فروشگاه اینترنتی را دارد و کار با آن نسبتاً ساده است.

افزونه ووکامرس

خرید به کمک ووکامرس

اما از آنجایی که هدف اصلی وردپرس مدیریت یک فروشگاه اینترنتی نیست؛ بنابراین بدیهی است که افزونه‌ی ووکامرس فاصله‌ی بسیار زیادی با وب سایتی دارد که از ابتدا به همین هدف طراحی و برنامه‌نویسی شده است.

مدیریت محتوا

شما یک فروشگاه اینترنتی دارید و نمیتوانید به صورت رودررو با مشتری ارتباط برقرار کنید. محتوای مناسب در این مورد میتواند به کمک شما بیاید و مشتری را به خرید محصول ترغیب کن. اما مدیریت محتوا با ووکامرس چیست؟
هدف اصلی وردپرس وبلاگ‌نویسی است و همین امر میتواند مدیریت محتوا ساده‌تر را برای شما‌یه ارمغان بیاورد. توجه داشته باشید که منظور از مدیریت محتوا تنها تولید محتوای متنی نیست، بلکه توضیحات محصول، بررسی و نقد کاربران، عکس محصول، ویدیو‌های آموزشی، آفر‌های هیجان‌انگیز و… را شامل میشود. ووکامرس همه‌ی این امکانات تولید محتوا را در اختیار شما قرار میدهد.

در نهایت ذکر این نکته ضروری است که گاهی برای دسترسی به امکانات بیش‌تر نیاز به برنامه‌نویسی و شخصی‌سازی افزونه ووکامرس است.

استفاده آسان

اما مهم‌ترین مزیت ووکامرس چیست؟

اگر قصد ساخت طراحی سایت و یک فروشگاه اینترنتی را داشته باشید، افزونه‌های ساده‌تری نسبت به ووکامرس وجود دارد با این حال از آنجایی که میتوان وردپرس را در چند روز یاد گرفت، کاربران بسیاری ترجیح میدهند از این افزونه‌ی فروشگاه ساز استفاده کنند.

در نهایت ذکر این نکته ضروری است که هرچه سایت شما افزونه‌های بیش‌تری داشته باشد، استفاده از آن سخت‌تر میشود؛ بنابراین به یاد داشته باشید که گاهی شلوغ کردن بی‌مورد سایت با افزونه‌ها، کارکردن با آن را تقریباً غیر ممکن میسازد.

ووکامرس

افزونه

با اینکه ووکامرس یکی از افزونه‌های وردپرس است اما خود شامل افزونه‌های بسیاری است که به کمک آن‌ها میتوان امکانات ویژه‌ای به سایت اضافه کرد.

اما افزونه یا پلاگین ووکامرس چیست؟

اپلیکیشن‌هایی است که میتوان به کمک آن‌ها امکانات بیش‌تری را به سایت فروشگاهی اضافه کرد. جالب است بدانید در حال حاضر ووکامرس بیش از ۳۰۰ افزونه دارد که از جمله‌ی آن‌ها میتوان به افزونه گارانتی بازگشت، خرید محصول با کارت هدیه، مقایسه محصول و… اشاره کرد.

افزونه‌های ووکامرس را میتوان به دو دسته تقسیم کرد: ۱- افزونه‌های رایگان- ۲- افزونه‌های غیر رایگان
بیش‌تر افزونه‌های کاربردی ووکامرس در دسته‌ی رایگان قرار میگیرند، اما اگر به امکانات بیش‌تری نیاز داشته باشید، مجبورید برای استفاده از آن‌ها پول پرداخت کنید.

قالب

همانطور که میدانید در وردپرس قالب‌های بی‌شماری وجود دارد و بسیاری از این قالب‌ها را میتوان به همراه ووکامرس برای طراحی سایت فروشگاهی استفاده کرد.

به یاد داشته باشید که بسیاری از قالب‌های کاربردی وردپرس رایگان است اما در صورت نیاز میتوانید با پرداخت هزینه از قالب‌های ویژه‌ای استفاده کنید، همچنین در صورت نیاز میتوانید از برنامه‌نویسان بخواهید، قالب‌های اختصاصی را برای شما طراحی کنند.

سرعت

سرعت سایت فروشگاهی اهمیت بسیار زیادی دارد. هیچ مشتری دوست ندارد از سایتی خرید کند که سرعت بسیار پایینی دارد و بسیاری از فرآیند‌های خرید به خاطر همین سرعت پایین دچار مشکل میشوند.

در صورتی که افزونه‌ی فروشگاه ساز ووکامرس بر روی وردپرس نصب شود، سرعت به صورت اتوماتیک پایین میآید. این وضعیت با حجم بالای خرید، تشدید میشود. اما راه حل افزایش سرعت ووکامرس چیست؟ در ادامه به صورت مفصل در این باره توضیح خواهیم داد.

فروشگاه ساز ووکامرس

راه حل مشکل سرعت عملکرد ووکامرس چیست؟

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم ووکامرس افزونه‌های بسیاری دارد که با استفاده از آن‌ها میتوان عملکرد این افزونه را تا حد بسیار زیادی بهبود بخشید. اما از آنجایی که وردپرس هسته‌ای قدیمی دارد، نمیتوان خیلی روی کمک افزونه‌ها حساب کرد؛ بنابراین اگر به دنبال وب سایتی با سرعت بسیار بالا هستید، پیشنهاد میکنیم به جای ووکامرس از فروشگاه ساز‌های دیگر استفاده کنید.

بهینه‌سازی و سئو

دیده شدن خدمات ارائه شده توسط شما در عصر دیجیتال موضوع بسیار مهمی است که سئو آن را تا حد بسیار زیادی حل کرده است. شما به کمک سئو میتوانید کاربران بیش‌تری را به خود جذب کنید. کافی است کاربر محصولی را در مرورگر خود سرچ کند تا موتور‌های جستجو به صورت اتوماتیک سایت شما را به عنوان اولین نتیجه نشان دهند. اگر اطلاعی از سئو ندارید با مراجعه به صفحه سئو سایت در اصفهان اطلاع کامل بگیرید.
اما برترین افزونه سئو ووکامرس چیست؟ Yoast افزونه‌ای است که میتوان برای سئوی فروشگاه‌های ووکامرسی از آن استفاده کرد.

آیا ووکامرس مناسب استفاده برای فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ است؟

برنامه‌ی‌ریزی طولانی مدت برای یک فروشگاه اینترنتی گام اول در تأسیس یک فروشگاه است. بگذارید با مثالی ساده اهمیت این موضوع را نشان دهیم. فرض کنید در ابتدا برای تأسیس یک فروشگاه فیزیکی برنامه‌ریزی طولانی مدت ندارید. پس اقدام به خرید یک مغازه‌ی کوچک میکنید، حالا پس از مدتی تصمیم میگیرد کسب و کار خود را رونق ببخشید، آیا میتوانید در یک مغازه‌ی کوچک محصولات زیادی را برای عرضه به مشتری جای دهید؟

فروشگاه های اینترنتی بزرگ

استفاده راحت از ووکامرس

اگر بپرسید مهم‌ترین برتری ووکامرس نسبت به همتایان خود چیست؟ پاسخ کارکرد به نسبت ساده‌ی آن است. اما یکی از ایرادات اساسی این افزونه پایین بودن سرعت آن است که در فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ این مسأله بغرنج‌تر میشود؛ بنابراین اگر قصد تأسیس یک سایت فروشگاهی بزرگ را دارید، پیشنهاد میکنیم از ابتدا به فکر جایگزین بهتری برای ووکامرس باشید.

همگام‌سازی و تحلیل

برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای آینده‌ی یک فروشگاه اینترنتی، فقط زمانی میسر است که شما آمار و اطلاعات دقیقی از کسب و کار خود داشته باشید، مثلاً بدانید میزان فروش هر ماه چه قدر است یا چه محصولاتی پرفروش هستند.

ووکامرس افزونه‌هایی دارد که این کار را به سادگی انجام میدهند. از جمله‌ی این افزونه‌ها میتوان به گوگل سرچ کنسول و آنالیتیکس اشاره کرد. از جمله امکانات این افزونه‌ها میتوان به شناسایی محصولاتی با بیش‌ترین و کم‌ترین فروش، کلماتی با بیش‌ترین سرچ توسط کاربران و… اشاره کرد.

همگام سازی و تحلیل

مشکل پشتیبانی و امنیت ووکامرس چیست؟

ممکن است وب سایت شما در مراحل مختلف دچار مشکلاتی شود که حل آن از عهده‌ی شما خارج است. در این وضعیت پشتیبانی به کمک شما میآید. متأسفانه وردپرس در ایران پشتیبانی وجود ندارد و به همین دلیل در صورت بروز مشکلات احتمالی باید آستین‌ها را بالا بزنید و خودتان راه حل ارائه دهید.

امنیت وردپرس نیز از جمله مشکلاتی است که ممکن است برای فروشگاه‌های اینترنتی دردسرساز شود. از آنجایی که کد‌های وردپرس در دسترس عموم قرار دارد، امکان هک شدن آن بسیار زیاد است و این معضل اساسی برای یک فروشگاه اینترنتی به حساب میآید.

البته افزونه‌هایی برای افزایش امنیت وردپرس وجود دارد ولی تضمینی بر عملکرد صحیح آن‌ها نیست.

انتقال‌پذیری

فرض کنید قصد دارید بنا به هر دلیلی فروشگاه اینترنتی خود را روی سیستم دیگری جابه جا کنید، آیا این کار با وردپرس امکان‌پذیر است، در این میان مشکل ووکامرس چیست؟

بله این کار امکان‌پذیر و به شدت دشوار است. مشکل انتقال‌پذیری از جا به جایی دیتابیس به سیستم دیگر ناشی میشود.

مدیریت پرداخت‌ها

برای مدیریت پرداخت‌ها باید ابتدا نماد اعتماد الکترونیک بگیرید و سپس برای دریافت درگاه پرداخت درخواست دهید. اما اگر گردش مالی فروشگاه شما کم باشد، میتوانید بدون نیاز به نماد اعتماد الکترونیک، از درگاه واسط استفاده کنید. اما در این مورد مشکل اساسی ووکامرس چیست؟ مدیریت پرداخت‌ها در ووکامرس وقت، هزینه و انرژی زیادی را از شما خواهد گرفت.

مدیریت پرداخت ها در ووکامرس

در این مقاله سعی کردیم شما را با یکی از پرکاربردترین افزونه‌های وردپرس آشنا کنیم و در نهایت به پرسش مزایا و معایب ووکامرس چیست، پاسخ دهیم.
در نهایت‌امیدواریم پیش از تأسیس فروشگاه اینترنتی، با مطالعه‌ی مطالب ارائه شده در این مقاله بهترین تصمیم را بگیرید.

 حتما بخوانید

بررسی هاست و انواع هاست

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *