bounce rate یا نرخ پرش یکی از مهمترین عواملی است که سلامت و کارایی یک سایت را نشان خواهد داد و یکی از ملزوماتی محسوب میشود که مدیری باید درباره bounce rate سایت خود مطالعه کرده و درباره بالا یا پایین بودن آن و دلایل مرتبط با این امر مطالعه کنند و مشکلات مربوط به بانس ریت را حل نماید. نرخ پرش در عین اهمیت داشتن در الگوریتم‌های رتبه‌بندی گوگل بسیار پیچیده و درک نشده است و هنوز دقیقاً در مورد آن مطالعه‌ی رسمی صورت نگرفته است، اما همواره برای حل این موضوع راه کار‌هایی پیشنهاد شده است که میتوان با استفاده از آن bounce rate‌ایده‌آل یک سایت را مشخص نمود و برای اصلاح آن راهکار‌هایی را نیز مطرح کرد.

bounce rate یا نرخ پرش چیست؟

شاید اگر از دید گوگل بخواهیم نسبت به تعریف bounce rate اقدام کنیم کمی سخت و مبهم باشد. زیرا در دید گوگل بانس ریت درصد زمانی است که طی یک بازدید از یک صفحه انجام میشود، به عبارت دقیق‌تر باید بگوییم که نرخ پرش درصد بازدید‌هایی است که یک کاربر بدون اینکه در صفحه اعمالی را انجام دهد بلافاصله آن صفحه را ترک خواهد کرد.

به عبارت دیگر bounce rate به معنای خروج بازدیدگان بدون داشتن تعامل با سایت شما است، در این نرخ بازدیدکنندگان حتی یک کلیک نیز در سایت انجام نداده و مستقیماً از صفحه خارج خواهند شد. همه این موارد در سئو سایت شما تأثیر‌گذار است اگر اطلاع کاملی در این زمینه نداریه به صفحه سئو سایت در اصفهان مراجعه کنید و باز به این مقاله بازگردید و ادامه دهید.

بررسی bounce rate در ابزار گوگل آنالیتیکس

برای این کار باید ابتدا وارد حساب کاربری خود در گوگل شده و پس از مراجعه به ابزار گوگل آنالیتیکس وارد بخش Audience شوید، در این بخش گزینه‌های مختلفی وجود دارد اما برای مشاهده bounce rate سایت خود باید گزینه Overview را انتخاب نمایید تا در صفحه نمایش داده شده بتوانید نرخ پرش سایت خود را مشاهده نمایید.

همان‌طور که از گزینه انتخاب شده کاملاً مشخص است، این یک دید کلی است و تنها bounce rate کل سایت شما را نمایش خواهد داد و به عبارتی میانگینی از تمامی نرخ‌های پرش صفحات مختلف است اما در واقع یک وب سایت دارای چندین نرخ پرش برای صفحات جداگانه خود است و هر کدام از این بانس ریت‌ها میتواند درصد خروج کاربران از صفحه انتخاب شده را مشخص نماید.

ابزار گوگل آنالیتیکس

در ادامه این مطلب به بررسی دقیق‌تر نرخ پرش خواهیم پرداخت و مشخص خواهیم کرد که چگونه میتوان در مورد نرخ پرش در دستگاه‌های مختلف اطلاعاتی را به دست آورد زیرا bounce rate در تمامی دستگاه‌ها با یکدیگر متفاوت است.

چه عواملی بر bounce rate تأثیر‌گذار خواهد بود؟

البته در حالت کلی نمیتوان دقیقاً مشخص کرد که نرخ پرش و bounce rate یک وب سایت به چه عواملی بستگی دارد اما بر کسی پوشیده نیست که بانس ریت در واقع به چندین فاکتور کلیدی وابسته است و در ادامه این مطلب ما قصد داریم تمامی این فاکتور‌ها را بررسی نماییم در نتیجه با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

نوع ترافیکی که باعث جذب کاربر میشود

در توضیح این عنوان باید گفت که در برخی وب سایت‌ها کاربران و بازدیدکنندگان اختصاصاً به دنبال شرکت شما هستند و یا در برخی از سایت‌ها و کسب و کار‌ها هدف بازدید‌کنندگان از مراجعه به سایت شما مطالعه اطلاعاتی است که شما در آن درج کرده‌اید و در قالب بلاگ منتشر نموده‌اید.

افرادی که وب سایت شما را میشناسند و از قبل با آن آشنایی دارند در نتیجه نسبت به باقی کاربران نرخ پرش کمتری داشته و بیشتر در وب سایت شما گشت و‌گذار خواهند کرد همین موضوع باعث بهبود bounce rate سایت شما خواهد شد، البته در برخی موارد نیز اگر شما صاحب یک فروشگاه آنلاین باشید باید ببینید که قصد ورود کاربران به سایت شما مطالعه و تحقیق است و یا خرید محصول درج شده در سایت!

منبع اصلی ترافیک ورودی سایت شما

موضوع دیگری که در bounce rate یک وب سایت بسیار اهمیت دارد منبعی است که باعث میشود کاربران به سایت شما هدایت شوند، به عنوان مثال اگر کاربران و بازدید‌کنندگان سایت شما از طریق جستجو‌های موتور جستجو‌گر گوگل با وب سایت شما آشنا شده باشند و وارد محیط کاربری سایت شما شوند قطعاً نرخ پرش کمتری دارند زیرا آن‌ها با یک جستجوی مناسب به سایت شما رسیده‌اند ولی در مقایسه با کاربرانی که توسط تبلیغات فیسبوک و شبکه‌های اجتماعی وارد سایت شما شده‌اند قطعاً زمان بیشتری را صرف گشت و‌گذار در سایت خواهند کرد.

ترافیک ورودی سایت

صفحات هدف بازدیدکنندگان وب سایت شما

به طور مثال میتوان گفت که صفحاتی که موضوعات نامرتبطی دارند نسبت به صفحات اصلی، محصولات و خدمات سایت شما نرخ پرش بالاتری داشته و کمتر توان جذب کاربران را دارند، فرض کنید یک کاربر مستقیماً وارد صفحه اصلی سایت شما شده است، خب در چنین شرایطی احتمال خروج در لحظه این بازدید‌کننده بسیار پایین است اما اگر همین کاربران وارد صفحات قدیمی سایت شما شوند که ربطی به محصولات و خدمات و یا حتی بخش‌های دیگر سایت شما ندارد باعث خواهد شد تا bounce rate به شدت افزایش پیدا کند.

طراحی صفحات سایت شما

برخی از سایت‌ها طوری طراحی شده‌اند که بسیار گمراه‌کننده بوده و گشت و‌گذار در آن‌ها کمی دشوار است و یا در مواردی برخی سایت‌ها ظاهری پیش پا افتاده داشته و اصلاً جذاب نیستند، البته طراحی واکنش گرای سایت‌ها نیز در مورد bounce rate بی‌تأثیر نیستند و قطعاً سایت‌هایی که واکنش گرا نبوده و کاربر با دستگاه‌های مختلف نمیتواند آن را مشاهده نماید باعث خواهد شد که اقدام به ترک وب سایت شما کنند!

 حتما بخوانید

تگ Canonical چیست و چه کاربردی دارد؟

شفافیت در بیان موضوع و سرعت بارگذاری سایت

کاملاً واضح و مبرهن است که اگر یک کاربر در سایت شما دچار سردرگمی شود و نتواند مطلب مورد نظر خود را به راحتی پیدا کند وب سایت شما را ترک خواهد کرد، و یا اگر کاربر برای بارگذاری شدن سایت شما زمان زیادی را منتظر بماند با توجه به سرعت بالای تکنولوژی این روز‌ها، قطعاً تصمیم به ترک وب سایت شما خواهد گرفت.

سرعت بارگذاری سایت

bounce rate سایت باید در چه حدودی باشد؟

در این مورد شاید قاعده دقیقی وجود نداشته باشد اما محققان و متخصصان امر سئو معتقد هستند که بهتر است bounce rate یک سایت همواره باید زیر ۴۰ درصد باشد و کاربران کمتری از سایت خارج شوند، البته اگر رنج نرخ پرش سایت شما بین ۴۰ الی ۵۵ درصد باشد نیز خوب بوده و مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد اما اگر بانس ریت سایت شما بالای ۶۰ درصد است قطعاً نیاز مبرم به بهینه‌سازی سایت وجود دارد.

اگر bounce rate سایت شما بالای ۹۰ درصد و یا زیر ۲۰ درصد است نیز قطعاً باید تعجب کنید زیرا این اعداد نشان دهنده مشکلات در کد‌نویسی و نظارت سایت شما است که باعث میشود آمار و ارقام درستی از نرخ پرش محاسبه نشود.

bounce rate سایت

دلایل بالا بودن bounce rate چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که باعث خواهد شد نرخ پرش یک وب سایت به طرز عجیبی رشد داشته باشد اما مهمترین دلایلی که باید به آن‌ها توجه ویژه داشته باشید در ادامه ذکر شده است.

دلیل اول: ترافیک خریداری شده تبلیغاتی توسط شما و یا هدایت از شبکه‌های اجتماعی

برخی افراد معتقد هستند که با خرید ترافیک و تبلیغات از شبکه‌های اجتماعی میتوانند کسب و کار خود را گسترش دهند اما این گونه نیست؛ اگر شما نسبت به خرید بازدید یا ترافیک پولی اقدام کنید و کاربران را مجبور به بازدید از سایت خود کنید در نتیجه نرخ پرش و bounce rate سایت شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد زیرا کاربر به اختیار خود وارد سایت شما نشده است و به نوعی مجبور به بازدید از سایت شما شده و در نتیجه در زمان کوتاهی وب سایت شما را‌تر خواهد کرد.

ترافیک خریداری شده تبلیغاتی

بالا بودن bounce rate ترافیک‌های حاصل از تبلیغات کاملاً معمولی بوده و طبیعی است زیرا کاربران در حالت جستجوی معمولی و طبیعی به دلخواه وارد سایت شما شده‌اند و در نتیجه وقت بیشتری را صرف بازدید خواهند کرد.

در تصویر زیر میتوانید نمونه‌ای از این مشکل را مشاهده نمایید، یک وب سایت دقیقاً به دلیل استفاده از تبلیغات پولی و شبکه‌های اجتماعی نرخ پرش بیشتری داشته و حتی نرخ پرش بسیار عالی جستجو‌های طبیعی نیز نتوانسته مشکل جمع‌بندی bounce rate سایت را حل نماید و در حالت کلی بانس ریت سایت به شدت بالاست.

ترافیک های حاصل از تبلیغات

دلیل دوم: مطالبی که باعث جذب مخاطب خواهد شد جذاب نیستند!

در بیشتر مواقع صاحبان کسب و کار‌ها میکوشند تا با تولید محتوای بهتر و جذاب‌تر نسبت به جلب نظر مخاطب اقدام مؤثر نمایند اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که علیرغم جذاب بودن برخی مطالب سایت و ترافیک بالایی که جذب خواهد کرد، برخی کاربران و بازدید‌کنندگان هدفشان کاملاً متفاوت بوده و میخواهند از خدمات تجاری سایت بهره ببرند در نتیجه نرخ پرش و bounce rate صفحات وبلاگ نسبت به صفحات اصلی و خدماتی سایت بیشتر خواهد بود و کاربران دوست دارند زمان بیشتری را صرف مطالعه خدمات و محصولات سایت شما نمایند.

طبق بررسی‌های انجام شده بر روی نمونه‌های موجود bounce rate بخش مربوط به وبلاگ یک سایت حدوداً ۹۰ درصد بیشتر از نرخ پرش صفحات دیگر است و این موضوع در تصویر زیر نیز به وضوح قابل مشاهده است.

جذب مخاطب

دلیل سوم: حجم ترافیک جذب شده از طریق موبایل و دستگاه‌های هوشمند بر افزایش bounce rate تأثیر‌گذار است.

اگر در شاخصه‌های موجود در وب سایت نرخ پرش کاربران موبایلی شما بالاتر است این بدین معنی است که علیرغم بازدید‌های بالای جذب شده از طریق تلفن‌های همراه اما کاربران میلی به گشت و‌گذار در صفحات نداشته و در نتیجه خیلی زود سایت شما را ترک خواهد کرد در چنین شرایطی نرخ پرش نسخه‌های موبایلی سایت شما نیز بیشتر است البته به این موضوع نیز توجه کنید که اگر نرخ بازدید و bounce rate نسخه موبایلی سایت شما بالا باشد پس از مدتی گوگل تمامی این اطلاعات را بررسی خواهد کرد.

پس از بررسی‌های اطلاعات مرتبط با بازدید‌های موبایلی و bounce rate بالای این نسخه از سایت شما، گوگل اهمیت بیشتری به موضوع واکنش گرا بودن نسخه‌های مختلف وب سایت شما خواهد داد و در نتیجه در سئوی سایت شما نیز تأثیر گذار‌تر از قبل خواهد بود لذا باید بیش از پیش به موضوع واکنش گرا بودن سئوی سایت خود بپردازید و به آن اهمیت دهید.

در مورد دلایل دیگر و نکات دیگر مربوط به bounce rate در مقالات بعدی صحبت خواهیم کرد .

 حتما بخوانید

Excluded یا بخش صفحات ایندکس نشده در کنسول گوگل

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *