رایسان
(+۹۸) ۳۱- ۳۲۶۸۲۰۶۸

به طور خلاصه، تگ کنونیکال Canonical یک شیوه ی شناسایی برای گوگل است که به گوگل کمک می کند تا بهترین مطالب و محتوا ها را تشخیص دهد، و در بین انبوه مطالب مشابه، بهترین محتوا را متمایز کند. اگر بخواهیم ساده تر بگوییم، هنگامی که تگ کنونیکال / Canonical (Rel=Canonical) در صفحه ای قرار بگیرد، این صفحه برای گوگل با اهمیت تر خواهد بود و در نتیجه، چنین صفحه ای توسط گوگل در نتایج جستجو ایندکس خواهد شد.

حالتی از یک فروشگاه اینترنتی را در نظر بگیرید که در آن، کالاها بر اساس یک سری معیار مانند گران ‌ترین، ارزان ‌ترین، حروف الفبا، نام برند و بسیاری موارد دیگر، دسته‌بندی شده باشند، با این حال، مهم‌ترین دسته ای که در نتایج جستجو ظاهر خواهد شد دسته ی پر فروش ‌ترین کالا ها خواهد بود.

بنابراین، در این حالت صفحه هایی داریم که اگر چه از نظر آدرس‌ متفاوت هستند، اما از نظر محتوا بسیار شبیه به هم اند پس ممکن است موتورهای جستجو، صفحه وب مورد نظر را به درستی تشخیص ندهند و به جای آدرس درست، آدرس دیگری را ایندکس کنند. در چنین مواقعی چاره کار چیست؟

در چنین شرایطی، به کار بردن تگ Canonical بهترین راه حل، برای نشان دادن برتری یک آدرس نسبت به سایر آدرس‌ها است، در این حال، آدرس‌های دیگر از صفحه نتایج جستجوی گوگل حذف می شوند و صفحه ی با دسته ‌بندی پرفروش ‌ترین‌، تنها صفحه ای است که در لیست نتایج جستجو ایندکس خواهد شد. اگر درباره تگ کنونیکال و روش استفاده از آن علاقه مند هستید، ادامه این مقاله را دنبال کنید.

 حتما بخوانید

amp چیست و چه تاثیری بر سئوی سایت دارد

اهمیت تگ Canonical و استفاده از آن در صفحه های وب

احتمالا بارها این سوال به ذهنتان آمده است که چرا یک مدیر سایت، در وب سایتش باید صفحه های تکراری ایجاد کرده باشد؟ از این ذهنیت به این نتیجه می رسید که انتشار محتوای کپی، غیر اورجینال و تکراری، موضوع مهم و نگران کننده ای باشد؛ زیرا در زمان انتشار محتوا می توان دقت بیشتری به کار برد تا از این اشتباه، اجتناب شود. با این حال، این یک حقیقت است که یکی از نگرانی های وب مستر ها، همین محتوا های مشابه و کپی و تکراری هستند که در بیشتر مواقع به یک معضل جدی تبدیل می شود.

تگ Canonical چیست؟

البته این ذهنیت اشتباه نسبت به محتوا های مشابه، به این دلیل است که ما یک دیدگاه بصری نسبت به وب سایت ها داریم. اما دیدگاه موتور های جستجو، با دیدگاه ما بسیار متفاوت است؛ زیرا وب سایت ها برای موتور جستجو، تنها با آدرس URL آن ها قابل شناسایی است. برای روشن شدن موضوع، این حالت را در نظر بگیرید که دسترسی موتور جستجو به صفحه اصلی وب سایت، با همه  آدرس های زیر امکان پذیر است:


http://www.example.com
https://www.example.com
http://example.com
http://example.com/index.php
http://example.com/index.php?refer=twitter

شاید همه این آدرس های URL در نظر انسان، یکسان باشند چون همه به یک صفحه اشاره می کنند، اما خزنده‌ های موتور های جستجو، این URL ها را، جداگانه، و به عنوان صفحه وب متفاوتی در نظر می گیرند. و نتیجه این خواهد بود که در این جا، 5 صفحه متفاوت اما با محتوای یکسان و مطالب تکراری داریم! البته، این همه ی مشکل نیست ...
در شرایطی که میزان مطالب تکراری در وب سایت از حدی بیشتر می شود، از نظر سئو، مشکلات جدی برای وب سایت ایجاد می شود و مستقیما سبب تضعیف رتبه وب سایت نیز می شود. اما خوشبختانه این مشکل، امروزه راه حل ساده و مفیدی دارد: در حال حاضر، سیستم مدیریت محتوای وب سایت ها، تگ کانونیکال را به صورت خود کار در صفحه هایی که محتوای تکراری دارند، قرار می دهند. با این راه حل، می توان بدون نگرانی، محتوای مشابه ایجاد کرد.

تگ Canonical چیست؟

کاربرد تگ Canonical در صفحه های وب

محل درستِ قرار گرفتن تگ Canonical در صفحه ی وب، در بخش ابتدایی یا در اصطلاح، head صفحه است. در این صورت، موتور جستجوی گوگل، سایر تگ ها در بادی یا بدنه ی کد، را در نظر نمی گیرد. البته چون در بعضی از سایت ها، ویرایش کدِ بادی توسط کاربران امکان پذیر است، این قسمت از کار کمی امنیتی می شود. به این صورت که قرار دادن تگ کنونیکال در بادی توسط برخی افراد، می تواند مشکل ساز شود. پس باید چاره ای برای کانونی کردن صفحه های سایت اندیشید.

برای این کار کد زیر کابرد خواهد داشت:


در کد بالا، اول لینک صفحه ی سایت وارد می شود و سپس کد rel="canonical" قرار می گیرد و در انتهای آن، href و در ادامه ی آن آدرس URL صفحه ی وب جدید نوشته می شود.

برای استفاده از تگ Canonical چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

برای استفاده از تگ Canonical توجه به نکات زیر توصیه می شود:

می‌توان تگ Canonical را به صورت خود ارجاعی self-referential نیز استفاده کرد: این بدین معنی است که در صفحه ای که اصلی است و بقیه صفحه های کپی به آن ارجاع داده می شوند، نیز تگ Canonical می تواند استفاده شود؛ به صورتی که این صفحه اصلی نیز به خودش ارجاع داده شود. قرار دادن تگ Canonical به صورت خود ارجاعی توصیه می شود.

استفاده از تگ Canonical در صفحه اصلی وب‌ سایت توصیه می شود: از آن جا که یکی از مشکلات رایج وب‌سایت ‌ها، وجود محتوای تکراری در صفحه اصلی است و با توجه به این نکته که کاربران با آدرس ‌های URL مختلفی به صفحه اصلی وب ‌سایت وارد می شوند، برای این که از انتشار محتوای کپی و مشکلات مربوط به آن و در نهایت، کاهش رتبه صفحه سایت جلوگیری شود، بهتر است از تگ Canonical استفاده شود.

سیگنال مبهم ارسال نکنید: احتمال این که موتور جستجو، تگ‌های دارای سیگنال مبهم را در نظر نگیرند، وجود دارد. بنابراین، باید از استفاده تگ Canonical و ارجاع به صفحه ای که خودش به صفحه اول ارجاع داده شده است اجتناب کرد. به صورت مشابه، همچنین نباید تگ کنونیکال را در یک صفحه استفاده کرد و آن صفحه را به صفحه دومی ارجاع داد که به خود به صفحه اول ریدایرکت شده است. در هر یک از این دو حالت، یک سیگنال مبهم به موتورهای جستجو ارسال خواهد شد و در این صورت، چون موتور جستجو، صفحه اصلی را تشخیص نمی دهد، پس تگ Canonical را کلا در نظر نمی‌گیرد. همچنین استفاده زنجیره‌ای (یعنی حالتی که صفحه اول به دوم و صفحه دوم به سوم ارجاع داده شود) از تگ Canonical نیز توصیه نمی شود. به طور کلی بهتر است که یک سیگنال ساده و مشخص ارسال شود تا از بروز خطای احتمالی موتور جستجو جلوگیری شود.

حتی اگر صفحه هایی وجود دارند که تکراری نیستند اما مشابه اند (مثلا برای صفحات دسته‌بندی محصولات فروشگاه‌ های اینترنتی)، بهتر است از تگ Canonical استفاده شود. یاد آوری این نکته ضروری است که ممکن است نسخه ‌های غیر کانونی در نتایج جستجو ایندکس نشوند و از طرف دیگر، چنان چه تفاوت صفحات با یکدیگر زیاد باشد، احتمالاً تگ Canonical توسط موتور جستجو در نظر گرفته نخواهند شد.

ارجاع به صفحات خارجی نیز با استفاده از تگ Canonical امکان پذیر است: اگر چندین وب‌ سایت را همزمان مدیریت می کنید و مطالب نه لزوما تکراری بلکه مشابهی را منتشر می کنید، با استفاده از تگ Canonical می‌توان چندین وب ‌سایت را کنترل کرد. در این حالت می توانید روی رتبه‌بندی یکی از سایت ‌ها تمرکز کنید. البته باید به یاد داشت که کانونی ‌سازکردن باعث می شود وب ‌سایت ‌های غیر کانونی رتبه‌بندی نشوند. پس باید، ابتدا اطمینان حاصل کنید که استفاده از تگ Canonical برای کسب و کار شما مفید و کارآمد خواهد بود.

وقتی تگ Canonical در صفحاتی که تفاوت زیادی دارند استفاده شود، موتور جستجو، احتمالا تگ Canonical را نادیده می‌گیرد و همه صفحات را در نتایج جستجو ایندکس می‌کند. این قابلیت گوگل بسیار مفید است زیرا چنان چه لینک ارجاعی در این تگ اشتباه باشد و یا در صورتی که وب سایتی برای ارجاع وجود نداشته باشد، گوگل، این موضوع را به ‌راحتی تشخیص می دهد و تگ Canonical و لینک ارجاعی را نادیده می گیرد.

می توان از چند تگ Canonical در یک صفحه وب استفاده کرد. اما این نکته را در نظر بگیرید که هدف از استفاده تگ Canonical، مشخص کردن صفحه هایی با محتوای مشابه و همچنین معرفی صفحه اصلی و غیر تکراری است.
تگ Canonical و شبکه‌های اجتماعی!

شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توییتر با تگ کنونیکال سازگار هستند. به صورتی که اگر یک آدرس URL که با استفاده از تگ Canonical به آدرس دیگری ارجاع داده شده است در فیس‌بوک یا توییتر به اشتراک گذاشته شود، فیس‌بوک و توییتر، اطلاعات موجود در صفحه را از آدرس کانونی به اشتراک می‌گذارند.


تنظیمات تگ Canonical در افزونه Yoast

در صورت استفاده از افزونه Yoast در سیستم مدیریت محتوای وردپرس، می‌توان با استفاده از این افزونه، به‌ راحتی تگ Canonical را برای صفحه های مختلف وب سایت به کار برد. برای این کار باید در بخش Advanced افزونه Yoast و در قسمت Canonical URL آدرس URL صفحه ارجاع را وارد کرد.

تگ Canonical چیست؟

در این جا سوالی مطرح می شود که آیا ریدایرکت 301 بهتر است یا استفاده از تگ Canonical؟

همان گونه که پیش تر گفته شد، برای ارجاع به آدرس URL خارجی هم می‌توان از تگ Canonical استفاده کرد، بنابراین کاربرد آن مشابه ریدایرکت 301 است. پس در زمان تغییر دامنه وب‌سایت، که سرور وب ‌سایت، امکان ریدایرکت را فراهم نمی‌کند، می‌توان با استفاده از تگ Canonical در صفحات وب سایت، انتقال دامنه را به خزنده‌ های موتور جستجو نشان داد.
حال سوال این جا است که آیا تگ Canonical می‌تواند مانند ریدایرکت 301، رتبه و قدرت صفحه ها را هم انتقال دهد؟

البته این دو روش، نتیجه متفاوتی را به کاربران و نیز خزنده ‌های موتور جستجو نشان می‌دهند. به بیان دیگر، هنگام استفاده از ریدایرکت 301، علاوه بر ارجاع موتور جستجو، کاربران هم به صفحه دوم می روند و صفحه اول را اصلا نمی بینند.
اما در صورت استفاده  از تگ Canonical اگرچه موتور جستجو صفحه دوم را به عنوان صفحه ارجاعی و اصلی در نظر می گیرد، اما در هر حال کاربران هر دو URL را می بینند و ارجاع اتوماتیکی در این حالت، اتفاق نمی افتد. بنابراین تگ Canonical نمی تواند کار ریدایرکت کامل را انجام دهد و انتقال رتبه و قدرت صفحه ها نیز به طور کامل انجام نمی شود.

تگ Canonical چیست؟

نتیجه‌گیری:

برای بهینه ‌سازی سئوی وب ‌سایت، تگ Canonical یک ابزار قدرتمند است، و استفاده از آن آسان نیز هست اما استفاده از آن در وب‌ سایت ‌های بزرگ، مستلزم دقت و بررسی زیادی است زیرا مستقیما بر روی سئوی وب ‌سایت تاثیر عمیقی می گذارد.

در این مقاله سعی شد تا تگ Canonical، شرح داده شود و کاربرد تگ Canonical و اهمیت استفاده از آن به صورت خلاصه گفته شود. همچنین سعی شده است که مزایا و معایب تگ Canonical، بسیار کوتاه شرح داده شود. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. می توانید هرگونه سوال، نظر یا پیشنهاد را از طریق کامنت، مطرح کنید.

 

 حتما بخوانید

سئو محلی یا لوکال سئو چیست؟

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

amp چیست و چه تاثیری بر سئوی سایت دارد

سئو محلی یا لوکال سئو چیست؟

سئو کلاه سیاه چیست ؟

نظرات کاربران

ارسال نظر

    نظری ثبت نشده است .

نظر خود را راجب این مقاله بنویسید :

آخرین مقالات