در این قسمت شما صفحاتی از وبسایت خود را میبینید که تصمیم گرفته‌اید گوگل آن‌ها را ایندکس نکند و در فهرست نمایش صفحات وبسایت شما قرار ندهد. البته این قضیه استثنا هم دارد. زیرا علاوه بر اینکه شما خودتان صفحات وبسایت خود را برای نمایش توسط گوگل، انتخاب میکنید و از گوگل میخواهید که آن‌ها را ایندکس نکند، خود گوگل نیز دست به کار شده و صفحاتی از وبسایت شما را از نظر خودش مفید نیستند، در فهرست صفحات بخش Excluded قرار میدهد.

اگر شما در طراحی سایت اصفهان خود این موارد را در نظر بگیرید خیلی مفید‌تر هست، تا بعد از وارد کردن اطلاعات به دلیل اینکه بطور مستقیم در سئو در اصفهان یا هر جا که سئو میکنید تأثیر میگذارد.

1. موارد Blocked by ‘noindex’ tag:

گوگل: درباره این صفحات گوگل به شما توضیح میدهد که این صفحات به دستور شما و با قرار دادن دستور noindex روی آن‌ها، از ایندکس کردن این صفحات خودداری نموده است و آن‌ها را از فهرست نمایش حذف نموده است.

گوگل مطابق انتظار و دستور شما عمل کرده است و از این جهت هرگونه ایجاد تغییر در ایندکس کردن یا نکردن صفحه مورد نظر به عهده شما است. اگر دستور noindex را از روی صفحه بردارید، قاعدتاً گوگل آن را ایندکس‌گذاری مینماید.

نکته مهم درباره این صفحات، لینک‌هایی است که شما داخل آن‌ها برای جستجوی گوگل گذاشته‌اید. با توجه به اینکه شما از نمایش این صفحات در وبسایت خود، خودداری نموده‌اید، با جستجوی لینک‌های شما گوگل آن‌ها را پیدا کرده ولی نمایش نمیدهد. بنابراین بهتر است این لینک‌ها را حذف کنید تا در صورت لزوم، گوگل مسیر جستجوی خود را به سمت لینک‌های دیگر صفحات وبسایت شما ببرد.

2. موارد Blocked by page removal tool:

گوگل: شما به گوگل دستور داده‌اید که آدرس این صفحات را فعلا و تا اطلاع ثانوی حذف کند و گوگل به دستور شما این صفحات را ایندکس‌گذاری نکرده است.

به یاد داشته باشید که ابزار page removal tool یک دستور موقتی روی صفحات وبسایت شما ایجاد میکند و بعد از گذشت مدتی، گوگل دوباره این صفحات را ایندکس‌گذاری میکند. پس تصمیم خود را بگیرید، اگر قصد حذف همیشگی آن‌ها را دارید، آن‌ها را حذف کنید و یا هر تصمیم دیگری که مدنظرتان است.

Blocked by page removal tool

3. موارد Blocked by robots.txt:

گوگل: درباره این دستور گوگل صفحات منقش به این دستور را در جستجوی خود مییابد، اما آن‌ها را نمایش نمیدهد. ربات گوگل طوری برنامه‌ریزی شده است که اگر قرار باشد صفحه‌ای از وبسایت شما را از جستجوی خود کاملاً حذف کند، منتظر دستور noindex روی آن است. حال که این دستور روی صفحه شما نیست، این صفحه در نتیجه جستجو‌های گوگل خواهد بود، اما گوگل تا اطلاع ثانوی آن را نمایش نمیدهد و اگر پس از گذشت مدتی، شما از این دستور پشیمان نشدید، آن را بطور کامل از لیست جستجو‌های خود حذف میکند.

4. موارد Blocked due to unauthorized request (401):

گوگل: ربات گوگل بخاطر عدم اجازه دسترسی مورد نیاز توسط شما در هنگام جستجو با خطای ۴۰۱، خطایی که به دلیل محدودیت مجوز‌های لازم برای دسترسی رخ میدهد، روبرو میشود.

عدم  بروز‌رسانی و آپدیت کردن صفحات وبسایت شما و لینک‌های موجود در آن، بعد از هربار وارد کردن یا ویرایش اطلاعات در مرحله بتا، باعث بروز این مشکل میشود. Screamingfrog seo spider ابزار رایگانی است که تواند در پیدا کردن لینک‌های آپدیت نشده مفید واقع شود.

5. موارد Crawl anomaly:

گوگل: خطایی است که در بازه شماره‌های ۴۰۰ تا ۵۰۰ از انواع خطا‌ها ست. دلیل اصلی ایرادی که وارد میشود، معمولاً مشخص نیست. دلایل و ایرادات مختلفی میتواند باعث بروز این خطا شود.

برای این خطا به مرورگر گوگل بروید و ببینید که این صفحات از وبسایت شما راهی از خود مرورگر دارند یا سرور اصلی سایت شما به مشکلی برخورده است. از ابزار‌های کمکی هم استفاده نمایید. Fetch as Google یکی از این ابزارهاست. حتی از شرکتی که هاست و دامین سایت شما را ارائه میدهد، جویا شوید.

کد ۲۰۰ را نیز برای صفحات مورد نظر امتحان کنید. این کد برای این است که شما مطمئن شوید تا صفحات وبسایت شما با لینک مستقیم باز میشوند و از مسیر صفحه دیگری برای باز شدن صفحات سایت شما استفاده نمیشود. صفحاتی که از بین رفته‌اند و در صورت جستجوی آن‌ها در مرورگر با خطای ۴۰۴ روبرو خواهید شد.

موارد Crawl anomaly

6. موارد Crawled – currently not indexed :

گوگل: در حال حاضر این صفحه از سایت شما برای ایندکس شدن، از طرف گوگل تأیید نشده است. کاری از دست شما بر نمیآید، گوگل تصمیم گیرنده است. آینده این صفحه در اختیار گوگل است.

احتمالاً دلیل اصلی بروز این خطا در محتوا و مفاد صفحه مورد نظر از سایت شما باشد. مشکل محتوایی از نظر فنی، علمی و یا اعتبار لینک‌های موجود در آن بوجود آمده است. چک کنید که نکات ریز را رعایت کرده باشید. قسمت نظرات کاربران، لینک‌های موجود در متن و حتی مفاد متن صفحه، همه را بررسی کنید، احتمالاً یکی از این‌ها ایرادی دارد که گوگل این صفحه را ایندکس نمیکند.

7. موارد Discovered – currently not indexed:

گوگل: ربات گوگل هنوز فرصت کافی برای تحلیل این صفحه پیدا نکرده است یا قصد بررسی آن را ندارد. باید در صف انتظار بمانید. البته خبر خوش این است که گوگل این صفحه را دیده است.

قاعدتاً صفحه شما توسط ربات گوگل مشاهده شده است و به دلایل مختلف فعلا قصد بررسی آن را ندارد. شاید دلیل اصلی این قضیه، کم ارزش بودن محتوای صفحه مورد نظر باشد. راه حل خیلی ساده است. باید ربات گوگل را دور بزنید. چطور؟ صفحه مورد نظر در سایت‌های دیگر لینک بدهید، به همین سادگی این مشکل احتمالاً برطرف خواهد شد. سعی کنید در سایت‌های معتبر لینک دهی کنید.

8. موارد Alternate page with proper canonical tag:

گوگل: کاری از دست شما بر نمیآید. ربات گوگل این صفحه را کپی canonical میداند. مرجع‌گذاری دقیق و عالی باعث بروز این اتفاق توسط گوگل شده است. باید به توصیه گوگل عمل کنید و هیچ کاری انجام ندهید.

موارد Alternate page with proper canonical tag

9. موارد Duplicate page without canonical tag:

گوگل: خود این صفحه از سایت شما که به عنوان canonical شناخته نشده است و گوگل درباره این قضیه مطمئن است. احتمالاً کپی‌هایی از این صفحه موجود است. خودتان دست بکار شوید و تگ canonical را به آن بچسبانید.

کارتان را دقیق انجام دهید. وقتی برای گوگل قرار بر حدس زدن باشد، آنچه اتفاق میافتد ممکن است، آن چیزی نباشد که مدنظر شماست. ساده است اگر قرار بر ایندکس شدن صفحه‌ای باشد خودتان آن را مشخص نمایید و کار را به گوگل نسپارید.

10. موارد  Duplicate non-HTML page:

گوگل: احتمالاً صفحه‌ای غیر HTML وجود دارد که گوگل آن را بعنوان canonical شناخته است. صفحه مورد نظر میتواند هر فرمتی مانند pdf و یا… داشته باشد.

گوگل همان کاری را کرده است که شما میخواهید و برای شما بهتر است. در مواردی که در سایت دو صفحه مشابه هم وجود داشته باشد که یکی HTML نباشد، گوگل صفحه HTML را ایندکس‌گذاری میکند و خیال شما از این بابت راحت خواهد بود.

 حتما بخوانید

amp چیست و چه تاثیری بر سئوی سایت دارد

11. موارد Google choose different canonical than user:

گوگل: شما برای ایندکس‌گذاری این صفحه اقدام کرده‌اید و به آن تگ canonical چسبانده‌اید ولی گوگل نظر دیگری دارد. نظر گوگل در این است که شاید بهتر است نظر خود را عوض کنید، صفحات بهتری هم وجود دارد.
دقت کنید وقتی به صفحه‌ای تگ canonical میزنید، باید از صفحات دیگر به این صفحه لینک دهی کنید. نه از canonical به صفحات دیگر. اگر این اشتباه را کرده باشید، معمولاً باعث بروز این مشکل شده‌اید. همه صفحات را چک کنید و تگ‌هایتان را دوباره بررسی نمایید. حتی اگر از روی عمد هم این کار را کرده باشید، گوگل آن را از شما قبول نکرده و فرض را بر اشتباه شما میگذارد.

12. موارد Not found (۴۰۴):

گوگل: وقتی خطای ۴۰۴ رخ میدهد، احتمالاً شما اشتباهی کرده‌اید. گوگل آدرس را پیدا میکند ولی شما دستوری برای تحلیل آن قرار نداده‌اید.

به صفحه مذکور نگاه کنید، تکلیف آن چیست؟ آیا برای همیشه حذف کرده‌اید؟ یا لینک اصلی آن را تغییر داده‌اید؟ اگر آن را حذف کرده‌اید که هیچ خطای ۴۰۴ مهم نیست. فقط باید لینک‌های موجود در صفحات دیگر وبسایت به این صفحه را حذف نمایید. اگر لینک اصلی آن تغییر یافته است، بروید و لینک‌های موجود در صفحات دیگر را با یک تغییر مسیر دائمی ۳۰۱ به لینک جدید انتقال دهید و مشکل حل خواهد شد.

13. موارد Page removed because of legal complaint:

گوگل: شکایت قانونی داشته‌اید. یک شاکی از این صفحه شما به پایگاه اطلاعاتی گوگل شکایت کرده است.

مواظب مطالبی که در سایت و صفحات آن قرار میدهید باشید. مبادا قانون کپی رایت را رعایت نکنید و بی‌مهابا هرچه که به دست شما میرسد را در صفحات وبسایت خود قرار دهید. یک عامل دیگر هم میتواند باعث بروز این خطا شود و آن هکر‌ها هستند.

موارد Page removed because of legal complaint

14. موارد Page with redirect:

گوگل: احتمالاً آدرس این صفحه شما، تغییر مسیری است که شما از یک آدرس دیگر به آن داده‌اید. خوب قاعدتاً گوگل آن را ایندکس نمیکند.

مشکل باز هم در عدم بروز‌رسانی لینک‌های جدیدتان است. تا لینکی را تغییر میدهید، سریع لینک‌های قدیمی را عوض کنید. وقتی جستجویی برای لینک قدیمی شما میشود، گوگل در جستجوی خود لینک قبلی شما را دارد و کاربر را بعد از پیدا کردن لینک قبلی به لینک جدید هدایت میکند. خودتان کار را برای بالا بردن آمار وبسایت خود در گزارش coverage گوگل سخت میکنید.

15. موارد Queued for crawling:

گوگل: خوشبختانه صفحه وبسایت شما توسط ربات گوگل پیدا شده است ولی فعلا در اتاق انتظار برای رسیدن زمان تحلیل و بررسی منتظر است. هیچ کاری جز انتظار از شما برنمیآید. واقعاً بنشینید و منتظر بمانید. صبر تنها راه شماست.

16. موارد Submitted URL dropped:

گوگل: واقعاً معلوم نیست که چرا درخواست شما برای ایندکس‌گذاری هنوز انجام نشده است.

به سراغ صفحه خود بروید و یک خانه تکانی اساسی در آن انجام دهید. اطلاعات قدیمی و تاریخ گذشته، مطالبی که آپدیت آن در اینترنت موجود است و لینک‌های قدیمی همه باید بروز شوند. اصلاً معلوم نیست که چرا گوگل از ایندکس‌گذاری این صفحه اجتناب کرده است و از قرار دادن آن در پایگاه دیتای خود خودداری نموده است.

17. موارد Submitted URL not selected as canonical:

گوگل: وقتی صفحات زیادی با محتوای مشابه در سایت شما وجود دارد و شما اقدام به canonical کردن هیچ یک ننمائید، این امکان برای گوگل وجود دارد که به انتخاب خود بهترین صفحه را انتخاب و ایندکس‌گذاری کند. حتی اگر شما درخواست ایندکس خود را برای صفحه دیگری از میان این صفحات تکراری ثبت کرده باشید.

یکبار عرض کردیم هیچ وقت نباید گوگل را به حال خود ر‌ها کنید تا از جانب شما حدس بزند. در مورد صفحات مشابه نیز همیشه بهترین صفحه را برای ایندکس‌گذاری انتخاب کنید. وقتی صفحه‌ای از نظر گوگل بهتر از سایر صفحات مشابه شناخته میشود و شما آن را برای ایندکس‌گذاری انتخاب نکرده باشید این مشکل پیش میآید.

بهترین راه حل این است که خودتان برای گوگل تصمیم بگیرید. یک صفحه را به عنوان canonical انتخاب نمایید و تمام لینک‌ها و آدرس‌ها را مطابق آن تنظیم کنید.

 حتما بخوانید

تگ Canonical چیست و چه کاربردی دارد؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *