بازاریابی موبایل یا موبایل مارکتینگ 

 

در تعریف کوتاه به تمامی اقدامات بازاریابی می‌گویند که مخاطب را با استفاده از تلفن همراه او مورد هدف تجاری می‌گیرند. امروزه دنیای مدرن و دیجیتال به قدری وابسته به تلفن های همراه شده است که راهی جز تعامل سازنده با آن نداریم. در واقع موبایل­های هوشمند بخش بزرگی از زندگی انسان ها را به خود اختصاص داده اند که یکی از این موارد بازاریابی آنلاین با موبایل­ها می باشد که به اختصار به آن باز بازاریابی موبایل یا موبایل مارکتینگ گویند.

نفوذ موبایل ها در زندگی دیجیتالی امروز نسبت به هر زمان دیگری سهم بیشتری پیدا کرده است. ما با موبایل ها نه تنها به برقراری ارتباط با دوستان و خانواده می پردازیم، بلکه از طریق این دستگاه ها می توانیم به آخرین اخبار دنیا، اطلاعات، آموزش ها و … دست پیدا کنیم. همچنین سرگرمی های مدرن مثل بازی های ویدئویی و آنلاین و یا تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی را نیز می توان در موبایل ها تجربه کرد. اما مبحثی که بعد از این موارد نقش عظیمی در دنیای موبایل های هوشمند امروزی دارد، مبحث بازاریابی موبایل یا Mobile Marketing است.

در حقیقت بازاریابی موبایل یکی از انواع استراتژی بازاریابی دیجیتال است که مخاطبانِ مرتبط با اقسام موبایل (تلفن همراه هوشمند، تبلت و…) را هدف قرار می‌دهد. طراحی وب‌سایت‌های سازگار با موبایل، ارسال ایمیل، SMS و MMS و استفاده از شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های موبایلی از انواع شیوه‌های مورداستفاده برای بازاریابی موبایل هستند. در این مقاله قصد داریم شما را با این نوع بازاریابی موبایل آشنا کنیم.

بازاریابی موبایل

بازاریابی موبایل یا موبایل مارکتینگ، در تعریف کوتاه به تمامی اقدامات بازاریابی می‌گویند که مخاطب را با استفاده از تلفن همراه او مورد هدف تجاری می‌گیرند.

 

اهمیت بازاریابی موبایل برای شروع یک تجارت:

بازاریابی موبایل یا موبایل مارکتینگ زمانی اهمیت پیدا می¬کند که بدانید۸۰ درصد کاربران اینترنت، گوشی هوشمند دارند. همچنین طبق گزارشات سالیانه، بیش از سه چهارم مردم آمریکا از موبایل های هوشمند استفاده می کنند، یعنی بیش از 60 درصد جمعیت این کشور. این رقم در ایران نیز با سرعت زیادی در حال افزایش است. طبق یک گزارش، تعداد دارندگان موبایل در ایران به بیش از 45 میلیون نفر رسیده است که نزدیک به 35 میلیون نفر از این تعداد به گوشی هوشمند و اینترنت موبایل دسترسی دارند.

این رقم خیره کننده نشان می دهد که مبحث بازاریابی موبایل در ایران نیز با پیشرفت قابل ملاحظه ای همراه بوده. همچنین با توجه به آمار و ارقام جهانی، تعداد کاربران موبایل به نسبت کاربران دسکتاپ 64 درصد به 36 درصد می باشد. این نتایج نشان می دهد که هیچ کسب و کار آنلاینی برای ماندن در چرخه رقابت در حوزه تجارت آنلاین بدون بهره گیری از بازاریابی موبایل به موفقیت دست پیدا نمی کند.

چطور می‌توان استراتژی بازاریابی موبایلی ایجاد کرد؟

در بازاریابی موبایل یا موبایل مارکتینگ هر سازمانی در درصدد است استراتژی بازاریابی منحصر به ‌فردی را باتوجه ‌به ويژگی‌های صنعت و مخاطب هدف، برای خود ایجاد کند. در ادامه این مطلب به طور جامع با مراحل ایجاد استراتژی بازاریابی موبایل شما را آشنا خواهیم کرد.

قدم اول در ایجاد استراتژی بازاریابی موبایل: ایجاد پایگاه داده مشتریان

 

قدم اول در طراحی هر استراتژی بازاریابی موبایل، شناخت مخاطب است. در یک پایگاه داده با عنوان «مشتریان»، می‌توان تمامی اطلاعات عمومی مربوط به شغل، سلیقه، مکان، محتوای ترجیحی و سایر اطلاعات شخصی مشتریان را ذخیره کرد. فایده‌ی این کار این است که در نهایت تصویر واضحی از مخاطب هدف در اختیار خواهیم داشت که می‌توان در طراحی پیام‌های بازاریابی از آن کمک گرفت.

در ادامه ایجاد استراتژی بازاریابی موبایل می¬توان به منظور کامل کردن اطلاعات پایگاه داده خود مقایسه نفر به نفر انجام داد. برای مثال می‌توان بررسی کرد آیا پیام¬های نوشتاری، تصویری و یا ایمیل¬هایی که در اول هفته برای مشتریان فرستاده می‌شود، بازخورد بیشتری دارد یا در آخر هفته؟ روزهای تعطیل یا غیر تعطیل؟ یا اینکه چه مطالبی درخواست بیشتری دارد. به طور کلی اگر بخواهیم یه صورت آماری بررسی کنیم، کاربران بیش از دو سوم ایمیل¬های خود را در موبایل خود نگاه می¬کنند، همچنین 95 درصد از افراد برای سرچ در گوگل از گوشی خود استفاده می¬کنند.

بازاریابی موبایل

تعداد دارندگان موبایل در ایران به بیش از 45 میلیون نفر رسیده است که نزدیک به 35 میلیون نفر از این تعداد به گوشی هوشمند و اینترنت موبایل دسترسی دارند

قدم دوم در ایجاد استراتژی بازاریابی موبایل؛ اهداف خود را مشخص کنید

 

کلید موفقیت در ایجاد بازاریابی موبایل تعیین اهداف می¬باشد. برای اینکه بتوان چشم اندازی موفق از موبایل مارکتینگ طراحی کرد، باید فرهنگ پرسش را تصحیح کنیم. پرسش‌های نظیر آنچه در ادامه آمده است، ممکن است در تعیین اهداف موثر باشد:
اگر در بازاریابی موبایل تلاشی صورت گرفته، جزئیات انجام آن به چه صورت بوده است؟ نقاط قوت و ضعف ما کجاست و چه نکاتی تاکنون از نظر دور مانده است؟ تاکنون چه اقداماتی برای هدف قرار دادن مخاطب از طریق موبایل انجام شده است؟ هدف اصلی سازمان از به‌کارگیری این استراتژی بازاریابی چیست و چه انتظاراتی از بازاریابی وجود دارد؟ عادات مشتریان، به‌ویژه مشتریان ثابت، در استفاده از موبایل چگونه است؟ چه نقاط اشتراک و تفاوتی در استفاده از موبایل میان آنها وجود دارد؟ مخاطبان کلیدی در بازاریابی موبایل چه کسانی هستند؟

قدم سوم در ایجاد استراتژی بازاریابی موبایل؛ شاخص کلیدی عملکرد (KPI) را تعیین کنید.

 

همچون سایر تجارت ها، بازاریابی موبایل نیز نیازمند بهینه‌سازی است. برای این منظور از شاخص KPI استفاده می‌کنند که بیانگر میزان عملکرد موفق بازاریابی است. عوامل زیر قادرند عملکرد بازاریابی موبایلی را تحت‌تأثیر قرار دهند:
•    میزان درگیرشدن مخاطب
به سبب اینکه کاربر به ‌سهولت به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابد، باید محتوای سازگار با موبایل ایجاد کرد. در واقع باید سئوی وبسایت، مناسب برای دستگاه‌های موبایل باشد.
•    تصاحب
مطمئن شوید که ایمیل‌های ارسالی بی عیب باشند. دکمه‌های درنظر گرفته ‌شده در ایمیل‌ها باید در قسمت‌های بالایی پیام قرار بگیرند و به‌اندازه‌ی‌کافی بزرگ باشند تا بتوان به‌ آسانی رویشان کلیک کرد.

•    خدمات مشتری
اجازه دهید مشتریان به هر روشی که راغبند به شما دسترسی داشته باشند.
•    نرخ کلی پس¬انداز
عبارت است از کلیه درآمدهای کاربر اعم از کوتاه مدت، بلند مدت و نرخ بازگشت زمانی درآمد که در بازاریابی موبایل صورت می گیرد.

بازاریابی موبایل

کلید موفقیت در ایجاد بازاریابی موبایل تعیین اهداف می باشد. برای اینکه بتوان چشم اندازی موفق از موبایل مارکتینگ طراحی کرد، باید فرهنگ پرسش را تصحیح کنیم

 

قدم چهارم در ایجاد استراتژی بازاریابی موبایل؛  سنجش  بازدید کاربران

 

از مهمترین معیارهای بازاریابی موبایل یا موبایل مارکتینگ سنجش بازدید کاربران است. میزان بازدید کاربران موبایل را می‌توان با کمک تحلیلگرهای گوگل اندازه گرفت. اطلاعاتی که تحلیلگر گوگل فراهم می‌کند، درواقع مشخص می کند که محتوا تا چه اندازه توانسته است برای مخاطبان موبایل جذاب باشد. اطلاعات مربوط به انتقال موبایل، مشخص می‌کند که آیا کلید‌های صفحه‌ی سایت نیازمند بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجوی موبایل هستند یا خیر.

از دیگر ترفندهای سنجش بازدید در بازاریابی موبایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    برای فهمیدن این که محتوای موبایل چقدر مخاطبان جذب کرده داده‌های Mobile Behavior بهترین انتخاب هستند.
•    نشان می‌دهد برای فهمیدن این که آیا بعضی از صفحات فرود اصلی شما باز هم باید برای دستگاه‌های همراه بهینه‌سازی شود یا خیر، داده‌های Mobile Conversion انتخاب مناسبی می باشند.
•    با اضافه‌‌کردن ابزار Category می‌توان کمیت و کیفیت ترافیک بازدید کاربران موبایل را برای هر صفحه مشخص کرد. جدولی که در قسمت داشبورد وجود دارد، شامل اندازه‌گیری‌های مربوط به بازدیدکنندگان صفحات و همچنین نرخ دفع کاربر است. با کلیک روی قسمت Secondory Dimension در بالای اولین ستون و انتخاب Device Category از زیر منوی Users می‌توان ابزار Category را اضافه کرد. به‌این‌ترتیب اندازه‌گیری مربوط به صفحات پربازدید، در جدولی نشان داده خواهد شد.

در این مقاله سعی بر آن بود شما را با مفهوم اصلی بازاریابی موبایل آشنا کنیم.در ادامه مقالات بعدی شما را با تکنیک های موفقیت در بازاریابی موبایلی آشنا خواهیم کرد .

شرکت رایسان بعنوان مجری خدمات تحت وب ، علاوه بر طراحی سایت در اصفهان ، و دیجیتال مارکتینگ در اصفهان ،سئو سایت در اصفهان ، می تواند در زمینه بازاریابی موبایل نیز برای شما خدمات موثری را ارائه کند .