رایسان
(+۹۸) ۳۱- ۳۲۶۸۲۰۶۸

جریمه شدن سایت توسط گوگل، یکی از بدترین اتفاقاتی است که برای یک سایت ممکن است اتفاق بیفتد. خوشبختانه یا متاسفانه، اکثر ورودی و بازدیدهای سایت توسط کاربران از طریق موتور جستجوی گوگل صورت می گیرد و اگر گوگل سایت ما را جریمه کند، بازدید سایت به شدت افت خواهد کرد. اگر کمی با موتور جستجوگر گوگل آشنایی داشته باشید، می دانید که در حال حاضر بزرگترین موتور جستجوی دنیاست که سعی می کند به طور مداوم، هوش مصنوعی جستجوی خود را بروز و اپدیت کند تا بتواند نتیجه بهینه تری به کاربر نهایی نمایش دهد.


به بیان دیگر، هدف اصلی گوگل، رسیدن به موقعیتی است که سایت های زرد و سایت هایی که برای کاربر خیلی مفید نیستند را از نتایج حذف کرده و یا به رتبه های پایین تر تنزل دهد.

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که اساسا چرا جریمه شدن سایت اتفاق میفتد و گوگل به چه دلایلی ممکن است یک سایت را جریمه کند؟! به طور کلی می توان گفت، گوگل دارای قوانین و الگوهای تقریبا مشخصی است که وبمستر یا مدیر سایت باید آن ها را رعایت کند. اگر شما با این اصول آشنا باشید و تمامی آن ها را رعایت کنید، نیازی به نگرانی در مورد جریمه شدن سایت خود نخواهید داشت.

اگر دوست دارید با دلایل جریمه شدن سایت توسط گوگل آشنا شوید، حتما این مقاله را تا انتها دنبال کنید. سعی کرده ایم مهمترین موارد را به زبان ساده برای شما همراهان عزیز توضیح دهیم.


از کجا بفهمیم توسط گوگل جریمه شده ایم؟

قبل از شروع هر کاری، باید مطمئن شویم سایت ما توسط گوگل جریمه شده است. یکی از عمده ترین و ساده ترین روش ها، مقایسه تعداد ورودی گوگل است. به طور مثال اگر سایت شما تا هفته گذشته به طور متوسط روزانه 10 هزار ورودی گوگل داشت و حالا متوجه شده اید که این تعداد ورودی به زیر هزار ورودی رسیده است، به احتمال زیاد سایت شما توسط گوگل جریمه شده است. البته گاهی نیز ممکن است موتور جستجوی گوگل، الگوریتم جدیدی را معرفی کرده است که بر رتبه بندی سایت ها تاثیر گذاشته است. اما در اکثر مواقع کاهش ناگهانی ورودی به علت جریمه توسط گوگل است.

دلایل جرمیه شدن سایت توسط گوگل
علل جریمه شدن سایت توسط گوگل

جریمه شدن سایت توسط گوگل دلایل مختلفی دارد که هر کدام به تنهایی می تواند باعث جریمه شود. اصولا روش هایی که به نام سئو کلاه سیاه معروف است، باعث جریمه شدن سایت می شود. روش های کلاه سیاه سئو شامل روش هایی است که برای کسب رتبه های بالاتر سایت در موتور جستجوی گوگل به کار برده می شود. اگر گوگل این اقدامات را شناسایی کند، به سرعت سایت شما را جریمه خواهد کرد. در ادامه به مهمترین روش های سئوی کلاه سیاه می پردازیم

 حتما بخوانید

تگ Canonical چیست و چه کاربردی دارد؟


1- خرید بک لینک های زیاد

داشتن بک لینک زیاد، به سایت اعتبار می دهد و نشان می دهد سایت از محبوبیت بالایی برخوردار است. در گذشته اگر سایتی تعداد زیادی بک لینک داشت، به سرعت نزد گوگل محبوب شده و به رتبه های بالای این موتور جستجو دست پیدا می کرد. اما گوگل با معرفی الگوریتم پنگوئن، انقلابی در خرید و فروش بک لینک بوجود آورد و باعث شد تا بسیاری از سایت ها برای همیشه از نتایج گوگل حذف شوند. اگر چه هنوز این الگوریتم به صورت کامل توانایی شناسایی بک لینک طبیعی و بک لینک خریداری شده را ندارد، اما با درصد بالایی قادر به شناسایی انواع بک لینک است.
البته ما توصیه می کنیم به هیچ وجه سراغ خرید بک لینک نروید و با تولید محتوای جذاب، کاربر را مجاب کنید تا به شما لینک دهد. اما اگر زمانی قصد خرید بک لینک را داشتید، حتما با متخصصان سئو مشورت کنید تا با احتیاط این کار را برای شما انجام دهند.

دلایل جریمه شدن سایت توسط گوگل


2- استفاده از محتواهای کپی و تکراری

دلیل دوم جریمه شدن سایت می تواند به علت استفاده از محتواهای کپی و تکراری باشد. همانطور که در پیش اشاره کردیم، گوگل به دنبال یک تجربه خوب برای کاربرانی است که از طریق این موتور جستجو به دنبال پاسخ به سوالاتشان هستند. اگر در حدود ده سال پیش، یک سایت مرجع داشتید که تمامی مطالب موجود در سایت های دیگران را کپی و در سایت خود منتشر می کردید، ممکن بود رتبه خوبی در گوگل بگیرید.

اما گوگل در سال 2011 با معرفی الگوریتم جدیدی به نام پاندا، به سرقت ادبی و محتواهای کپی و تکراری پایان داد و تمام وب سایت هایی که مطالب دیگران را کپی می کردند، جریمه کرد.

اگر کمی به زبان انگلیسی آشنایی داشته باشید، می توانید روزانه ده ها مقاله خوب پیدا کرده و آن ها را بعد از ترجمه در سایت خود قرار دهید. مطمئن باشید با این روش، خیلی زود کاربران وفادار و زیادی به سمت سایت شما هجوم خواهند آورد.
متاسفانه برخی از مدیران سایت ها فکر می کنند اگر محتوای موجود در سایت های دیگران را تغییر دهند، گوگل متوجه این تغییر نخواهد شد. البته اگر بتوانید محتوا را به صورت کامل بخوانید و بعد از زبان خود آن را بازنویسی کنید، می توان گفت از نظر گوگل مطلب جدیدی تولید کرده اید، اما اگر بازنویسی شما صرف تغییر کلمات باشد، در این کار شکست خواهید خورد و باید منتظر جریمه شدن سایت توسط گوگل باشید.

اگر می خواهید جدید بودن محتوای خود را بسنجید، می توانید از دو ابزار آنلاین Copyscape" و "CopyGator" استفاده کنید. این دو ابزار متن شما را با متون موجود در اینترنت مقایسه کرده و به شما اعلام می کند که محتوای تولیدی شما تا چه اندازه اختصاصی یا کپی است. البته متاسفانه این دو ابزار در مورد متون فارسی خیلی موفق عمل نمی کنند.

دلیل جریمه شدن سایت توسط گوگل


3- جریمه شدن سایت به علت محتواهایی که ارزش پایینی دارند

در مورد تولید محتوا، علاوه بر اختصاصی بودن باید به ارزش محتوای تولیدی نیز توجه کنید. این توصیه به دو دلیل مهم است. نخست آن که اگر کاربر وارد سایت شما شود و با محتوای شما به پاسخ سوالی که در ذهن داشته نرسد، سایت را ترک کرده و دیگر به سایت مراجعه نمی کند. ترک زودهنگام کاربر و عدم مراجعه مجدد وی باعث می شود تا محبوبیت سایت شما نزد گوگل به شدت پایین آمده و کمتر در رتبه های بالای جستجو نمایش داده شوید.
مورد دوم این که گوگل به شدت باهوش است. با الگوریتم های خاص می تواند ارزش و مفید بودن یک محتوا را تا حد زیادی حدس بزند.

در مورد تعداد کلمات یک متن نیز نظریات مختلفی وجود دارد. اما وجه اشتراک تمام این نظریات این است که تعداد کلمات یک محتوا نباید کمتر از 300 کلمه باشد. چون از نظر گوگل، محتوایی که تعداد کلمات آن کمتر از 300 کاراکتر باشد، نمی تواند پاسخ جامع و کاملی به سوالات کاربران بدهد.

در حال حاضر و در سال 2019، کارشناسان و متخصصان سئو معتقدند بهتر است سعی کنید تا محتوای تولیدی شما بیش از 800 کلمه داشته باشد تا زودتر به صفحه اول گوگل برسید.


4 – تحریف کردن محتوای سایت و جریمه شدن سایت

یکی دیگر از روش های کلاه سیاه، روشی است که در آن به وسیله کدنویسی یا راه های دیگر، ربات های موتور جستجوی گوگل را وادار می کنند تا یک محتوای متفاوت با آن چه کاربر مشاهده می کند را ردیابی و ثبت کند.

این روش نیز بسیار مضر بوده و باعث جریمه شدن سایت توسط گوگل خواهد شد.


5 – استفاده زیاد و غیرضروری از کلمات کلیدی

استفاده زیاد از کلمات کلیدی نیز باعث جریمه شدن سایت خواهد شد. کلمات کلیدی، به کلماتی گفته می شود که شما قصد دارید با آن ها در موتور جستجو دیده شوید. به طور مثال فرض کنید محتوایی در مورد روش های سئوی سایت تولید کرده اید و قصد دارید هنگامی که کاربر در گوگل کلمه سئوی سایت را جستجو کرد، به سایت و مقاله شما دست پیدا کند. در اینجا سئوی سایت کلمه کلیدی مقاله شماست. باید سعی کنید چگالی کلمه کلیدی را در حد استاندارد حفظ کنید. کم و زیاد بودن کلمه کلیدی کاملا برای سایت شما ضرر داشته و ممکن است گوگل سایت را جریمه کند. در حال حاضر بهترین چگالی کلمات کلیدی در سایت، بین 1.5 تا 3 درصد است.

البته شما می توانید به جای استفاده از کلمه کلیدی، از کلمات مترادف آن استفاده کنید. مطمئن باشید استفاده از مترادف ها می تواند برای سایت شما بسیار مفیدتر باشد.


6 – تبادل لینک

از دیگر دلایل جریمه شدن سایت تبادل لینک است. تبادل لینک نیز می تواند به اندازه خرید لینک برای سایت خطرناک باشد. در تبادل لینک، ما از دیگران می خواهیم تا لینک سایت ما را در وبلاگ یا سایت خود قرار داده و در عوض ما نیز به آن ها لینک بدهیم. اگر از جریمه شدن سایت خود می ترسید، بهتر است تبادل لینک را تا حد امکان فراموش کنید.


7 – سرعت پایین سایت

تجربه کاربری برای گوگل بسیار مهم است. سرعت لود یا بارگذاری پایین سایت باعث می شود تا گوگل شما را جریمه کند. اگر سرعت لود سایت شما بیشتر از 4 ثانیه است، بهتر است همین الان به فکر افزایش سرعت آن باشید تا شاهد جریمه شدن سایت خود نباشید.

جریمه شدن سایت توسط گوگل


8- وقتی پای صفحه 404 در میان است

چه احساسی دارید وقتی با یک تیتر جالب در سایتی مواجه می شوید و بعد از کلیک روی آن با صفحه 404 یا همان صفحه ای که به شما اعلام می کند این صفحه دیگر وجود ندارد رو به رو می شوید؟ این احساس بین شما، دیگر کاربران و گوگل مشترک است!

پس بهتر است سایت خود را بررسی کرده و تمام لینک های شکسته و صفحات 404 را به سرعت درست کنید. اگر نمی توانید صفحات دارای مشکل را پیدا کنید، کافی است سایت خود را در Google Console ثبت کرده و صفحات دارای مشکل و دیگر خطاهای معمول از نظر گوگل را در آنجا بیابید.


9 – حذف نکردن نظرات هرز (هرزنامه ها)

اگر در سایت خود از یک ضد هرزنامه قوی استفاده نکرده باشید، قطعا روزانه با ده ها نظر اسپم که توسط اسپمرهای ایرانی یا خارجی در سایت ها ارسال می شوند، مواجه خواهید شد. هر چند در این قضیه شما تقصیری ندارید، اما متاسفانه گوگل شما را جریمه خواهد کرد، چرا که به کاربران خود اهمیت نداده و هرزنامه ها را حذف نکردید. پس بهتر است ابتدا از یک افزونه قوی ضدهرزنامه استفاده کرده و بعد از آن در صورت مشاهده هرگونه نظر اسپم، سریعا آن را حذف کنید تا دچار جریمه شدن سایت توسط گوگل نشوید.


10 – عدم توجه به ریسپانسیو بودن سایت

به دورانی پا گذاشته ایم که اکثر کاربران، با استفاده از تلفن همراه خود وبگردی کرده و به دیگر کارهای روزمره اینترنتی می پردازند. اگر سایت شما واکنش گرا نبوده و برای مرورگرهای اسمارت فون ها بهینه نشده باشد، باید بزودی منتظر جریمه شدن سایت توسط گوگل باشید.

 

 حتما بخوانید

سئو کردن تصاویر سایت

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

ارسال نظر

    نظری ثبت نشده است .

نظر خود را راجب این مقاله بنویسید :

آخرین مقالات