رایسان
(+۹۸) ۳۱- ۳۲۶۸۲۰۶۸

بازاریابی اینترنتی به عنوان یکی از روش های نوپا و در عین حال کارآمد حال حاضر در دنیا می باشد . تا چندین سال پیش نیاز شرکت ها به نفراتی که بتوانند در فضای مجازی ، برایشان بازاریابی کنند آنچنان مهم نبود . اما در حال حاضر شرکت ها و سازمان ها به این نتیجه رسیده اند که علاوه بر اینکه باید نفراتی به عنوان نیروی متخصص در موارد فنی داشته باشند ، نیازمند نفراتی با حرفه ی بازاریابی اینترنی نیز هستند. یک بازاریاب اینترنتی یا همان بازاریاب آنلاین یا دیجیتال مارکتر بایستی مجموعه ای از مهارت های به هم پیوسته را داشته باشد تا بتواند در مسیر درستی از فعالیت های بازاریابی قدم بردارد . این مهارت ها شاید از نگاه بیشتر افراد به حوزه بازاریابی و فروش مرتبط باشد در حالیکه از نظر افراد متخصص ، یک بازاریابی اینترنتی باید علاوه بر مهارت های بازاریابی و فروش ، دارای خصوصیات فنی دیگری نیز باشد .

در این مقاله قصد داریم خصوصیات و مهارت های مهم بازاریاب اینترنتی را شرح دهیم . قبل از مطالعه این مقاله پیشنهاد می کنیم مقاله بازاریابی اینترنتی چیست را مطالعه کنید .

مهارت فروش:

در بررسی هایی که در شرکت های مختلف در طول چندین سال انجام شده است ، به این نتیجه رسیده اند که بازاریاب هایی که دارای مهارت فروش بهتری هستند نتایج به مراتب بهتری را خلق کرده اند . درست است که در روش بازاریابی اینترنتی ، قرار نیست شخص بازاریاب به صورت مستقیم و حضوری با مشتری در ارتباط باشد اما باید بتواند فرآیند تبدیل مشتری بالقوه به مشتری بالفعل را به شکل مناسبی انجام دهد .

 حتما بخوانید

استراتژی محتوا چیست ؟

 تفکر مناسب :

بازاریاب های اینترنتی جزو خلاق ترین نفراتی هستند که می توانند در یک سازمان وجود داشته باشند . این خلاقیت باعث ایجاد پیشنهاد ها و راهکارهای جدید خواهد شد  اما در برخی مواقع نیز از سوی سازمان با راهکارهای ارائه شده مخالفت می گردد . تفکری مناسب به نظر می رسد که در راستای سیاست و رسالت سازمان پیش رود و به دور از هرگونه سلایق شخصی باشد .

علاقمند بودن و قدرت تحلیل گری:

طبیعی به نظر می رسد که این حرفه نیز مانند بقیه حرفه های دیگر نیازمند علاقه می باشد . اما چیزی به عنوان مکمل علاقه در این حرفه مطرح است ، قدرت تحلیل است . بازاریاب اینرنت باید بتواند با توجه به شرایط فروش سازمان و تحلیل هزینه ها و سود های به دست آمده ، استراتژی های جدید برای سازمان ارائه کند .

 

مهارت های بازاریابی اینترنتی


شخصیتی با نفوذ و ارتباط:

برای اینکه یک بازاریاب بتواند با افراد مختلف و سازمان های مختلف ارتباط مفیدی برقرار کند باید شخصیتی نفوذی داشته باشد . مهارت برقراری ارتباط با افراد جزو مهمترین مهارت های شخص بازاریاب است . چون رسیدن به اهداف از مرحله شروع ارتباط صورت می گیرد .


 قدرت معرفی و بیان :

فرض کنید خود شما قرار است نفری یا نفراتی را برای بازاریابی استخدام کنید . این فرد قرار است در آینده محصولات و خدمات شما را به دیگران ارائه و توضیح دهد. مشخصا اگر بخواهید فرض کنید که دو نفر به عنوان گزینه دارید که اولی صوت یا تصویری از معرفی خود دارد ولی دومی هیچ معرفی خوبی از خود ندارد ، طبعا انتخاب شما شخص اول می باشد چون شخصی که معرفی خوبی از خود داشته باشد در آینده نیز معرفی خوبی از سازمان شما خواهد داشت .


 داشتن مهارت شنیدن :

به عنوان یک بازاریاب دیجیتال ، باید بتوانید از کانال های ارتباطی مختلف ، صحبت های مخاطبان را گوش دهید . با گوش دادن موثر به صحبت های آنهاست که شما می توانید مشکل و نیاز آن ها را درک کنید و سپس راه حل مناسب را به آن ها ارائه کنید .

 

مهارتهای بازاریابی دیجیتال


متخصص در تبلیغات شبکه های اجتماعی :

به دلیل بودجه ی پایین و هزینه های کمی که شبکه های اجتماعی دارند ، یک بازاریاب دیجیتال خوب باید بتواند به نحو احسن از امکانات این شبکه ها استفاده کند . خلاقیت خاصی برای این مورد نیاز است تا هزینه های کلی تبلیغات سازمان شما کاهش یابد .


راه اندازی کمپین های تبلیغاتی :

یکی از مهمترین خصوصیاتی که بازاریاب دیجیتال باید داشته باشد ، راه اندازی کمپین های برای فروش سازمان است . ابتدا باید بتواند بر اساس نوع محصول و خدماتی که قرار است سازمان شما ارائه کند ، کانال های ارتباطی مهم را تشخیص داده و در آن ها کمپین های فروش را راه اندازی کند .


ارائه گزارشات آماری به سازمان :

پس از اینکه توسط یک بازاریاب دیجیتال کمپین هایی در رسانه ها و کانال های مختلف اجرا شد ، وی باید بتواند خروجی آن ها را در قالب گزارشاتی مکتوب و مستند به سازمان شما ارائه دهد . برای مدیریت سازمان مهترین نکته این است که بداند تبلیغ در هر کانال و رسانه تا چه اندازه برایشان مهم است . مهمترین پارامتر در این مواقع نرخ بازگشت سرمایه است که برای مدیران به شدت حائز اهمیت می باشد . پس یک بازاریاب دیجیتال موفق باید بتواند نرخ برگشت سرمایه در کانال های مختلف تبلیغاتی را در قالب گزارشاتی کامل و جامع تهیه کند تا با بررسی این گزارشات ، مسیر های بعدی و ادامه دادن یا ندادن به آن ها مشخص گردد .


شناخت به امور راه اندازی سایت :

جزو موارد ساختاری و اولیه ای که برای یک بازاریاب دیجیتال مهم است آشنایی با راه اندازی سایت و نگهداری آن است .  در راه پیاده سازی ساختار سایت امکان دارد مواردی به وجود آید که فقط داشتن برخی اطلاعات عمومی فنی ، منجر به حل شدن این مسائل گردد .پس یک بازاریاب دیجیتال موفق بایستی برخی از این موارد فنی راه اندازی سایت را در حد عمومی بداند .


آشنایی با طراحی سایت:

زمانی که شما قرار است نقش یک بازاریاب دیجیتال را داشته باشید ، باید در این مورد هم اطلاعات کلی و آشنایی های کلی داشته باشید . قرار نیست شما به یک برنامه نویس و کد نویس حرفه ای تبدیل شوید بلکه کافیست به اموری که در رابطه با سیستم های مدیریت محتوا مطرح است ، اشراف اطلاعاتی داشته باشید . پس سعی کنید در این زمنیه تا حد امکان اطلاعات فنی خود را بالا ببرید چرا که خیلی از امکانات موجود در سایت ها توسط سیستم های مدیریت محتوای فعلی قابل پیاده سازی بدون کد نویسی می باشد .


آشنایی یا سئوی سایت :

یکی از گرایش های بازاریابی اینترنی ، بازاریابی موتورهای جستجو می باشد . فرد بازاریاب دیجیتال ، باید در این زمینه اطلاعات اولیه را داشته باشد . باید بتوانید از ابزارهایی که در این زمینه به شما می تواند کمک کند به خوبی استفاده کنید .


 قدرت تولید محتوا :

از مهترین گزینه های بازاریابی دیجیتال یا همان اینترنتی ، بازاریابی محتوایی( مقاله بازاریابی محتوا چیست را بخوانید)  می باشد . در این روش شما باید کاری کنید که با تولید محتوای مفید و مناسب ، بازدید کنندگان و مخاطبانی که در نهایت می توانند ، به مشتری تبدیل شوند را به سمت خود بکشانید و آن ها را جذب کنید . برخی مواقع از این روش بازاریابی ، تحت عنوان بازاریابی جاذبه ای یا درون گرا نیز نام برده می شود .


توانایی گرافیکی و بصری :

طبیعتا یک بازاریاب دیجیتال باید توانایی های گرافیکی نیز داشته باشد . نفوذو تاثیری که در عکس ها و طرح های گرافیکی نهفته است ، تاثیر به مراتب بیشتری نسبت به متن ها دارد .
در این مقاله سعی کردیم خصوصیات مهم و اولیه ای که دیجیتال مارکترها و یا همان بازاریاب های اینترنتی باید دارا باشند را شرح دهیم .

 

 حتما بخوانید

اصول طراحی پرسونای مشتری در اینترنت

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

روش های افزایش فروش آنلاین

اصول طراحی پرسونای مشتری در اینترنت

تبلیغات آنلاین در مقابل تبلیغات آفلاین

کسب و کار اینترنتی خانگی چیست ؟

بازاریابی اینترنتی چیست ؟

برچسب ها
رایسان

نظرات کاربران

ارسال نظر

    نظری ثبت نشده است .

نظر خود را راجب این مقاله بنویسید :

آخرین مقالات
برچسب ها
رایسان