پلاگین‌ها برنامه‌هایی هستند که برای کامل کردن نرم‌افزار و برنامه‌های دیگر استفاده میشوند. ریشه واژه plug –in از کلمه plug به معنای پریز برق تشکیل شده است به همین دلیل بیشتر آیکون‌های پلاگین به صورت پریز برق میباشند. پلاگین‌ها کاربرد‌های متفاوتی دارند مثلاً شما میتوانید برای خواندن فایل‌های pdf بر روی مرورگر خود پلاگین مخصوص به آن‌ها را نصب نمایید و یا برای استفاده از برخی از قابلیت‌های فتوشاپ میتوانید پلاگین مخصوص به ان را نصب کنید. امروزه در مرورگر firefox از اصطلاح Add-on و مرور‌گر chrome از اصطلاح Extepension مترادف با پلاگین استفاده میشود.

 

ساخت پلاگین‌ها چه گونه است؟

پلاگین‌ها توسط برنامه‌نویسان مسلط به php و mysql نوشته و به روز‌رسانی میشود و به توابع اضافه میگردد. شما بدون داشتن کم‌ترین دانش از کدنویسی میتوانید این قابلیت‌ها را به سایت خود اضافه کنید.

 

 حتما بخوانید

کش سایت چیست؟

مزایای استفاده از پلاگین:

  1. پلاگین‌ها میتوانند به کم شدن حجم برنامه‌ها کمک کنند به صورتی که کد‌های اضافی و غیر ضروری از برنامه حذف میشود و هر کس به آن‌ها نیاز داشت نیاز خود را در قالب یک پلاگین نصب میکند و از آن‌ها استفاده میکند.
  2. از آنجایی که فضای پلاگین‌نویسی آزاد است تعداد افراد بیش‌تری میتوانند برای نوشتن پلاگین‌های مربوط به یک نرم‌افزار اقدام کنند و این دلیلی است برای توسعه سریع‌تر برنامه‌ها
  3. کسب در آمد برای برنامه‌نویسان: نوشتن پلاگین‌ها راهی برای کسب درآمد برنامه‌نویسان ایجاد کرده است.

معایب استفاده از پلاگین:

  1. استفاده زیاد از پلاگین‌ها میتواند سرعت سایت را بسیار پایین بیارود. با توجه به این که سرعت سایت در سئو و رتبه‌بندی سایت در موتور‌های جستجو و همچنین ماندگاری کاربران در سایت اهمیت زیادی دارد سعی کنید که از پلاگین‌های زیادی استفاده نکنید.
  2. امنیت سایت یک معیار بسیار مهم د طراحی سایت به خصوص سایت‌های فروشگاهی به حساب میآید و باتوجه به اینکه پلاگین‌ها ممکن است دارای باگ‌های امنیتی باشد ممکن است امنیت سایت شما را پایین بیاورد.
  3. بعضی از پلاگین‌ها ممکن است با هم  تداخل داشته باشند که هنگام نصب بر روی سایت ممکن است برای سایت شما مشکلاتی را ایجاد کنند.
  4. بعضی از پلاگین‌ها ممکن است پس از مدتی اپدیت نشوند و یا از دسترس خارج شوند و بروز‌رسانی سایت شما را با مشکل روبه رو کنند.پلاگین

روش نصب پلاگین:

پلاگین‌ها بسیار متفاوت میباشد و هرکدام روش نصب متفاوتی دارند. شما میتوانید در گوگل پلاگین مورد نیاز خود را سرچ کنید و آن‌ها را نصب کنید. در مرورگرهای firefox و chrome پلاگین‌های زیادی وجود دارد که با استفاده از روش‌های زیر میتوانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

  • برای دسترسی به پلاگین‌ها در مرورگر fire fox روی قسمت add-on کلیک کنید و در آنجا با کلیک بر روی plag-in یا Extensions به پلاگین‌ها دسترسی پیدا کنید.

در chrome بر روی گزینه more tool کلیک کنید و از آنجا با زدن گزینه Extensions به پلاگین‌ها دسترسی پیدا کنید.

امنیت پلاگین ها

پلاگین ها همواره با ریسک‌ها و نقاط ضعف امنیتی همراه هستند؛ زیرا به عنوان دروازه‌های ورود، به راحتی ممکن است تبدیل به هدف حملات هکرها شوند. مهاجمان با هدف نفوذ به وبسایت‌ها و گسترش کدهای مخرب، اغلب از افزونه‌ها، به ویژه افزونه‌های مرورگر، بهره می‌برند.این رویکرد دارای دلایل گوناگونی است؛ به عنوان مثال، افزونه‌های محبوب عمدتاً توسط میلیون‌ها کاربر استفاده می‌شوند و در صورت بهره‌مندی هکر از یک آسیب امنیتی، امکان آسیب‌رسانی به تعداد زیادی از کاربران وجود دارد.

 

اهمیت استفاده از پلاگین سالم و اصلی بر روی سایت

 

یک مسئله دیگر نیز این است که افزونه‌ها توسط توسعه‌دهندگان گوناگون نوشته می‌شوند و به عنوان یک کاربر، تشخیص اینکه آیا کد حرفه‌ای است و آیا باگ امنیتی ندارد، وظیفه‌ای چالش‌برانگیز است.

از این رو، مهم است که:

  • پلاگین ها را با دقت انتخاب کنید.
  • به جای نصب اولین پلاگین با ویژگی‌های جذاب، از افزونه‌هایی با منابع معتبر استفاده کنید.
  • پلاگینی که نصب کرده‌اید ولی فعال نمی‌شوند را حذف کنید تا از تهدیدات امنیتی جلوگیری شود.
  • همواره از آخرین نسخه پلاگین استفاده کرده و آن‌ها را بروز نگه دارید.

انواع مختلف پلاگین :

 

–  پلاگین‌های مرورگرهای وب

– پلاگین‌های صوتی یا شنیداری

–  پلاگین‌های گرافیکی

– پلاگین‌های ویدیویی

– پلاگین‌های اجتماعی

– پلاگین‌های ایمیلی

– پلاگین‌های  IDE

– پلاگین‌های سیستم‌های مدیریت محتوا یا CMS

 

 

 حتما بخوانید

طراحی سایت به صورت ریسپانسیو چیست؟

تداخلات  در پلاگین‌ها

پلاگین‌ها به عنوان قطعات کد جانبی و یا افزونه به برنامه اصلی افزوده می‌شوند و نصب هرکدام ممکن است باعث بروز مشکلاتی در سایت گردد. این مشکلات عمدتاً به دلیل تداخل دو پلاگین با یکدیگر یا عدم هماهنگی با قالب و نسخه فعلی رخ می‌دهد.

برای جلوگیری از این مسئله، بهتر است:

  • از فعال بودن همزمان پلاگین‌های مشابه برای یک کاربرد خاص پرهیز شود.
  • اطمینان حاصل شود که پلاگین نصب شده با  نسخه فعلی پلتفرم شما سازگاری کامل داشته باشد.

 

شرکت رایسان مجری طراحی سایت در اصفهان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *