رایسان
(+۹۸) ۳۱- ۳۲۶۸۲۰۶۸

امروزه و با توجه به رقابتی که در جذب مشتری ، بین سایت های مختلف به وجود آمده است ، شناخت شخصیت مشتریان از اهمیت بیشتری برخوردار شده است . زمانی که صحبت از پرسونای مشتری می شود در حقیقت به دنبال شناخت شخصیت مخاطبان خود هستیم . مخاطبان همان مشتریان بالقوه ای هستند که قرار است با آگاهی از کسب و کار شما در نهایت به مشتریان بالفعل شما تبدیل شوند .


زمانی که شما بخواهید پرسونای مشتریان خود را خلق کنید ، می توانید از شخصیت شناسی مشتریان قبلی خود استفاده کنید تا متوجه شوید که محصولات ، خدمات و سرویس های خود را برای چه دسته ای از افراد آماده می کنید . یکی از جنبه های مهم در بازاریابی اینترنتی ، بازاریابی محتوا می باشد که در این روش شما محتوای مناسب را نه برای موتورهای جستجو بلکه برای کاربران خود تولید می کنید . تهیه پرسونا به شما دید و نگرشی می دهد که شما بتوانید با پیش فرضیات ذهنی خود ، تصویری از مخاطبان خود بسازید .

وقتی شما در برنامه بازاریابی محتوای خود بتوانید محتوای خوبی را ایجاد کنید تا بدان وسیله سرنخ های مناسب ایجاد گردد و متعاقبا این سرنخ ها به مشتری تبدیل و در نهایت به فروش منجر می شود . پرسوناهای مختلف شخصیت های مختلفی هستند که برای نشان دادن انواع مخاطبان مورد استفاده قرار می گیرند .

در حقیقت بین خواسته هایی که مشتریان از شما دارند و محصولات و سرویس هایی که شما ارائه می دهید یک نقطه مشترک وجود دارد و آن نقطه مشترک همان مزیتی است که شما به عنوان مزیت رقابتی در برابر بقیه رقبا ، برای مشتریان خود ایجاد می کنید .

 حتما بخوانید

کسب و کار اینترنتی خانگی چیست ؟


اما ببینیم یک پرسونا چگونه ایجاد می شود ؟

بهترین روش برای ایجاد پرسونای مخاطب ، تحقیق درباره مخاطب است . اطلاعات اولیه ای که در مورد پرسونا بدست می آورید ، فرضیات ذهنی شما درباره مخاطبان می باشد و این فرضیات لزوما واقعیت ها نیستند . زمانی که شما تحقیقات عملی برای شناخت پرسونای مشتری به دست می آورید در حقیقت با واقعیات عملی درباره مشتری روبرو هستید . گاها مشاهده شده است که به دست آوردن پرسونای مشتری عملی زمان بر و خسته کننده برای مدیران است اما باید بدانید اگر قرار است محصولی منطبق با نیازهای مشتریان به دست آورید باید برای ایجاد پرسونای مشتری عجله نکنید و درباره ساخت پرسونای مشتریان بایستی صبور باشید .

بعد از اینکه درباره تیپ شخصیتی مشتریان فعلی خود تحقیق کردید بایستی سوالاتی از مشتریان فعلی پرسیده شود تا شناخت پرسونای شما تکمیل گردد .

اصول طراحی پرسونای


برخی سوالات مهم که باید در مورد ایجاد پرسونا از خود بپرسید :

مخاطب شما کیست  ،  مخاطب شما در چه رنج سن و سالی قرار دارد ،  چه شغلی دارد  ، چه میزان درآمدی دارد ، روش های خرید محصولات مورد نیازش چگونه است ، چه نوع خدماتی استفاده می کند ، چه نوع کالایی می خرد ، برای چه کسانی خرید انجام می دهد ، از چه کانال هایی برای خرید استفاده می کند ،  از چه رسانه هایی استفاده می کند ، از چه شبکه های اجتماعی استفاده می کند ، به دنبال چه نوع اطلاعاتی می گردد و سوالاتی از این قبیل که باعث می گردد ایجاد پرسونای شما به صورت کامل انجام گیرد .

شاید برخی مواقع نیاز نباشد که برخی از این اطلاعات مستقیما به همین شکل از مخاطبان پرسیده شود اما سعی کنید مدل سوالاتی که قرار از مخاطبان سوال شود به گونه ای باشد که در جواب این سوالات ، سوالات عمیق تر دیگه ای نیز بتوانیم ایجاد کنیم . چرا که شابد افراد نتواند باورها ، احساسات خود را در قالب پاسخ به این سوالات ارائه کنند .

گفتیم که نقطه آغاز پرسونای مخاطبان شما ، همین مشتریان فعلی شما هستند چرا که آن ها از محصولات و خدمات شما استفاده کرده داند و خود این اشخاص می توانند نمونه بارزی از پرسونای مخاطبان بعدب شما باشند .

تا می توانید حالت های مختلفی از پرسوناهای مشتریان خود به دست آورید و تمام فرضیات و انواع و حالات مختلف را در نظر بگیرید . قرار است شما در مرحله بعدی این فرصیات را با واقعیت مطابقت دهید .

اصول طراحی پرسونای مشتری در اینترنت

به این نکته  دقت کنید که بررسی کنید تا چه اندازه فرضیاتی که شما در نظر گرفته اید با واقعیاتی که از مشتریان خود دریافت می کنید مطابقت دارد . شاید از نظر خودتان شما تعهدات خوبی پس از ارائه سرویس به مشتریان دارید ولی در نظر مشتریان شما کسب و کار و سازمان متعهدی نیستید .

برخی از مواردی که مد نظر مشتریان شماست ، کارهایی است که آن ها از شما می خواهند و انتظار دارند سازمان شما آن ها را انجام دهد . اما برخی دیگر از منظر شما دردسر هایی است که مخاطبان می توانند برای شما داشته باشند .
پرسوناهایی که شما برای مشتریان خود به وجود می آورید می تواند به صورت B2B  یا به صورت B2C  باشد که بسته به مدل مشتریان تعیین می گردد .

درک این نکته مهم است که ایجاد پرسونای مناسب برای سازمان و کسب و کار شما در اینترنت باعث به وجود آمدن استراتژی مناسبی برای بازاریابی محتوایی و با بازاریابی جاذبه ای شما خواهد بود . موضوعی که می تواند در مراحل بعدی در روند بهینه سازی رسانه های ارتباطی شما از جمله سایت و .... اهمیت به سزایی داشته باشد .
در مطالب بعدی سعی می کنیم به توضیح طبقه بندی مشتریان و ایجاد ارزش برای آنها برای جذب هر چه بیشتر آن ها در روند بازاریابی اینترنتی بپردازیم .

 

 حتما بخوانید

تبلیغات آنلاین در مقابل تبلیغات آفلاین

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

ارسال نظر

    نظری ثبت نشده است .

نظر خود را راجب این مقاله بنویسید :

آخرین مقالات